Nadanie statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 9 marca 2001 r.
w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Na podstawie art. 7 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 109, poz. 1158) zarządza się, co następuje:
§  1.
Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości nadaje się statut stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT POLSKIEJ AGENCJI ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI

§  1.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, zwana dalej "Agencją", działa na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 109, poz. 1158), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.
§  2.
W stosunkach z zagranicą Agencja może posługiwać się tłumaczeniem swojej nazwy na język angielski w brzmieniu "Polish Agency for Enterprise Development".
§  3.
1.
Prezes Agencji, zwany dalej "Prezesem", kieruje pracą Agencji i reprezentuje ją na zewnątrz.
2.
Prezes działa przy pomocy zastępców Prezesa, głównego księgowego, dyrektorów zespołów oraz dyrektorów oddziałów.
3.
Prezes wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Biura Agencji oraz dyrektorów oddziałów.
§  4.
1.
Aparatem wykonawczym Prezesa jest Biuro Agencji.
2.
W skład Biura Agencji wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Zespół Zarządzania Programami,
2)
Zespół Szkoleń, Doradztwa i Informacji,
3)
Zespół Planowania i Monitorowania,
4)
Zespół Studiów i Analiz,
5)
Zespół Promocji,
6)
Zespół Administracyjno-Ekonomiczny,
7)
Zespół Kontroli Wewnętrznej.
3.
Szczegółową organizację Biura Agencji, zakres zadań zastępców, zadania komórek organizacyjnych i ich dyrektorów określa regulamin organizacyjny Biura Agencji, nadawany przez Prezesa po zasięgnięciu opinii Rady Nadzorczej Agencji, zwanej dalej "Radą".
§  5.
1.
Oddział Agencji można utworzyć w przypadku, gdy:
1)
w danym regionie nie funkcjonują podmioty działające na rzecz rozwoju przedsiębiorczości, za pośrednictwem których Agencja mogłaby realizować swoje zadania, lub
2)
działalność podmiotów, określonych w pkt 1, za pomocą których Agencja realizuje swoje zadania, jest nieefektywna.
2.
Oddział tworzy Prezes za zgodą Rady i po zasięgnięciu opinii właściwego miejscowo marszałka województwa.
3.
Akt Prezesa w sprawie utworzenia oddziału powinien określać:
1)
datę utworzenia oddziału, jego siedzibę i obszar terytorialny działania,
2)
zadania oddziału,
3)
składniki majątkowe przekazane do oddziału,
4)
sposób prowadzenia ewidencji finansowo-księgowej,
5)
zasady współpracy z Biurem Agencji.
4.
Za realizację zadań oddziału odpowiada dyrektor oddziału, powoływany i odwoływany przez Prezesa.
5.
Dyrektor oddziału, w imieniu Prezesa, wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników zatrudnionych w oddziale.
6.
Szczegółową organizację oddziału określa regulamin organizacyjny oddziału, nadawany przez Prezesa.
§  6.
1.
Prezes może udzielać swoim zastępcom, dyrektorom komórek organizacyjnych Biura Agencji, dyrektorom oddziałów i innym osobom pełnomocnictw ogólnych i szczególnych do dokonywania czynności prawnych w imieniu Agencji.
2.
Szczególne pełnomocnictwo jest wymagane do dokonywania następujących czynności prawnych:
1)
wszelkie czynności prawne rozporządzające lub zobowiązujące, których przedmiotem jest prawo o wartości przewyższającej równowartość 10.000 EURO,
2)
zawarcie, zmiana lub rozwiązanie umowy obowiązującej przez okres dłuższy niż 1 rok,
3)
zawarcie, zmiana lub rozwiązanie umowy z osobą zagraniczną,
4)
zawarcie ugody w sprawach majątkowych,
5)
objęcie, nabycie, zastawienie lub zbycie akcji lub udziałów w spółkach kapitałowych,
6)
objęcie, nabycie, zastawienie lub zbycie obligacji.
3.
Prezes udziela pełnomocnictw na piśmie, w formie wymaganej do ważności czynności prawnej.
4.
W sprawach nieuregulowanych w statucie do udzielania pełnomocnictw stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.
§  7.
1.
Rada wykonuje zadania określone w przepisach ustawy.
2.
Posiedzenia Rady odbywają się nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
3.
Posiedzenia Rady odbywają się w siedzibie Agencji, w siedzibie jej oddziału lub innym miejscu określonym przez Przewodniczącego Rady.
4.
Posiedzenia Rady zwołuje jej Przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki lub Prezesa.
5.
Zawiadomienie o posiedzeniu, wraz z porządkiem obrad ustalonym przez Przewodniczącego Rady, powinno być doręczone członkom Rady z 7-dniowym wyprzedzeniem.
6.
W posiedzeniach Rady, oprócz jej członków, mogą uczestniczyć, bez prawa głosu, inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady.
7.
Przewodniczący Rady może upoważnić zastępcę Przewodniczącego do wykonywania kompetencji określonych w ust. 4-6.
8.
Z posiedzenia Rady sporządza się protokół zawierający w szczególności porządek obrad, nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu, teksty podejmowanych uchwał, wyniki przeprowadzonych głosowań nad poszczególnymi uchwałami oraz zdania odrębne. Protokół podpisują wszyscy członkowie Rady obecni na posiedzeniu.
§  8.
1.
Rada może podejmować uchwały, gdy wszyscy członkowie Rady zostali zawiadomieni o posiedzeniu i bierze w nim udział co najmniej 5 członków Rady, w tym Przewodniczący lub jego zastępca. W sprawach nieobjętych porządkiem obrad uchwały mogą być podejmowane tylko wówczas, gdy obecni są wszyscy członkowie Rady i żaden z nich nie zgłosi sprzeciwu.
2.
Uchwały Rady są podejmowane bezwzględną większością głosów członków Rady obecnych na posiedzeniu.
3.
Uchwały Rady są podejmowane w głosowaniu jawnym, chyba że członek Rady obecny na posiedzeniu złoży wniosek o przeprowadzenie głosowania tajnego.
4.
Członek Rady obecny na posiedzeniu może zgłosić zdanie odrębne do podjętej uchwały Rady.
5.
Rada, w sprawach pilnych, może podejmować uchwały w trybie obiegowym, z zastrzeżeniem ust. 6.
6.
Nie jest dopuszczalne podjęcie uchwały w trybie obiegowym:
1)
w sprawach określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy,
2)
w innych sprawach - jeżeli członek Rady zgłosi sprzeciw wobec trybu podejmowania uchwały.
7.
Uchwały Rady podejmowane w trybie obiegowym zapadają bezwzględną większością głosów wszystkich członków Rady.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.18.216

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Data aktu: 09/03/2001
Data ogłoszenia: 17/03/2001
Data wejścia w życie: 01/04/2001