Szczegółowy zakres działania Państwowej Agencji Atomistyki i Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 lutego 1987 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Państwowej Agencji Atomistyki i Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki.

Na podstawie art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1986 r. - Prawo atomowe (Dz. U. Nr 12, poz. 70) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Szczegółowy zakres działania Państwowej Agencji Atomistyki.

§  1.
Państwowa Agencja Atomistyki, zwana dalej "Agencją", jest agencją rządową realizującą zadania związane z wykorzystywaniem energii atomowej w zakresie ustalonym w ustawie z dnia 10 kwietnia 1986 r. - Prawo atomowe (Dz. U. Nr 12, poz. 70) oraz aktach wykonawczych do tej ustawy.
§  2.
Do zakresu działania Agencji w dziedzinie koordynacji i kontroli działań związanych z bezpiecznym wykorzystywaniem energii atomowej na potrzeby społeczno-gospodarcze kraju należą w szczególności sprawy:
1)
ustalania założeń polityki wykorzystywania energii atomowej na potrzeby społeczno-gospodarcze kraju,
2)
opiniowania projektów planów społeczno-gospodarczych oraz planów zagospodarowania przestrzennego kraju z punktu widzenia zapewnienia bezpiecznego wykorzystywania energii atomowej,
3)
inicjowania i opiniowania programów działalności lub działań dotyczących zadań mających na celu bezpieczne wykorzystywanie energii atomowej,
4)
zapewniania organizacyjno-technicznych warunków wykonywania zadań państwowego dozoru bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej,
5)
organizacji wykonywania pomiarów skażeń promieniotwórczych kraju w warunkach normalnych i sytuacjach awaryjnych na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
6)
organizacji krajowej służby interwencyjnej, działającej w wypadku zakłóceń radiologicznych w eksploatacji obiektów jądrowych i zakładów stosujących źródła promieniowania jonizującego.
§  3.
Do zakresu działania Agencji w dziedzinie badań i zastosowań energii atomowej w gospodarce narodowej należą w szczególności sprawy:
1)
inicjowania, organizowania i koordynowania działalności badawczo-rozwojowej i wdrożeniowej z zakresu atomistyki, a zwłaszcza w dziedzinach: fizyki i chemii jądrowej, inżynierii i fizyki reaktorów jądrowych, bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej oraz zastosowań technik jądrowych,
2)
ustalania zasad polityki rozwoju badań stosownie do potrzeb społeczno-gospodarczych kraju,
3)
organizacji prowadzenia prac prognostycznych na potrzeby rozwoju badań,
4)
inicjowania i organizowania opracowywania programów i planów badań oraz nadzoru nad ich realizacją,
5)
gospodarki środkami finansowymi i rzeczowymi przeznaczonymi na prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe,
6)
ustalania kierunków i opracowywania planów rozwoju bazy materialnej służącej działalności badawczo-rozwojowej i wdrożeniowej oraz nadzoru nad ich realizacją,
7)
rozwoju kadry naukowej i inżynieryjno-technicznej związanej z realizacją badań i wdrożeń w dziedzinie atomistyki,
8)
współdziałania w kształtowaniu systemów ekonomiczno-finansowych oraz narzędzi ekonomicznych dotyczących sterowania działalnością jednostek naukowo-badawczych,
9)
organizowania systemu informacji naukowej i technicznej oraz prawnej w zakresie atomistyki.
§  4.
Do zakresu działania Agencji w dziedzinie produkcji aparatury i urządzeń jądrowych oraz źródeł promieniotwórczych, a także obrotu nimi, należą w szczególności sprawy:
1)
inicjowania produkcji aparatury i urządzeń jądrowych oraz źródeł promieniotwórczych,
2)
opracowywania założeń, prognoz i programów rozwoju produkcji aparatury, urządzeń jądrowych i źródeł promieniowania jonizującego, z uwzględnieniem potrzeb krajowych oraz eksportu,
3)
opiniowania projektów programów i planów inwestycji centralnych związanych z rozwojem produkcji podległych jednostek organizacyjnych,
4)
opiniowania planów produkcji jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki oraz analizy i oceny realizacji tych planów,
5)
współdziałania w kształtowaniu systemów ekonomiczno-finansowych oraz narzędzi ekonomicznych dotyczących działalności przedsiębiorstw zajmujących się obrotem lub produkcją aparatury i urządzeń jądrowych oraz źródeł promieniowania jonizującego,
6)
rozwoju eksportu oraz racjonalizacji importu aparatury i urządzeń jądrowych oraz źródeł promieniowania jonizującego.
§  5.
Do zakresu działania Agencji w dziedzinie unieszkodliwiania i składowania odpadów promieniotwórczych należą w szczególności sprawy:
1)
organizacji i koordynacji działalności związanej z unieszkodliwianiem i składowaniem odpadów promieniotwórczych powstałych w wyniku wykorzystywania energii atomowej na potrzeby społeczno-gospodarcze kraju,
2)
organizacji i koordynacji działalności związanej z projektowaniem, budową i eksploatacją centralnych składowisk odpadów promieniotwórczych,
3)
inicjowania powoływania jednostek organizacyjnych zajmujących się centralnym składowaniem odpadów promieniotwórczych,
4)
analizowania i oceny sposobów postępowania z odpadami promieniotwórczymi w jednostkach organizacyjnych wykorzystujących energię atomową,
5)
inicjowania badań i wdrożeń w zakresie unieszkodliwiania i składowania odpadów promieniotwórczych.
§  6.
Do zakresu działania Agencji w dziedzinie ewidencji, kontroli i ochrony fizycznej materiałów jądrowych należą w szczególności sprawy:
1)
prowadzenia centralnej ewidencji materiałów jądrowych oraz kontroli stanu i przepływu tych materiałów,
2)
oceny przestrzegania zasad ewidencji, kontroli i ochrony fizycznej materiałów jądrowych,
3)
dokonywania innych ocen i analiz, a także udzielania konsultacji i wykonywania ekspertyz,
4)
działalności rozwojowej i szkoleniowej,
5)
współpracy międzynarodowej związanej z wypełnianiem zobowiązań wynikających z odpowiednich porozumień i konwencji międzynarodowych dotyczących nieproliferacji broni jądrowej i ochrony fizycznej materiałów jądrowych przed ich wykorzystaniem do celów niezgodnych z przeznaczeniem.
§  7.
Do zakresu działania Agencji w dziedzinie informowania społeczeństwa o działalności Państwa związanej z wykorzystywaniem energii atomowej należą w szczególności sprawy:
1)
organizacji opracowywania materiałów informacyjnych dotyczących wykorzystywania energii atomowej w różnych dziedzinach działalności społeczno-gospodarczej,
2)
informowania o stanie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej kraju oraz o środkach i działaniach podejmowanych w celu bezpiecznego wykorzystywania energii atomowej,
3)
informowania o zasadach i przebiegu współpracy międzynarodowej w zakresie pokojowego wykorzystywania energii atomowej,
4)
współpracy ze środkami masowego przekazu na zasadach i w trybie określonych w odrębnych przepisach,
5)
prowadzenia działalności wydawniczej oraz innej działalności informacyjnej i popularyzatorskiej mającej na celu wszechstronne informowanie społeczeństwa o działalności Państwa w zakresie wykorzystywania energii atomowej.
§  8.
Do zakresu działania Agencji w dziedzinie współpracy z zagranicą dotyczącej pokojowego wykorzystywania energii atomowej należą w szczególności sprawy:
1)
ustalania zasad współpracy z zagranicą w zakresie pokojowego wykorzystywania energii atomowej,
2)
koordynacji współpracy z zagranicą podległych jej jednostek organizacyjnych,
3)
udziału strony polskiej w międzynarodowych organizacjach pokojowego wykorzystywania energii atomowej w sprawach związanych z zakresem działania Agencji,
4)
organizacji, koordynacji i kontroli wykonania zobowiązań ciążących na stronie polskiej, a wynikających z umów i porozumień międzynarodowych, których przedmiotem są sprawy związane z zakresem działania Agencji.

Rozdział  2

Szczegółowy zakres działania Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki.

§  9.
1.
Do zakresu działania Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki, zwanego dalej "Prezesem Agencji", należą w szczególności sprawy:
1)
kierowania pracą Agencji i reprezentowania jej na zewnątrz,
2)
wytyczania kierunków działań objętych zakresem działania Agencji, zgodnie z potrzebami społecznymi i gospodarczymi Państwa,
3)
kierowania pracami Zarządu Państwowej Agencji Atomistyki,
4)
inicjowania, prognozowania i programowania kompleksowych działań w celu rozwoju i pokojowego wykorzystywania energii atomowej,
5)
analizowania i oceniania działalności nadzorowanych jednostek organizacyjnych oraz koordynowania ich działalności,
6)
kształtowania polityki kadrowej w Agencji oraz w nadzorowanych jednostkach organizacyjnych,
7)
tworzenia przedsiębiorstw państwowych, jednostek badawczo-rozwojowych oraz innych jednostek organizacyjnych, a także sprawowania nadzoru nad ich działalnością,
8)
przedstawiania Radzie Ministrów oraz innym właściwym organom wniosków dotyczących ustalania kierunków polityki Państwa z punktu widzenia bezpiecznego wykorzystywania energii atomowej,
9)
podejmowania działań zmierzających do uwzględniania w planach społeczno-gospodarczych oraz planach zagospodarowania przestrzennego kraju potrzeb w zakresie bezpiecznego wykorzystywania energii atomowej,
10)
przedstawiania Radzie Ministrów corocznych sprawozdań zawierających ocenę stanu wykorzystywania energii atomowej na potrzeby społeczno-gospodarcze kraju,
11)
reprezentowania strony polskiej, w porozumieniu z Ministrem Spraw Zagranicznych, w międzynarodowych organizacjach pokojowego wykorzystywania energii atomowej,
12)
uczestniczenia - na zasadach i w zakresie ustalonych w odrębnych przepisach - w kształceniu w zawodach i specjalnościach określonych jako podstawowe w dziedzinie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej,
13)
realizowania innych zadań należących do zakresu działania Agencji, nie zastrzeżonych dla innych jej organów.
2.
Do zakresu działania Prezesa Agencji w dziedzinie wykorzystywania energii atomowej należą sprawy:
1)
ustalania szczegółowych wymagań i warunków bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej w działalności związanej z wykorzystywaniem energii atomowej,
2)
organizacji działań mających na celu ochronę życia i zdrowia ludzi oraz środowiska przed promieniowaniem jonizującym,
3)
określania warunków wykorzystywania materiałów jądrowych i źródeł promieniowania jonizującego,
4)
określania wymagań kwalifikacyjnych, które się stawia osobom zatrudnionym przy materiałach jądrowych, źródłach promieniowania jonizującego lub odpadach promieniotwórczych oraz zasad szkolenia tych osób,
5)
kontroli przestrzegania warunków i wymagań bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej w jednostkach organizacyjnych wykorzystujących energię atomową,
6)
współpracy międzynarodowej w sprawach związanych z bezpiecznym wykorzystywaniem materiałów jądrowych i źródeł promieniowania jonizującego.
3.
Prezes Agencji wykonuje zadania związane z obronnością kraju oraz inne wynikające z odrębnych przepisów.
§  10.
1.
W celu wykonania zadań określonych w § 9 ust. 2 Prezes Agencji w szczególności:
1)
wydaje, na podstawie upoważnień zawartych w ustawach i aktach wykonawczych, przepisy prawne w sprawach wykorzystywania energii atomowej; ponadto uczestniczy w przygotowywaniu innych przepisów prawnych, zwłaszcza w sprawach bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej,
2)
uczestniczy w zawieraniu lub zawiera umowy i porozumienia międzynarodowe, których przedmiotem jest współpraca w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej na potrzeby społeczno-gospodarcze kraju, a także koordynuje lub kieruje - w zakresie swojej właściwości - wykonywaniem ich postanowień,
3)
wydaje zezwolenia i inne decyzje w sprawach bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej,
4)
nadaje uprawnienia kwalifikacyjne osobom zatrudnionym na stanowiskach mających istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej przy eksploatacji obiektów jądrowych, użytkowaniu źródeł promieniowania jonizującego oraz przy przerobie i składowaniu odpadów promieniotwórczych,
5)
sprawuje nadzór i kontrolę każdej działalności, powodującej lub mogącej powodować narażenie ludzi i środowiska na promieniowanie jonizujące.
2.
Zadania nadzorcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej Prezes Agencji wykonuje przy pomocy kierowanego przez siebie państwowego dozoru jądrowego i ochrony radiologicznej.
§  11.
Prezes Agencji wykonuje swoje zadania przy pomocy aparatu wykonawczego Agencji.
§  12.
Prezes Agencji wykonując swoje zadania współdziała z właściwymi naczelnymi, centralnymi i terenowymi organami administracji państwowej oraz innymi państwowymi jednostkami organizacyjnymi, a także organizacjami spółdzielczymi, społecznymi i zawodowymi w celu zapewnienia bezpiecznego wykorzystywania energii atomowej, a w szczególności uczestniczy w przygotowaniu aktów prawnych zawierających przepisy lub rozstrzygnięcia związane z wymaganiami bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej.

Rozdział  3

Przepis końcowy.

§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024