Zasady organizacji i funkcjonowania urzędów terenowych organów administracji państwowej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 13 kwietnia 1984 r.
w sprawie zasad organizacji i funkcjonowania urzędów terenowych organów administracji państwowej.

Na podstawie art. 141 ust. 2 pkt 2 oraz za zgodą Rady Państwa na podstawie art. 112 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 1983 r. o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego (Dz. U. z 1983 r. Nr 41, poz. 185 i Nr 62, poz. 286 oraz z 1984 r. Nr 21, poz. 100) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Urzędy terenowych organów administracji państwowej są powołane do wykonywania zadań wojewodów i naczelników jako organów wykonawczych i zarządzających rad narodowych oraz terenowych organów administracji państwowej o właściwości ogólnej, a także o właściwości szczególnej w przypadkach określonych w art. 137 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 1983 r. o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego (Dz. U. z 1983 r. Nr 41, poz. 185 i Nr 62, poz. 286 oraz z 1984 r. Nr 21, poz. 100), zwanej dalej "ustawą".
2.
Poza zadaniami określonymi w ust. 1 urzędy terenowych organów administracji państwowej wykonują zadania w zakresie obsługi rady narodowej, jej prezydium i komisji oraz radnych, wynikające z kompetencji wojewodów i naczelników jako organów wykonawczych i zarządzających rad narodowych.
3.
W skład urzędów terenowych organów administracji państwowej wchodzą wydziały i równorzędne komórki organizacyjne, których kierownikom stosownie do przepisów art. 137 ust. 1 ustawy przysługują kompetencje terenowych organów administracji państwowej o właściwości szczególnej.
§  2.
Urzędami terenowych organów administracji państwowej są:
1)
w województwach, z wyjątkiem wymienionych w pkt 2 - urzędy wojewódzkie,
2)
w województwach: stołecznym warszawskim, krakowskim i łódzkim odpowiednio:
a)
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy,
b)
Urząd Miasta Krakowa i Urząd Miasta Łodzi,
3)
w miastach - urzędy miejskie,
4)
w dzielnicach - urzędy dzielnicowe,
5)
w miastach i gminach, w których zostały utworzone wspólne organy władzy i administracji państwowej - urzędy miast i gmin,
6) 1
w gminach - urzędy gmin.
§  3.
1.
Pracą urzędów wojewódzkich kierują wojewodowie przy pomocy wicewojewodów, a pracą urzędów dzielnicowych, miejskich w miastach liczących powyżej 20 tys. mieszkańców oraz miast i gmin - naczelnicy przy pomocy swoich zastępców. Naczelnicy miast liczących do 20 tys. mieszkańców, miast i gmin oraz gmin kierują pracą urzędów również przy pomocy sekretarzy urzędów.
2.
W przypadkach szczególnie uzasadnionych wielkością zadań urzędu i jego strukturą naczelnicy miast liczących do 20 tys. mieszkańców oraz naczelnicy gmin mogą, za zgodą wojewody, oprócz stanowiska sekretarza urzędu utworzyć stanowisko zastępcy naczelnika.
3.
W wyjątkowych przypadkach, gdy okoliczności uniemożliwiają wykonywanie funkcji zarówno przez naczelnika i jego zastępcę, jak i sekretarza urzędu, wojewoda wyznacza osobę posiadającą odpowiednie kwalifikacje do pełnienia funkcji naczelnika przez okres nie dłuższy niż trzy miesiące.
§  4.
1.
Wojewodowie i naczelnicy kierują urzędami na zasadzie jednoosobowego kierownictwa i ponoszą odpowiedzialność za wyniki pracy tych urzędów.
2.
Wojewodowie i naczelnicy, kierując pracą urzędów, w szczególności:
1)
określają organizację wewnętrzną urzędu oraz formy i metody pracy w urzędzie,
2)
dokonują podziału zadań, kompetencji i odpowiedzialności między swoich zastępców, koordynują ich działalność i przy ich pomocy nadzorują i kierują pracą kierowników wydziałów,
3)
realizują zasady polityki kadrowej, dbają o należyty dobór pracowników i podnoszenie ich kwalifikacji,
4)
ustalają plany pracy urzędu, zapewniają podejmowanie przedsięwzięć wynikających z bieżącej polityki nadrzędnych organów władzy i administracji państwowej,
5)
zapewniają skuteczną kontrolę realizacji ustalonych zadań i przestrzegania przepisów prawa,
6)
zapewniają warunki organizacyjne dla sprawnego funkcjonowania urzędu, a zwłaszcza dbają o efektywność i dyscyplinę pracy oraz należyte załatwianie spraw obywateli.
3.
Wojewodowie i naczelnicy, wykonując zadania organu wykonawczego i zarządzającego rady narodowej, w szczególności:
1)
opracowują i przedstawiają radzie narodowej wariantowe założenia oraz projekty terytorialnych planów społeczno-gospodarczych, o których mowa w art. 39 ustawy, projekty budżetu i planów funduszów celowych, a po ich uchwaleniu składają sprawozdania z wykonania planów i budżetów,
2)
opracowują na zlecenie rady narodowej lub jej prezydium projekty uchwał,
3)
organizują wykonanie uchwał i postanowień rady narodowej oraz przedstawiają sprawozdania z ich wykonania,
4)
sprawują kontrolę nad przygotowywaniem przez kierowników wydziałów materiałów na sesje rady narodowej i posiedzenia komisji,
5)
uczestniczą w sesjach rady narodowej i posiedzeniach jej prezydium,
6)
udzielają odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych oraz informują radę narodową i jej prezydium o sposobie załatwiania tych interpelacji i wniosków.
§  5. 2
Sekretarz urzędu miejskiego, miasta i gminy, gminy:
1)
zastępuje naczelnika w razie niepowołania zastępcy naczelnika lub w razie niemożności wykonywania zadań przez naczelnika i jego zastępcę,
2)
organizuje pracę urzędu i odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie komórek organizacyjnych urzędu,
3)
odpowiada przed naczelnikiem przede wszystkim za:
a)
organizację pracy w urzędzie i właściwą realizację planów pracy,
b)
poprawność formalno-prawną przygotowywanych spraw i decyzji,
c)
dyscyplinę pracy w urzędzie,
d)
prawidłowość załatwiania spraw obywateli w urzędzie oraz ich skarg i wniosków,
e)
podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracowników oraz przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej,
f)
wewnętrzną kontrolę w urzędzie oraz organizację kontroli zewnętrznej.
§  6.
1.
Wojewoda powołuje kolegium wojewody jako organ doradczy i opiniodawczy.
2.
W skład kolegium wchodzą: wicewojewodowie, przewodniczący wojewódzkiej komisji planowania, dyrektorzy wydziałów finansowego i organizacyjnego oraz inne osoby powołane przez wojewodę.
3.
Kolegium obraduje pod przewodnictwem wojewody lub upoważnionego wicewojewody.
4.
Przedmiotem obrad kolegium są w szczególności programy i podstawowe zadania wynikające z planu społeczno-gospodarczego oraz z uchwał wojewódzkiej rady narodowej.
§  7.
Wojewoda może powołać zespół działający pod przewodnictwem wicewojewody, którego zadaniem będzie opiniowanie przedsięwzięć podejmowanych w poszczególnych dziedzinach gospodarki i administracji terenowej.
§  8.
Wojewodowie i naczelnicy wykorzystują przy wykonywaniu swoich zadań opinie i wnioski wynikające z bezpośrednich kontaktów z załogami zakładów pracy, środowiskami społeczno-zawodowymi i naukowymi oraz informują społeczeństwo o wynikach swej pracy i zamierzeniach.
§  9.
1.
W urzędach wojewódzkich, w urzędach miejskich w miastach liczących powyżej 50 tys. mieszkańców oraz w urzędach dzielnicowych tworzy się wydziały.
2. 3
W urzędach miejskich w miastach liczących do 50 tys. mieszkańców, w urzędach miast i gmin oraz w urzędach gmin tworzy się referaty.
3.
W urzędach miejskich i w urzędach miast i gmin liczących od 20 do 50 tys. mieszkańców zamiast referatów mogą być, za zgodą wojewody, tworzone wydziały.
4.
W razie zaniechania utworzenia wydziału lub referatu tworzy się stanowisko pracy, a zadania do niego przypisane wykonują pracownicy zgodnie z ustalonym zakresem czynności.
5.
Pracownicy wykonujący obsługę prawną urzędu podlegają bezpośrednio naczelnikowi.
§  10.
1.
Wojewodowie i naczelnicy tworzą wydziały kierując się niezbędnymi potrzebami funkcjonowania urzędów oraz wykazem stanowiącym załącznik nr 1. Liczba wydziałów nie może przekraczać ilości wydziałów wymienionych w tym załączniku.
2.
Wojewodowie i naczelnicy zaniechają utworzenia wydziału lub dokonają połączeń wydziałów, o ile jest to uzasadnione wymogami organizacji pracy urzędu.
3.
Wydziały w urzędach dzielnicowych w miastach liczących powyżej 300 tys. mieszkańców, podzielonych na dzielnice, tworzy, na wniosek naczelnika dzielnicy, prezydent miasta, za zgodą wojewody, dostosowując liczbę i rodzaj wydziałów wchodzących w skład urzędów dzielnicowych do zakresu przekazanych zadań.
4.
Decyzje w sprawach, o których mowa w ust. 2, wojewodowie podejmują za zgodą Ministra Administracji i Gospodarki Przestrzennej, a naczelnicy - za zgodą wojewody.
§  11.
1.
Terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego, powierzając prowadzenie spraw należących do jego właściwości innemu terenowemu organowi administracji państwowej stopnia podstawowego, wydaje w porozumieniu z tym organem zarządzenie, które w szczególności określa:
1)
rodzaje i zakres załatwianych spraw oraz podejmowanych decyzji administracyjnych,
2)
upoważnienie do załatwiania spraw oraz podejmowania decyzji administracyjnych,
3)
przekazanie niezbędnych środków zapewniających pełną realizację powierzonych zadań.
2.
Powierzając załatwianie spraw innemu organowi, terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego powinien uwzględniać warunki komunikacyjne, powiązanie gospodarcze jednostek, a także możliwość zapewnienia fachowej obsługi obywateli.
3.
Zarządzenie, o którym mowa w ust. 1, podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym oraz podaniu do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości.
§  12.
1.
Wojewodowie oraz naczelnicy określają wewnętrzną organizację wydziałów wchodzących w skład urzędu, kierując się względami racjonalnej organizacji pracy.
2.
W urzędach o strukturze wydziałowej wydziały mogą być podzielone na oddziały lub komórki równorzędne o innej nazwie, jeżeli liczba i charakter spraw uzasadniają potrzebę utworzenia wewnętrznej komórki organizacyjnej.
3.
Wewnętrzną organizację inspektoratów obrony cywilnej określa się według odrębnych przepisów.
4.
Wewnętrzną organizację biura wojewódzkiej rady narodowej ustala wojewoda w porozumieniu z przewodniczącym wojewódzkiej rady narodowej.
§  13.
1.
Wydziałami w urzędach wojewódzkich kierują dyrektorzy, a wydziałami w urzędach stopnia podstawowego - kierownicy.
2.
Następującymi wydziałami kierują:
1)
wojewódzką, miejską (dzielnicową) komisją planowania - przewodniczący,
2)
wydziałem geodezji i gospodarki gruntami w urzędzie wojewódzkim - główny geodeta wojewódzki, a w urzędzie miejskim (dzielnicowym) - geodeta miejski (dzielnicowy),
3)
kuratorium oświaty i wychowania - kurator oświaty i wychowania, a wydziałem oświaty i wychowania - inspektor oświaty i wychowania,
4)
wydziałem planowania przestrzennego, urbanistyki, architektury i nadzoru budowlanego w urzędzie wojewódzkim - główny architekt wojewódzki, a wydziałem urbanistyki, architektury i nadzoru budowlanego w urzędzie miejskim (dzielnicowym) - architekt miejski (dzielnicowy),
5)
wydziałem zdrowia i opieki społecznej w urzędzie wojewódzkim - główny lekarz wojewódzki, a w urzędzie miejskim (dzielnicowym) - lekarz miejski (dzielnicowy),
6)
inspektoratem obrony cywilnej - szef,
7)
komendą wojewódzką straży pożarnych i miejską służbą porządkową - komendant.
§  14.
1.
Kierownicy wydziałów kierują całokształtem pracy wydziałów przy pomocy swoich zastępców.
2.
Wojewodowie i naczelnicy ustalają niezbędną liczbę stanowisk zastępców kierownika wydziału. Przy ustalaniu liczby stanowisk zastępców kierownika wydziału uwzględnia się liczbę pracowników zatrudnionych w wydziale, zakres, charakter i warunki realizowanych zadań, liczbę utworzonych oddziałów oraz potrzebę zapewnienia sprawnego kierownictwa i właściwego wykonywania zadań wydziału.
§  15.
1.
Wojewodowie i naczelnicy, w drodze zarządzenia, ustalają regulaminy organizacyjne urzędu.
2.
Regulamin organizacyjny określa strukturę urzędu oraz zasady jego funkcjonowania, a w szczególności:
1)
zasady wykonywania funkcji kierowniczych, podział zadań między kierownikiem urzędu i jego zastępcami, w tym zakres spraw zastrzeżonych dla wojewody i naczelnika, związanych z ich funkcją organu wykonawczego i zarządzającego rady narodowej,
2)
wewnętrzną strukturę urzędu, wydziały wchodzące w skład urzędu,
3)
zakresy działania wydziałów,
4)
zakres obowiązków kierowników wydziałów wobec rady narodowej, jej prezydium i komisji oraz radnych, a także zasady współdziałania z biurem rady narodowej (stanowiskiem pracy do obsługi rady narodowej),
5)
obowiązek ustalenia zakresu czynności, uprawnień i odpowiedzialności dla poszczególnych stanowisk pracy,
6)
zasady postępowania przy opracowywaniu projektów aktów prawnych wojewody i naczelnika oraz projektów uchwał rady narodowej, a także sposób ich realizacji,
7)
podstawowe zasady planowania pracy w urzędzie,
8)
organizację działalności kontrolnej,
9)
zasady podpisywania (aprobaty) pism i decyzji,
10)
wykaz przedsiębiorstw, w stosunku do których wojewodowie lub naczelnicy pełnią funkcje organów założycielskich, oraz innych zakładów i jednostek budżetowych, podległych radzie narodowej odpowiedniego stopnia, będący załącznikiem do regulaminu.
3.
Zakresy działania poszczególnych wydziałów urzędów wojewódzkich wojewodowie określają opierając się na wytycznych Ministra Administracji i Gospodarki Przestrzennej, wydanych po porozumieniu z właściwymi ministrami, a naczelnicy - na wytycznych wojewody.
4.
Wytyczne dotyczące zakresu działania biur wojewódzkich rad narodowych ustala Minister Administracji i Gospodarki Przestrzennej w porozumieniu z Szefem Kancelarii Rady Państwa.
§  16.
Minister Administracji i Gospodarki Przestrzennej ustali organizację prac kancelaryjnych w urzędach terenowych organów administracji państwowej.
§  17.
1.
W celu zapewnienia obsługi rad narodowych ustala się dla biur i stanowisk pracy, o których mowa w art. 112 ust. 1 i 2 ustawy, liczby etatów określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2.
Zmiany liczb etatów dla biur i stanowisk pracy mogą być dokonywane:
1)
za zgodą prezydium właściwej rady narodowej - jeżeli jest to związane z przekazaniem nowych zadań lub znacznym zmniejszeniem zakresu działania biura lub stanowiska, uzasadnionym warunkami miejscowymi,
2)
w trybie określonym dla ich ustalenia - jeżeli zmniejszenie lub zwiększenie liczby etatów wynika z ogólnopaństwowych regulacji.
§  18.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa:
1)
o ministrze - rozumie się przez to również kierownika urzędu centralnego,
2)
o wojewodzie i urzędzie wojewódzkim - rozumie się przez to również odpowiednio prezydentów: miasta stołecznego Warszawy, miasta Krakowa i miasta Łodzi oraz Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Urząd Miasta Krakowa i Urząd Miasta Łodzi,
3)
o naczelniku - rozumie się przez to prezydentów miast nie wymienionych w pkt 2, naczelników miast, naczelników dzielnic, naczelników miast i gmin oraz naczelników gmin,
4)
o wydziale - rozumie się przez to wydział, biuro, referat lub równorzędną komórkę organizacyjną w urzędzie terenowego organu administracji państwowej,
5)
o kierowniku wydziału - rozumie się przez to również dyrektora wydziału urzędu wojewódzkiego.
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 17 czerwca 1984 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  4 WYKAZ WYDZIAŁÓW ORAZ REFERATÓW WCHODZĄCYCH W SKŁAD URZĘDÓW TERENOWYCH ORGANÓW ADMINISTRACJI PAŃSTWOWEJ

I. Wydziały - komórki organizacyjne o innej nazwie - urzędów wojewódzkich:

1. biuro wojewódzkiej rady narodowej

2. wydział organizacyjny

3. wojewódzka komisja planowania

4. wydział budownictwa

5. wydział budżetowo-gospodarczy

6. wydział drobnej wytwórczości i usług

7. wydział finansowy

8. wydział gospodarki komunalnej i mieszkaniowej

9. wydział geodezji i gospodarki gruntami

10. wydział handlu

11. wydział kadr i szkolenia

12. wydział komunikacji

13. wydział kontroli

14. wydział kultury i sztuki

15. wydział kultury fizycznej, sportu i turystyki

16. wydział ochrony środowiska, gospodarki wodnej i geologii

17. wydział prawny

18. wydział rolnictwa, gospodarki żywnościowej i leśnictwa

19. wydział społeczno-administracyjny

20. wydział do spraw wyznań

21. wydział planowania przestrzennego, urbanistyki, architektury i nadzoru budowlanego

22. wydział zatrudnienia i spraw socjalnych

23. wydział zdrowia i opieki społecznej

24. komenda wojewódzka straży pożarnych

25. kuratorium oświaty i wychowania

26. sekretariat wojewódzkiego komitetu obrony

27. wojewódzki inspektorat obrony cywilnej.

W Urzędach: Miasta Stołecznego Warszawy, Miasta Krakowa i Miasta Łodzi mogą być tworzone wydziały spraw lokalowych oprócz wydziałów gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, a także miejskie służby porządkowe.

II. Wydziały - komórki organizacyjne o innej nazwie - urzędów miejskich w miastach liczących powyżej 50 tys. mieszkańców:

1. biuro miejskiej rady narodowej

2. wydział organizacyjno-prawny i kadr

3. miejska komisja planowania

4. wydział budżetowo-gospodarczy

5. wydział finansowy

6. wydział gospodarki komunalnej i mieszkaniowej

7. wydział geodezji i gospodarki gruntami

8. wydział handlu, drobnej wytwórczości i usług

9. wydział komunikacji

10. wydział kultury i sztuki

11. wydział kultury fizycznej, sportu i turystyki

12. wydział ochrony środowiska i gospodarki wodnej

13. wydział oświaty i wychowania

14. wydział rolnictwa, gospodarki żywnościowej i leśnictwa

15. wydział spraw lokalowych

16. wydział społeczno-administracyjny

17. wydział urbanistyki, architektury i nadzoru budowlanego

18. wydział zatrudnienia i spraw socjalnych

19. wydział zdrowia i opieki społecznej

20. miejski inspektorat obrony cywilnej

21. urząd stanu cywilnego.

III. Wydziały - komórki organizacyjne o innej nazwie - urzędów dzielnicowych:

1. biuro dzielnicowej rady narodowej

2. wydział organizacyjno-prawny i kadr

3. dzielnicowa komisja planowania

4. wydział budżetowo-gospodarczy

5. wydział finansowy

6. wydział gospodarki komunalnej

7. wydział geodezji i gospodarki gruntami

8. wydział handlu, drobnej wytwórczości i usług

9. wydział komunikacji

10. wydział kultury i sztuki

11. wydział kultury fizycznej, sportu i turystyki

12. wydział ochrony środowiska i gospodarki wodnej

13. wydział oświaty i wychowania

14. wydział rolnictwa, gospodarki żywnościowej i leśnictwa

15. wydział spraw lokalowych

16. wydział społeczno-administracyjny

17. wydział urbanistyki, architektury i nadzoru budowlanego

18. wydział zatrudnienia i spraw socjalnych

19. wydział zdrowia i opieki społecznej

20. dzielnicowy inspektorat obrony cywilnej

21. urząd stanu cywilnego.

IV. Referaty - komórki organizacyjne o innej nazwie - urzędów miejskich w miastach liczących do 50 tys. mieszkańców oraz urzędów miast i gmin:

1. biuro miejskiej rady narodowej *)

2. referat ogólno-organizacyjny

3. referat finansowo-budżetowy

4. referat gospodarki komunalnej i mieszkaniowej

5. referat geodezji i gospodarki gruntami

6. referat handlu, drobnej wytwórczości i usług

7. referat komunikacji

8. referat kultury, kultury fizycznej i turystyki

9. referat oświaty i wychowania

10. referat obrony cywilnej

11. referat planowania

12. referat rolnictwa, gospodarki żywnościowej i leśnictwa

13. referat społeczno-administracyjny

14. referat urbanistyki, architektury i nadzoru budowlanego

15. referat zatrudnienia i spraw socjalnych

16. referat zdrowia i opieki społecznej

17. urząd stanu cywilnego.

V. Referaty w urzędach gmin:

1. stanowisko pracy do obsługi rady narodowej

2. referat gospodarki komunalnej, nadzoru budowlanego i komunikacji

3. referat geodezji i gospodarki gruntami

4. referat handlu i usług

5. referat kultury i zatrudnienia

6. referat planowania i finansów

7. referat rolnictwa i gospodarki żywnościowej

8. referat społeczno-administracyjny, spraw obronnych i ogólny

9. referat zdrowia i opieki społecznej

10. urząd stanu cywilnego

11. samodzielne stanowisko pracy do spraw oświaty i wychowania - inspektor oświaty i wychowania.

______

*) w miastach do 10 tys. mieszkańców zamiast biura rady narodowej - stanowiska pracy do obsługi rady narodowej.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  5 WYKAZ LICZB ETATÓW DLA BIUR RAD NARODOWYCH I STANOWISK PRACY DO OBSŁUGI RAD NARODOWYCH

Nazwa biura (stanowiska pracy) Liczba etatów
I. Biura wojewódzkich rad narodowych:
1. Biuro Rady Narodowej Miasta Stołecznego Warszawy 20
2. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Białej Podlaskiej 9
3. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Białymstoku 10
4. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Bielsku-Białej 10
5. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Bydgoszczy 11
6. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Chełmie 9
7. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Ciechanowie 10
8. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Częstochowie 12
9. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Elblągu 9
10. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Gdańsku 12
11. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Gorzowie Wielkopolskim 9
12. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Jeleniej Górze 9
13. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Kaliszu 12
14. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Katowicach 24
15. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Kielcach 15
16. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Koninie 9
17. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Koszalinie 9
18. Biuro Rady Narodowej Miasta Krakowa 16
19. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Krośnie 9
20. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Legnicy 9
21. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Lesznie 9
22. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Lublinie 11
23. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Łomży 9
24. Biuro Rady Narodowej Miasta Łodzi 15
25. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Nowym Sączu 9
26. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Olsztynie 9
27. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Opolu 10
28. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Ostrołęce 9
29. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Pile 9
30. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Piotrkowie Trybunalskim 10
31. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Płocku 9
32. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Poznaniu 12
33. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Przemyślu 9
34. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Radomiu 9
35. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Rzeszowie 14
36. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Siedlcach 9
37. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Sieradzu 10
38. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Skierniewicach 9
39. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Słupsku 9
40. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Suwałkach 9
41. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Szczecinie 13
42. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Tarnobrzegu 9
43. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Tarnowie 9
44. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Toruniu 9
45. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Wałbrzychu 9
46. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej we Włocławku 10
47. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej we Wrocławiu 12
48. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Zamościu 12
49. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Zielonej Górze 9
II. Biuro miejskiej rady narodowej w mieście liczącym ponad 300 tys. mieszkańców 8
III. Biuro miejskiej rady narodowej w mieście liczącym od 150 tys. do 300 tys. mieszkańców 5
IV. Biuro miejskiej rady narodowej w mieście liczącym od 50 tys. do 150 tys. mieszkańców 2-3
V. Biuro miejskiej rady narodowej w mieście liczącym od 10 tys. do 50 tys. mieszkańców 1-2
VI. Biuro dzielnicowej rady narodowej 4
VII. Biuro rady narodowej miasta i gminy 1-2
VIII. Stanowisko pracy do obsługi miejskiej rady narodowej w mieście liczącym do 10 tys. mieszkańców 1
IX. Stanowisko pracy do obsługi gminnej rady narodowej 1
1 § 2 pkt 6 zmieniony przez pkt 2 lit. a) obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 1984 r. o sprostowaniu błędów (Dz.U.84.31.173).
2 § 5 zmieniony przez pkt 2 lit. a) obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 1984 r. o sprostowaniu błędów (Dz.U.84.31.173).
3 § 9 ust. 2 zmieniony przez pkt 2 lit. a) obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 1984 r. o sprostowaniu błędów (Dz.U.84.31.173).
4 Załącznik nr 1 zmieniony przez pkt 2 lit. a) obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 1984 r. o sprostowaniu błędów (Dz.U.84.31.173).
5 Załącznik nr 2 zmieniony przez pkt 2 lit. b) obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 1984 r. o sprostowaniu błędów (Dz.U.84.31.173).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024