Określenie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 10 stycznia 1983 r.
w sprawie określenia szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych.

Na podstawie art. 9 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3 poz. 19 i Nr 25, poz. 187) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Kwalifikacje do nauczania w szkołach muzycznych pierwszego stopnia mają osoby, które ukończyły wyższą szkołę muzyczną - kierunek lub wydział:
1)
pedagogika instrumentalna;
a)
do nauczania przedmiotów:
-
gra na instrumencie, który stanowił główną specjalność studiów,
-
akompaniament i fortepian obowiązkowy, jeżeli gra na fortepianie lub organach stanowiła główną specjalność studiów,
b)
do prowadzenia przedmiotu zespół instrumentalny,
2)
wychowanie muzyczne, sekcja A, B, C, i ukończyły szkołę muzyczną drugiego stopnia:
a)
do prowadzenia przedmiotów:
-
chór,
-
zespół wokalny,
-
zespół instrumentalny,
b)
do nauczania przedmiotów ogólnomuzycznych,
3)
wychowanie muzyczne, sekcja B i C, a nie ukończyły szkoły muzycznej drugiego stopnia:
a)
do prowadzenia przedmiotów:
-
chór,
-
zespół wokalny,
-
zespół instrumentalny,
b)
do nauczania przedmiotów:
-
umuzykalnienie,
-
audycje muzyczne.
2.
Kwalifikacje do nauczania w szkołach muzycznych pierwszego stopnia mają osoby o przygotowaniu pedagogicznym określonym w § 14, które ukończyły wyższą szkołę muzyczną - kierunek lub wydział:
1)
instrumentalny - do nauczania przedmiotów:
a)
gra na instrumencie, który stanowił główną specjalność studiów,
b)
akompaniament i fortepian obowiązkowy, jeżeli gra na fortepianie, organach albo klawesynie stanowiła główną speacjalność studiów,
2)
kompozycja - do nauczania przedmiotów ogólnomuzycznych,
3)
dyrygentura:
a)
do prowadzenia przedmiotów:
-
chór,
-
orkiestra,
-
zespół wokalny,
-
zespół instrumentalny,
b)
do nauczania przedmiotów ogólnomuzycznych,
4)
rytmika - do nauczania przedmiotów:
a)
rytmika i wszystkie przedmioty kierunkowe,
b)
fortepian obowiązkowy,
c)
ogólnomuzycznych.
5)
reżyseria dźwięku - do nauczania przedmiotów:
a)
kształcenie słuchu,
b)
zasady muzyki.
3.
Kwalifikacje do nauczania w szkołach muzycznych pierwszego stopnia mają osoby o przygotowaniu pedagogicznym określonym w § 14, które uzyskały dyplom ukończenia szkoły muzycznej II stopnia lub świadectwo dojrzałości liceum muzycznego - w specjalnościach;
1)
instrumentalista - do nauczania przedmiotów:
a)
gra na instrumencie, który stanowił główną specjalność studiów,
b)
fortepian obowiązkowy i akompaniament, jeżeli gra na fortepianie, organach lub klawesynie stanowiła główną specjalność studiów,
2)
rytmika - do nauczania przedmiotów:
a)
rytmika,
b)
umuzykalnianie,
c)
fortepian obowiązkowy.
§  2.
1.
Kwalifikacje do nauczania w szkołach muzycznych drugiego stopnia mają osoby, które ukończyły wyższą szkołę muzyczną - kierunek lub wydział:
1)
pedagogika instrumentalna:
a)
do nauczania przedmiotów:
-
gra na instrumencie oraz metodyka nauczania gry na instrumencie, który stanowił główną specjalność studiów,
-
fortepian obowiązkowy, akompaniament i nauka akompaniamentu, jeżeli gra na fortepianie, klawesynie lub organach stanowiła główną specjalność studiów,
b)
do prowadzenia przedmiotu zespół kameralny,
2)
wychowanie muzyczne, sekcja A, B, C, i ukończyły szkołę muzyczną drugiego stopnia:
a)
do prowadzenia przedmiotu:
-
chór,
-
zespół wokalny,
-
zespół instrumentalny,
b)
do nauczania przedmiotów:
-
dyrygowanie,
-
zasady muzyki,
-
kształcenie słuchu,
-
flet prosty,
-
dziecięce instrumenty perkusyjne,
3)
wychowanie muzyczne, sekcja A, B, C, a nie ukończyły szkoły muzycznej drugiego stopnia - do prowadzenia przedmiotów:
a)
chór,
b)
zespół wokalny,
c)
zespół instrumentalny.
2.
Kwalifikacje do nauczania w szkołach muzycznych drugiego stopnia mają osoby o przygotowaniu pedagogicznym określonym w § 14, które ukończyły wyższą szkołę muzyczną - kierunek lub wydział:
1)
instrumentalny - do nauczania przedmiotów:
a)
gra na instrumencie i metodyka nauczania gry na instrumencie, który stanowił główną specjalność studiów,
b)
fortepian obowiązkowy, akompaniament i nauka akompaniamentu, jeżeli gra na fortepianie lub klawesynie stanowiła główną specjalność studiów,
c)
improwizacja organowa, kształcenie słuchu, zasady muzyki, harmonia, kontrapunkt, fortepian obowiązkowy, akompaniament, jeżeli gra na organach stanowiła główną specjalność studiów,
2)
teoria muzyki - do nauczania przemiotów:
a)
ogólnomuzycznych,
b)
czytanie partytur,
c)
rytmika, jeżeli ukończyły również szkołę muzyczną drugiego stopnia, specjalność rytmika,
d)
fortepian obowiązkowy, jeżeli ukończyły również szkołę muzyczną drugiego stopnia, specjalność fortepian, organy lub klawesyn,
3)
kompozycja - do nauczania przedmiotów:
a)
improwizacja fortepianowa,
b)
instrumentacja na zespoły,
c)
czytanie partytur,
d)
ogólnomuzycznych,
4)
dyrygentura:
a)
do nauczania przedmiotów;
-
dyrygowanie,
-
czytanie partytur,
-
instrumentacja na zespoły,
-
ogólnomuzycznych,
b)
do prowadzenia przedmiotów:
-
rytmika,
-
technika ruchu i taniec,
-
improwizacja fortepianowa,
-
fortepian obowiązkowy,
-
dziecięce instrumenty muzyczne,
-
metodyka prowadzenia zespołów rytmiki,
5)
wokalny lub wokalno-aktorski - do nauczania przedmiotów:
a)
śpiew solowy,
b)
emisja głosu,
c)
zespół wokalny,
d)
interpretacja piosenki,
e)
dykcja i recytacja,
f)
technika ruchu i taniec,
6)
reżyseria dźwięku - do nauczania przemiotów;
a)
ćwiczenia z fonotechniki,
b)
kształcenie słuchu,
c)
zasady muzyki,
7)
muzyka rozrywkowa - do nauczania przedmiotów:
a)
zespół muzyki rozrywkowej,
b)
podstawy aranżacji,
c)
ćwiczenia z fonotechniki,
8)
nauczycielski tańca - do nauczania przedmiotu technika ruchu i taniec,
9)
lutnictwo - do nauczania przedmiotów:
a)
lutnictwo i modelowanie,
b)
historia sztuki lutniczej,
c)
akustyka lutnicza,
d)
korekta lutnicza.
§  3.
Kwalifikacje do nauczania w szkołach muzycznych pierwszego i drugiego stopnia przedmiotów ogólnomuzycznych, z wyłączeniem przedmiotów: zasady muzyki, harmonia, kształcenie słuchu, umuzykalnienie, mają również osoby o przygotowaniu pedagogicznym określonym w § 14, które ukończyły studia muzykologiczne.
§  4.
Kwalifikacje do nauczania w policealnym studium rytmiki mają osoby o kwalifikacjach określonych w § 2.
§  5.
Kwalifikacje do nauczania w szkole muzycznej pierwszego i drugiego stopnia odpowiednich przedmiotów mają osoby, które złożyły egzamin kwalifikacyjny równoważny z wyższymi studiami zawodowymi.
§  6.
1.
Kwalifikacje do nauczania w liceach plastycznych mają osoby o przygotowaniu pedagogicznym określonym w § 14, które ukończyły wyższą szkołę plastyczną, z wyłączeniem absolwentów studiów wychowania plastycznego, kierunek:
1)
malarstwo lub inny kierunek, jeśli w ciągu całego okresu studiów realizowany był przedmiot malarstwo - do nauczania przedmiotu rysunek i malarstwo w zakresie wszystkich specjalności,
2)
rzeźba - do nauczania przedmiotów:
a)
rzeźba, w zakresie wszystkich specjalności,
b)
zajęcia praktyczne i rysunek zawodowy, w zakresie specjalizacji ceramika artystyczna,
3)
grafika ze specjalnością projektowanie graficzne, grafika warsztatowa oraz po ukończeniu innego kierunku umożliwiającego wyspecjalizowanie się w przedmiocie liternictwo - do nauczania przedmiotu liternictwo, w zakresie wszystkich specjalności.
4)
projektowanie wystaw, projektowanie architektury wnętrz, projektowanie produktu i struktur użytkowych - do nauczania przedmiotów:
a)
rysunek techniczny, w zakresie wszystkich specjalności,
b)
zajęcia praktyczne, rysunek zawodowy, technologia, w zakresie specjalności wystawiennictwo,
5)
projektowanie ubioru i tkaniny przemysłowej lub tkanina warsztatowa - do nauczania przedmiotów: zajęcia praktyczne, rysunek zawodowy, technologia, w zakresie specjalizacji tkactwo artystyczne,
6)
projektowanie form ceramiki i szkła - do nauczania przedmiotów: zajęcia praktyczne, rysunek zawodowy, technologia, w zakresie specjalizacji ceramika artystyczna oraz specjalizacji szkło artystyczne,
7)
konserwacja dzieł sztuki - do nauczania przedmiotów: zajęcia praktyczne, rysunek zawodowy, technologia, w zakresie specjalności konserwacja przedmiotów artystycznych i dzieł sztuki, zgodnie z ukończoną specjalizacją,
8)
projektowanie form przemysłowych - do nauczania przedmiotów:
a)
rysunek techniczny, w zakresie wszystkich specjalności,
b)
zajęcia praktyczne, rysunek zawodowy, technologia, w zakresie specjalności wystawiennictwo oraz specjalizacji formy użytkowe, zgodnie z ukończoną specjalizacją,
9)
umożliwiający wyspecjalizowanie się w zakresie form użytkowych, metaloplastyki, meblarstwa artystycznego, artystycznego druku sitowego - do nauczania przedmiotów, zajęcia praktyczne i rysunek zawodowy, w zakresie tych specjalizacji,
10)
umożliwiający wyspecjalizowanie się w zakresie fotografii artystycznej - do nauczania przedmiotów: zajęcia praktyczne, w zakresie fotografii artystycznej.
2.
Kwalifikacje wymienione w ust. 1 mają również osoby o przygotowaniu pedagogicznym określonym w § 14, które ukończyły szkoły wyższe:
1)
uniwersytet, kierunek historia sztuki - do nauczania przedmiotu wiadomości o sztuce,
2)
politechnika, kierunek architektura - do nauczania przedmiotów:
a)
rysunek techniczny, w zakresie wszystkich specjalności,
b)
rysunek zawodowy, w zakresie specjalności wystawiennictwo oraz specjalizacji meblarstawo artystyczne,
3)
politechnika, kierunek włókiennictwo - do nauczania przedmiotu technologia, w zakresie specjalizacji tkactwo artystyczne,
4)
techniczne, kierunek chemia - do nauczania przedmiotu technologia, w zakresie określonych specjalności, zgodnie ze specjalizacją ukończonych studiów.
§  7.
1.
Kwalifikacje do naucznia w:
1)
policealnym studium sztuk plastycznych lub
2)
policealnym studium techniki teatralno-filmowej w zakresie określonych specjalności i speacjalizacji mają osoby, o których mowa w § 6, zgodnie ze specjalizacją ukończonych studiów.
2.
Kwalifikacje wymienione w ust. 1 mają również osoby o przygotowaniu pedagogicznym określonym w § 14, które ukończyły wyższą szkołę artystyczną, kierunek reżyseria filmowa i telewizyjna albo kierunek wiedza o teatrze, reżyseria dramatu lub studium teatralno-literackie do nauczania przedmiotu wiedza o teatrze, filmie i telewizji.
§  8.
1.
Kwalifikacje do nauczania w szkole baletowej mają osoby, które ukończyły wyższą szkołę muzyczną, kierunek nauczycielski tańca, lub wyższą szkołę teatralną, wydział choreograficzny, dział pedagogiczny - do nauczania przedmiotów baletowych.
2.
Kwalifikacje wymienione w ust. 1 mają osoby o przygotowaniu pedagogicznym określonym w § 14, które ukończyły:
1)
wyższą szkołę teatralną, wydział choreograficzny, dział baletmistrzowski - do nauczania przedmiotów baletowych lub
2)
wyższą szkołę teatralną, kierunek aktorski lub lalkarski - do nauczania przedmiotu technika wyrazu scenicznego,
3)
wyższą szkołę teatralną albo policealną szkołę teatralną, kierunek lub specjalność umożliwiające wyspecjalizowanie się w zakresie charakteryzacji - do nauczania przedmiotu zasady charakteryzacji,
4)
wyższą szkołę teatralną, kierunek wiedza o teatrze, reżyseria dramatu, studium teatralno-literackie, lub inną wyższą szkołę umożliwiającą wyspecjalizowanie się w zakresie historii tańca - do nauczania przedmiotu historia tańca.
3.
Kwalifikacje, o których mowa w ust. 1 mają osoby wymienione w § 1 i 2 do nauczania przedmiotów muzycznych zgodnie ze specjalnością.
§  9.
Kwalifikacje do nauczania w szkole baletowej mają osoby, które złożyły egzamin kwalifikacyjny równoważny z wyższymi studiami zawodowymi.
§  10.
1.
Kwalifikacje do nauczania w policealnym studium cyrkowym mają osoby, które ukończyły wyższą szkołę wychowania fizycznego, kierunek nauczycielski lub trenerski.
2.
Kwalifikacje, o których mowa w ust. 1, mają osoby wymienione w § 1, 2, 7 i 8 do nauczania określonych przedmiotów, zgodnie ze specjalnością.
3.
Kwalifikacje wymienione w ust. 1 mają osoby o przygotowaniu pedagogicznym określonym w § 14, które ukończyły policealne studium cyrkowe.
§  11.
1.
Kwalifikacje do nauczania w ogniskach muzycznych mają osoby wymienione w § 1 i 2.
2.
Kwalifikacje określone w ust. 1 mają osoby, które ukończyły kierunek wychowanie muzyczne w wyższych szkołach nieartystycznych i studiach nauczycielskich oraz wydział wychowania muzycznego (instruktorski) szkoły muzycznej drugiego stopnia - do prowadzenia przedmiotów:
1)
chór,
2)
zespół wokalny,
3)
zespół instrumentalny.
3.
Kwalifikacje wymienione w ust. 1 mają osoby o przygotowaniu pedagogicznym określonym w § 14, które ukończyły policealne studium rytmiki, od nauczania przedmiotu rytmika.
§  12.
1.
Kwalifikacje do nauczania w ogniskach plastycznych mają osoby wymienion w § 6.
2.
Kwalifikacje określone w ust. 1 mają osoby, które ukończyły wyższą szkołę, kierunek wychowanie plastyczne.
3.
Kwalifikacje wymienione w ust. 1 mają również osoby o przygotowaniu pedagogicznym określonym w § 14, które ukończyły liceum sztuk plastycznych lub policealne studium sztuk plastycznych.
§  13.
1.
Kwalifikacje do nauczania w ogniskach baletowych mają osoby wymienione w § 8 i 9.
2.
Kwalifikacje wymienione w ust. 1 mają osoby o przygotowaniu pedagogicznym określonym w § 14, które ukończyły szkołę baletową.
3.
Kwalifikacje wymienione w ust. 1 mają osoby o przygotowaniu pedagogicznym określonym w § 14, które ukończyły policealne studium rytmiki, do nauczania przedmiotu rytmika.
§  14.
Przygotowanie pedagogiczne do nauczania w szkołach artystycznych ma osoba, która:
1)
ukończyła studium pedagogiczne w wyższej szkole artystycznej albo
2)
ukończyła wydział pedagogiki instrumentalnej w akademii muzycznej, albo
3)
ukończyła wydział wychowania muzycznego w akademii muzycznej, albo
4)
ukończyła studium pedagogiczne prowadzone przez Centralny Ośrodek Pedagogiczny Szkolnictwa Artystycznego, albo
5)
złożyła egzamin kwalifikacyjny równoważny z wyższymi studiami zawodowymi, albo
6)
ukończyła nieartystyczną szkołę kształcącą nauczycieli i specjalny kurs metodyki nauczania określonego przedmiotu lub określonej grupy przedmiotów artystycznych, albo
7)
w czasie nauki w wyższej lub średniej szkole artystycznej otrzymała przygotowanie ogólnopedagogiczne i metodyczne.
§  15.
W szczególnie uzasadnionych wypadkach Minister Kultury i Sztuki może zwolnić od wymagań kwalifikacyjnych określonych w rozporządzeniu osobę, która od wielu lat pracuje w szkole artystycznej i osiąga bardzo dobre wyniki w pracy dydaktyczno-wychowawczej lub ma znaczący dorobek artystyczny.
§  16.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o przedmiotach ogólnomuzycznych, rozumie się przez to przedmioty muzyczne objęte planem nauczania w szkole muzycznej pierwszego lub drugiego stopnia, z wyjątkiem przedmiotów: gra na instrumencie, akompaniament, podstawy instrumentacji, czytanie partytur, śpiew solowy, emisja głosu, rytmika, dyrygowanie, chór, orkiestra, zespół kameralny, zespół wokalny i wokalno-instrumentalny, improwizacja fortepianowa, improwizacja organowa oraz metodyka nauczania określonych przedmiotów muzycznych.
§  17.
Traci moc zarządzenie nr 19 Ministra Kultury i Sztuki z dnia 14 marca 1969 r. w sprawie określenia szkół i kierunków kształcenia, których ukończenie daje kwalifikacje naukowe albo naukowe i pedagogiczne do nauczania określonych przedmiotów artystycznych (Dz. Urz. Ministerstwa Kultury i Sztuki Nr 2, poz. 13).
§  18.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024