Książki skarg i wniosków w placówkach handlowych, gastronomicznych i usługowych.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 30 sierpnia 1980 r.
w sprawie książek skarg i wniosków w placówkach handlowych, gastronomicznych i usługowych.

Na podstawie art. 255 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 1980 r. Nr 9, poz. 26) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Kierownicy placówek uspołecznionego handlu detalicznego (stacjonarnych i ruchomych), zakładów i innych placówek gastronomicznych oraz usługowych, zwanych dalej "placówkami", są obowiązani prowadzić książki do wpisywania skarg i wniosków.
2.
Książka skarg i wniosków, zwana dalej "książką", powinna być umieszczona w każdej placówce w miejscu widocznym i swobodnie dostępnym dla osób zamierzających dokonać wpisu.
3.
Kierownik oraz inni pracownicy placówki nie mogą żądać od osób zamierzających dokonać wpisu okazania dokumentów w celu stwierdzenia tożsamości ani w jakikolwiek sposób ograniczać lub utrudniać dokonywanie wpisów.
§  2.
1.
Stan zapisów w książce powinien być codziennie sprawdzany przez kierownika placówki lub zastępującego go pracownika, a wpisane skargi i wnioski - bieżąco załatwiane.
2.
Skargi i wnioski, co do których stanowisko kierownika placówki jest negatywne, skargi na kierownika placówki i jego zastępców oraz skargi i wnioski bez nazwiska i adresu osoby wpisującej, a także te, których załatwienie wykracza poza kompetencje lub możliwości kierownika placówki, kierownik placówki przekazuje dyrektorowi (kierownikowi) przedsiębiorstwa w terminie 3 dni od daty ich wpisania wraz z wyjaśnieniem przyczyn ich niezałatwienia.
3.
O załatwieniu skargi lub wniosku albo o przekazaniu ich do załatwienia dyrektorowi (kierownikowi) przedsiębiorstwa kierownik placówki zawiadamia w terminie 7 dni na piśmie osobę, króra dokonała wpisu. Zawiadomienie o przekazaniu skargi lub wniosku powinno zawierać adres przedsiębiorstwa.
§  3.
1.
Dyrektor (kierownik) przedsiębiorstwa jest obowiązany rozpatrzyć przekazaną przez kierownika placówki skargę lub wniosek oraz poinformować na piśmie osobę, która dokonała wpisu do książki, o zajętym stanowisku i o sposobie załatwienia, przesyłając kopię pisma kierownikowi placówki do wiadomości.
2.
Skarga lub wniosek przekazane przez kierownika placówki powinny być rozpatrzone i załatwione w zasadzie niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od daty otrzymania. Dyrektor (kierownik) przedsiębiorstwa może w wyjątkowych wypadkach udzielić odpowiedzi klientowi w terminie późniejszym, jeżeli załatwienie skargi wymaga zebrania dowodów, informacji lub wyjaśnień, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
3.
Skargi i wnioski przekazane przez placówkę dyrektorowi (kierownikowi) przedsiębiorstwa powinny być wykazane w ewidencji skarg i wniosków prowadzonej w przedsiębiorstwie.
§  4.
W każdej placówce powinna znajdować się w widocznym miejscu informacja, w jakich dniach i godzinach odbywają się w przedsiębiorstwie przyjęcia w sprawach skarg i wniosków, ze wskazaniem adresu przedsiębiorstwa.
§  5.
1.
Nadzór i kontrolę nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków wpisanych do książek w placówkach państwowych sprawują dyrektorzy przedsiębiorstw, w placówkach spółdzielczych - zarządy spółdzielni (lub jej oddziały), a w placówkach organizacji społecznych - statutowe organy nadzorcze tych organizacji.
2.
Jednostka organizacyjna bezpośrednio nadrzędna nad przedsiębiorstwem (zjednoczenie, centrala, zarząd spółdzielni i inne) obowiązana jest przeprowadzać systematycznie kontrole prawidłowego i terminowego przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków przez placówki i dyrektorów przedsiębiorstw.
§  6.
1.
Organy nadzorcze wymienione w § 5 ust. 2 dokonują okresowych analiz i ocen załatwiania skarg i wniosków przez podległe jednostki organizacyjne.
2.
Organy nadzorcze są obowiązane podejmować w wyniku przeprowadzonych analiz oraz ocen środki zmierzające do usunięcia przyczyn skarg oraz do pełnego wykorzystania wniosków w celu polepszenia działalności placówek.
3.
Załatwianie skarg i wniosków podlega niezależnie od kontroli, o której mowa w § 5, również kontroli innych uprawnionych organów.
§  7.
Nadzór ogólny nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków sprawuje podsekretarz stanu (wiceprezes) wyznaczony przez ministra (prezesa).
§  8.
1.
Minister Handlu Wewnętrznego i Usług ustali wzór książki skarg i wniosków.
2.
Ewidencję książek prowadzi przedsiębiorstwo jako druk ścisłego zarachowania.
3.
Wydanie kierownikowi placówki nowej książki może nastąpić dopiero po całkowitym wykorzystaniu i zwróceniu poprzedniej książki.
§  9.
Przez użyte w rozporządzeniu określenie "przedsiębiorstwo" rozumie się jednostkę, w skład której wchodzi placówka, w tym oprócz przedsiębiorstwa państwowego również oddział tego przedsiębiorstwa, działający na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym, spółdzielnię oraz przedsiębiorstwo organizacji społecznej.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 1980 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1980.19.69

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Książki skarg i wniosków w placówkach handlowych, gastronomicznych i usługowych.
Data aktu: 30/08/1980
Data ogłoszenia: 01/09/1980
Data wejścia w życie: 01/09/1980