Urządzenie i prowadzenie zbioru dokumentów oraz postępowanie w przedmiocie składania dokumentów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 29 listopada 1946 r.
o urządzeniu i prowadzeniu zbioru dokumentów oraz o postępowaniu w przedmiocie składania dokumentów.

Na podstawie art. LXII przepisów wprowadzających prawo rzeczowe i prawo o księgach wieczystych zarządzam, co następuje:
§  1.
Skrót n. r. w rozporządzeniu niniejszym oznacza "rozporządzenie niniejsze".

Powołane w rozporządzeniu niniejszym paragrafy bez bliższego oznaczenia odnoszą się do rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 26 listopada 1946 r. o urządzeniu i prowadzeniu ksiąg wieczystych (Dz. U. R. P. Nr 66, poz. 366).

§  2.
Składanie dokumentów w trybie przepisów rozporządzenia niniejszego ma zastosowanie do nieruchomości wymienionych w art. LVII przepisów wprowadzających prawo rzeczowe i prawo o księgach wieczystych.

Łączenie wniosków o złożenie dokumentów i wniosków o wpis w księdze wieczystej nie jest dopuszczalne.

§  3.
Złożone dokumenty umieszcza się w zbiorach, odpowiadających przepisom §§ 34, 48, 49, 51 - 53, 54 zd. 3.
§  4. 1
Dla każdej nieruchomości w rozumieniu § 2 urządza się oddzielny zbiór dokumentów. Założenie zbioru następuje z chwilą złożenia pierwszego wniosku dotyczącego nieruchomości. Jeżeli wniosek odnosi się do kilku nieruchomości, położonych w okręgu tego samego sądu, umieszcza się w jednym zbiorze wniosek, w pozostałych zaś zbiorach zaznacza się, gdzie się wniosek znajduje. Dokumenty złożone przy wniosku rozmieszcza się w zbiorach, których głównie dotyczą. W przypadkach odłączenia części nieruchomości należy dokumenty odnoszące się do niej umieścić w zbiorze dokumentów odłączonej części. Poza tym stosuje się przepis § 23.

Do zbioru dokumentów składa się wszelkie pisma dotyczące nieruchomości, dla której został on urządzony. Na karcie przeglądowej zaznacza się krótko treść wniosku i stronę zbioru. Na dokumentach przedstawiających podstawę wniosku zaznacza się przynależność do wniosku w myśl § 52. Na okładce akt według wzoru w załączniku do § 49 ust. 2 zastępuje się słowa "akta księgi wieczystej" słowami "zbiór złożonych dokumentów".

§  5.
W razie zmiany właściwości sądu grodzkiego przekazuje się zbiór dokumentów sądowi właściwemu. W sądzie właściwym otrzymuje zbiór odpowiednie nowe oznaczenie i nową sygnaturę.
§  6.
Zbiór dokumentów dotyczący nieruchomości przyłączonej w całości do innej nieruchomości wciela się do zbioru odnoszącego się do nieruchomości, do której przyłączenie nastąpiło. Zbiór dokumentów dotyczący nieruchomości, dla której założono księgę wieczystą, staje się częścią składową zbioru dokumentów i akt księgi. Na okładce zbioru lub akt, do których zbiór złożonych dokumentów został przejęty, należy w obydwóch przypadkach umieścić odpowiednią wzmiankę.
§  7.
Zbiory dokumentów wpisuje się w kolejności ich założenia do repertorium zbiorów złożonych dokumentów "Zd." Do repertorium tego wciąga się również - z chwilą nadejścia - zbiory przekazane sądowi wskutek zmiany właściwości, chyba że chodzi o zbiory, które należy wcielić do istniejących już zbiorów (§ 6 n. r.).

Jeżeli zmiana właściwości polega na zmianie okręgów sądów grodzkich, stosuje się odpowiednio przepisy §§ 37-39.

§  8.
Repertorium prowadzi się według wzoru Nr 1 dołączonego do niniejszego rozporządzenia. Przepisy §§ 41 i 42 mają odpowiednie zastosowanie. Wymienia się:

w łamie 6 - datę wcielenia i oznaczenie akt wcielonych,

w łamie 9 - datę wcielenia i oznaczenie innych akt.

W łamie 5 podaje się oznaczenie zaginionego lub zniszczonego wykazu hipotecznego (wykazu księgi gruntowej, wieczystej), jeżeli jest znane.

§  9.
Wnioski o złożenie dokumentów wciąga się do dziennika złożonych dokumentów, który prowadzi się według wzoru Nr 2 dołączonego do niniejszego rozporządzenia.

Wnioski wciąga się pod numerami bieżącymi w kolejności ich wpływu. Z początkiem każdego roku rozpoczyna się nową numerację. Numer dziennika umieszcza się na wniosku z dodaniem dwóch ostatnich liczb rocznika.

Do dzielnika wciąga się inne pisma, dotyczące tej samej sprawy tylko wówczas, gdy zawierają nowa wnioski o złożenie dokumentów.

W łamach 9 i 10 należy wymienić orzeczenia wszystkich instancji dotyczące wniosku.

§  10.
Właścicieli nieruchomości wpisuje się do spisu właścicieli prowadzonego w myśl § 56. W łamie 2 wykazuje się zamiast księgi wieczystej zbiór złożonych dokumentów.
§  11.
Dla uniknięcia pomyłek należy zbiory złożonych dokumentów przechowywać oddzielnie od akt ksiąg wieczystych. Poza tym do przechowywania dokumentów i zbiorów złożonych dokumentów, przeglądania ich i do żądania odpisów stosuje się odpowiednio przepisy §§ 50 ust. 1 zd. 2, 55 ust. 1, 57 59.

Zbiory złożone do archiwum wpisuje się do repertoriom "Ar". Zarządzenie wysyłki lub zniszczenia akt nie jest dopuszczalne.

§  12.
Zbiory złożonych dokumentów urządzone i prowadzone przed dniem 1 stycznia 1947 r. powinny być przystosowane do przepisów niniejszego rozporządzenia. Na obszarze mocy obowiązującej rozporządzenia z dnia 26 marca 1916 r. o sądowym składaniu dokumentów celem nabycia praw rzeczowych na nieruchomościach i budowlach, nie wpisanych do ksiąg gruntowych (Dz. u. p. austr. Nr 87) należy w tym celu podjąć złożone dokumenty ze wspólnych zbiorów, umieszczając w tych zbiorach wzmiankę o podjęciu. Zbiory przystosowane w sposób powyższy wciąga się do repertorium "Zd" pod dalszymi bieżącymi numerami. W dotychczasowych repertoriach, gdzie były one w użyciu umieszcza się odpowiednią wzmiankę. Repertoria dotychczasowe należy zamknąć przez pociągnięcie podwójnej czerwono - czarnej linii pod ostatnim wpisem oraz przez umieszczenie wzmianki o zamknięciu na przedniej stronie.

Wykonanie powyższego przepisu powinno nastąpić z chwilą najbliższej czynności w dotychczasowych poszczególnych zbiorach. Prezesi właściwych sądów okręgowych mogą zarządzić wcześniejsze terminy.

§  13.
Dla uzasadnienia wniosku o złożenie dokumentów nie jest potrzebny dowód, że prawo będące przedmiotem rozporządzenia służy rozporządzającemu.
§  14.
Rozstrzygnięcie wniosku powinno być poprzedzone stwierdzeniem z urzędu, że dla danej nieruchomości księga hipoteczna (gruntowa, wieczysta) nie istnieje.
§  15.
Sąd zarządzi złożenie do zbioru, gdy przedstawione dokumenty uzasadniają wpis do księgi wieczystej.
§  16.
Postanowienie o złożeniu dokumentów do zbioru winno być powzięte oddzielnie co do każdego zbioru. Postanowienia dotyczące kilku zbiorów łącznie nie są dopuszczalne.
§  17.
W postanowieniu zarządzającym złożenie dokumentów do zbioru należy oznaczyć dokumenty przez podanie ich treści i daty oraz przez oznaczenie nieruchomości zgodnie z przepisem § 6, a gdy to możliwe - takie przez wymienienie zaginionej lub zniszczonej księgi hipotecznej (gruntowej, wieczystej).

O postanowieniu uchylającym złożenie dokumentów do zbioru umieszcza się wzmiankę na postanowieniu, w którym je zarządzono.

§  18.
Co do czynności, które w postępowaniu w przedmiocie składania dokumentów sekretarz sądowy może podejmować samoistnie, stosuje się odpowiednio § 43 z wyjątkiem pkt b) i c).
§  19.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1947 r.

ZAŁĄCZNIK  2

Wzór Nr 1

------------------

(Karta tytułowa)

Sąd Grodzki w .............. Powiat .............

REPERTORIUM

ZBIORÓW ZŁOŻONYCH DOKUMENTÓW

Wzór Nr 1 (strona wewnętrzna)

Nr bieżący Data założenia zbioru Przejście zbioru z innego sądu WŁAŚCICIEL Położenie nieruchomości i oznaczenie jej według księgi hipotecznej (gruntowej i wieczystej Wcielenie innego zbioru Założenie dalszego tomu Data zamknięcia zbioru Wcielenie do innego zbioru Przekazanie do innego sądu UWAGI
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

DZIENNIK ZŁOŻONYCH DOKUMENTÓW Wzór Nr 2.

Nr kolejny Czas wpływu Numery wniosków równoczesnych NAZWISKO wnioskodawcy Przedmiot wniosku Oznaczenie zbioru Załatwienie Osoby, którym należy doręczyć postanowienia Data doręczenia Wyznaczone terminy
dzień godzina minuta dzień rodzaj
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
1 § 4 zmieniony przez pkt 8 obwieszczenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 maja 1947 r. o sprostowaniu błędów (Dz.U.47.38.192).
2 Załącznik zmieniony przez § 3 rozporządzenia z dnia 31 maja 1954 r. (Dz.U.54.26.105) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 czerwca 1954 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1946.66.368

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Urządzenie i prowadzenie zbioru dokumentów oraz postępowanie w przedmiocie składania dokumentów.
Data aktu: 29/11/1946
Data ogłoszenia: 12/12/1946
Data wejścia w życie: 01/01/1947