Osobne opłaty za wykonywanie czynności przez funkcjonariuszów celnych poza czasem urzędowania oraz za konwojowanie i strzeżenie towarów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 23 października 1934 r.
w sprawie osobnych opłat za wykonywanie czynności przez funkcjonarjuszów celnych poza miejscem urzędowem lub poza czasem urzędowym oraz za konwojowanie i strzeżenie towarów.

Na podstawie art. 44 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 października 1933 r. oprawie celnem (Dz. U. R. P. Nr. 84, poz. 610) zarządzam co następuje:
§  1. 1
Osobne opłaty za czynności, wykonywane przez funkcjonarjuszów celnych poza miejscem urzędowem lub poza czasem urzędowym oraz za konwojowanie i strzeżenie towarów, a wyszczególnione w ustępie 1 paragrafu 44 rozporządzenia z dnia 9 października 1934 r. (Dz. U. R. P. Nr. 90, poz. 820), będą pobierane według zasad i w wysokości niżej przytoczonych:

a) w obrocie składowym.

1)
Za czynności funkcjonarjuszów celnych, związane z nadzorem celnym, składy celne uiszczają osobną opłatę w wysokości 1.000 zł kwartalni.
2)
Celne składy, przeznaczone specjalnie do przechowywania tylko pewnego gatunku towarów, np. spirytualji, filmów, maszyn i t. p., z reguły uiszczają opłatę według p. 1. Gdy jednak obroty tych składów są ograniczone, składy te mogą być zwalniane od obowiązku uiszczenia opłaty, wymienionej w p. 1, i w takim razie wpłacają za każdy przyjazd funkcjonarjuszów celnych, sprawujących nadzór, takie kwoty, jakie są ustalone w § 1 dział d. p. 1 i 2.
3)
W przypadkach zasługujących na szczególne uwzględnienie, opłata dla składów celnych, przewidziana w p. 1, może być obniżona lub też zastąpiona opłatą ulgową, ustaloną w p. 2 zdanie drugie.
4)
Opłaty, wymienione w p. 1, muszą być uiszczane ćwierćrocznie zgóry, ulgowe Zaś opłaty, wymienione w p. 2 zdanie drugie, miesięcznie z dołu (po dokonaniu obrachunku).
5)
Jeżeli właściciel składu celnego posiada w tej samej posesji skład przeznaczony specjalnie dla przechowywania tylko pewnego gatunku towarów (p. 2), a nadzór nad tym składem może być wykonywany przez personel sprawujący nadzór nad składem celnym, osobnej opłaty za nadzór nad składem, przeznaczonym specjalnie do przechowywania tylko pewnego gatunku towarów (p. 2), nie uiszcza się.

b) w obrocie uszlachetniającym.

1)
Przedsiębiorstwa, uprawiające czynny obrót uszlachetniający, uiszczają za czynności związane z nadzorem celnym ryczałtową opłatę w wysokości, przewidzianej w p. 1 działu a, dla składów celnych, ćwierćrocznie zgóry.
2)
Czynny obrót uszlachetniający, posiadający charakter przemysłu ludowego, może być zwalniany od osobnej opłaty za nadzór celny,
3)
Przy towarach wolnych od cła przywozowego zamiast opłaty, przewidzianej w p. 1, może być pobrana opłata po 0,05 zł od 100 kg wagi surowej towaru sprowadzanego z zagranicy, nie mniej jednak jak 50 zł od każdej przesyłki, objętej listem przewozowym.
4)
Przedsiębiorstwa, uprawiające bierny obrót uszlachetniający, uiszczają osobną opłatę za czynności związane z nadzorem celnym według skali procentowej poniższej tablicy:

Tablica.

Przy sumie cła 500.000 zł i wyżej ⅓ % cła norm. niemniej niż 2.500
poniżej 500.000 do 200.000 wł. ½% " " " " 2.000 "
" 200.000 " " 100.000 " " 1% " " " " 1.500 "
" 100.000 " " 50.000 " " 1½% " " " " 1.000 "
" 50.000 " " 25.000 " " 2% " " " " 750 "
" 25.000 " " 10.000 " " 3% " " " " 500 "
" 10.000 " " 5.000 " " 5% " " " " 350 "
" 5.000 " " 3.000 " " 7% " " " " 300 "
" 3.000 " " 1.000 " " 10% " " " " 150 "
" 1.000 " " 15% " " " " 50 "

Opłatę według powyższej tablicy uiszcza się od sumy przywozowego cła normalnego (autonomicznego), przypadającego od całego kontyngentu towarów, zwracanych z zagranicy po uszlachetnieniu a objętych pozwoleniem Ministerstwa Skarbu; w razie zaś niewykorzystania kontyngentu, od ilości towarów faktycznie przywiezionych po uszlachetnieniu z zagranicy.

Przy odprawie poszczególnych partyj towaru na poczet kontyngentu, przyznanego pozwoleniem, pobiera się opłatę według tablicy, przyjmując każdorazowo za podstawę do zastosowania procentowej normy wysokość cła, pobranego nietylko od danej partji, lecz i od partyj przywiezionych poprzednio. Ustalone w ten sposób opłaty należy każdorazowo zmniejszać o kwotę opłat poprzednio już pobranych za nadzór - od towarów, sprowadzonych na poczet danego kontyngentu.

5)
Dla zabezpieczenia opłaty, przypadającej według tablicy, pobiera się za czynności, poprzedzające wywóz zagranicę towarów i półfabrykatów w celu uszlachetnienia, osobną opłatę według p. 1 działu "d" § 1. Pobrane w ten sposób zabezpieczenie zalicza się na poczet opłaty za nadzór, pobieranej według tablicy przy odprawie pierwszej partji zwracanego z zagranicy towaru.
6)
W poszczególnych przypadkach zarząd celny może zezwalać na zastosowanie dla czynnego obrotu uszlachetniającego opłaty według tablicy ustalonej dla biernego obrotu uszlachetniającego, a to zamiast opłaty, przewidzianej w p. 1 działu "b" § 1. W takim razie opłatę ustala się, biorąc za podstawę cło normalne (autonomiczne) od towarów sprowadzanych z zagranicy.
7)
Jeżeli tego wymagają ważne względy gospodarcze kraju, Ministerstwo Skarbu może w poszczególnych przypadkach obniżać skalę procentową w powyższej tablicy oraz odpowiednio normy minimalne, przewidziane w tejże tablicy, i to zarówno w odniesieniu do biernego obrotu uszlachetniającego (p. 4), jak i w odniesieniu do obrotu czynnego (p. 6).
8)
Przedsiębiorstwa, uiszczające opłatę osobną (normalną lub ulgową) za czynności w obrocie uszlachetniającym według tablicy, podanej w p. 4 i 7 dział "b" § 1, wolne są od opłaty za czynności dokonywane w tymże obrocie poza godzinami urzędowemi.

c) przy zastosowaniu ulg celnych.

1)
Za ulgi celne w rozumieniu rozporządzenia niniejszego uważa się zniżki celne lub zwolnienia od cła, przewidziane w rozporządzeniach wydawanych na podstawie art. 23 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 października 1933 r. o prawie celnem (Dz. U. R. P. Nr. 84, poz. 610) i stawki zniżone lub zwolnienia od cła, przewidziane w taryfie celnej przywozowej lub w umowach handlowych - jeżeli zastosowanie wszystkich tych zniżek celnych, stawek zniżonych lub zwolnień od cła uzależnione jest od użycia sprowadzonego z zagranicy towaru do określonego celu, lub też od spełnienia pewnych warunków, wymagających przeprowadzenia kontroli przez władze celne.
2)
Za czynności połączone z kontrolą organów celnych, dokonywane poza miejscem urzędowem lub poza czasem urzędowym w związku z zastosowaniem ulg celnych, pobiera się opłatę według skali procentowej tablicy ustalonej w p. 4 działu "b".
3)
Gdy władza celna uzna przeprowadzenie kontroli jednorazowej za wystarczające, pobiera się za nadzór celny opłatę według tablicy ustalonej w p. 4 działu "b", zmniejszając ją o 50 %. Zmniejszona w ten sposób opłata może być niższa od norm minimalnych, przewidzianych w tejże tablicy.
4)
Ministerstwo Skarbu może w poszczególnych przypadkach, na wniosek strony, obniżyć opłaty, przypadające w myśl punktu 2 i 3 działu niniejszego, jeżeli wymagają tego ważne względy gospodarcze kraju

d) przy strzeżeniu, konwojowaniu lub odprawie celnej wogóle.

1)
Za strzeżenie, konwojowanie na drogach lądowych lub odprawę celną wogóle, dokonywane poza miejscem urzędowem lub poza czasem urzędowym, pobiera się osobną opłatę za każdą godzinę pracy, licząc część godziny za całą. Opłata za godzinę wynosi 2 zł, jeżeli czynność odbywa się między 6 a 21 godziną, i 3 zł - jeżeli czynność odbywa się między 21 a 6 godziną. Za konwojowanie na drogach wodnych pobiera się opłatę w wysokości 1/2 wymienionych kwot.

Gdy czynność ma być dokonana w innej miejscowości, aniżeli ta, w której funkcjonarjusz celny pełni służbę, do czasu, za który pobiera się opłatę, dolicza się czas, użyty przez funkcjonariusza celnego na dojazd do miejsca czynności oraz na powrotny jego przyjazd do miejsca służby.

Jeżeli czynność ma być dokonana w tej samej miejscowości, w której funkcjonarjusz celny pełni służbę, - czas pracy liczy się z chwilą przybycia funkcjonariusza na miejsce, gdzie czynność ma być dokonana.

2)
Do kwoty, przypadającej według poprzedniego punktu (1), dolicza się koszty przejazdu funkcjonarjuszów celnych, delegowanych do dokonania czynności urzędowej, ustalane na podstawie każdocześnie obowiązujących rozporządzeń o należnościach za podróże służbowe i delegacje funkcjonarjuszów państwowych.
3)
Do czynności, opłacanych według p. 1 i 2, należą czynności związane z nadzorem dokonywanym poza obrębem miejsca urzędowego lub poza godzinami urzędowemi nad skażaniem i przerobem tłuszczów, przetapianiem lub połamaniem starych materjałów żelaznych i aluminjowych, szarpaniem szmat, pocięciem lub podziurkowaniem papieru i t. p., zmianą stanu towaru, dozwoloną ogólnemi rozporządzeniami celnemi a w tem taryfą celną, jak też każdorazowo przez władzę celną. Jeżeli jednak czynności powyższe wymagają stałego nadzoru, pobiera się opłatę, przewidzianą w § 1 działu "a" p. 1, z uwzględnieniem p. 3 tegoż działu.
§  2.
Opłaty za czynności, związane z nadzorem nad składami celnemi, przewidziane w p. 1 i 2 działu "a" § 1, oraz za czynności związane z obrotem uszlachetniającym czynnym, przewidziane w p. 1 działu "b" § 1, pobierają urzędy celne, których funkcjonarjusze te czynności wykonywają. Wszystkie inne opłaty, przewidziane w rozporządzeniu niniejszem, pobierają urzędy celne, dokonywające odprawy celnej albo urzędy, którym pobranie opłat polecono.
§  3.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 30 października 1934 r.
1 § 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 1936 r. (Dz.U.36.34.267) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 1936 r.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1934.95.862

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Osobne opłaty za wykonywanie czynności przez funkcjonariuszów celnych poza czasem urzędowania oraz za konwojowanie i strzeżenie towarów.
Data aktu: 23/10/1934
Data ogłoszenia: 29/10/1934
Data wejścia w życie: 30/10/1934