Wojewoda wniósł o stwierdzenie nieważności uchwały rady powiatu w sprawie kontroli samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (SP ZOZ).
Na podstawie uchwały rada powiatu udzieliła upoważnienia do kontroli radnym, tworzącym zespół kontrolny.

Wojewoda uznał, iż rada może przeprowadzić kontrolę w SP ZOZ poprzez komisję rewizyjna lub inna komisję, a nie zespół kontrolny.

Zdaniem organu choć przepisy ustawy ustawy z 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r., poz. 217) nie wskazują, który organ podmiotu tworzącego może prowadzić kontrolę sp zoz w trybie i na podstawie tej ustawy, to nie można założyć, że ustawodawca pozostawił dowolność w wykonaniu kompetencji kontrolnych.

W szczególności, że mogłoby to doprowadzić do sporu kompetencyjnego, powielania uprawnień kontrolnych, a nawet faktycznego paraliżu działalności SP ZOZ -u.

WSA zgodził się ze stanowiskiem wojewody, iż uchwała jest niezgodna z prawem. Sąd uznał, iż to zarząd powiatu jako podmiot mogący w pełni realizować zakres kontroli jest organem podmiotu tworzącego uprawnionym do przeprowadzenia kontroli podmiotu leczniczego na podstawie art. 121 ustawy o działalności leczniczej.


Dlatego również w rozpatrywanej sprawie sąd uznał, że podmiotem tworzącym SP ZOZ jest powiat, działający przez zarząd a nie radę powiatu.

Wyrok WSA w Warszawie z 9 marca 2015 roku., sygn. akt VII SA/Wa 2996/14, nieprawomocny