Badania rozpoczęły się we wrześniu 2015 i obejmą do końca roku uczniów z 223 szkół na terenie gmin wiejskich z Warmii i Mazur.

- Wszyscy doskonale wiemy, jak ważne w procesie komunikacji międzyludzkiej są słuch, mowa, wzrok. Niewykryte w odpowiednim czasie zaburzenia któregokolwiek z tych zmysłów, mogą zaburzać harmonijny rozwój dziecka, powodować izolację. Badania przesiewowe słuchu są niezwykle ważne – szczególnie w mniejszych miejscowościach, gdzie trudno o specjalistyczną opiekę zdrowotną. Dzięki temu dzieci, którym wada słuchu może utrudniać naukę, zyskują szansę na taki sam rozwój i sukcesy w edukacji jak dobrze słyszący rówieśnicy – powiedział w środę 7 października 2015 roku podczas konferencji prasowej w Olsztynie dyrektor Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu prof. dr hab. Henryk Skarżyński.

To właśnie Instytut wraz z Funduszem Składkowym Ubezpieczenia Społecznego Rolników, Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Rolników i Stowarzyszeniem Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących są partnerami programu.

Koordynator programu prof. Krzysztof Kochanek powiedział, że różnego rodzaju zaburzenia słuchu występują u co 5, 6 dziecka.

 

- Mówimy nie tylko o dużych wadach słuchu, ale także tych, które mają jakieś znaczenie dla rozwoju dziecka, dlatego powinniśmy jak najszybciej wykrywać te nieprawidłowości. W okresie noworodkowym problem wrodzonych wad słuchu występuje u jednego, dwójki dzieci na tysiąc urodzeń- podkreślił profesor Kochanek.

Jak dodał wśród przyczyn zaburzeń słuchu można wymienić wady wrodzone, także te, których nie wykryto tuż po narodzinach podczas badań przesiewowych, ale również wady nabyte. Chodzi na przykład o nieleczone prawidłowo infekcje górnych dróg oddechowych. Zaburzenia mogą powstać także na skutek przebywania w nadmiernym hałasie albo poprzez słuchanie zbyt głośnej muzyki.

Jak dodał profesor Kochanek zaburzenia słuchu mają ogromny wpływ na rozwój dziecka.
- Dziecko z zaburzeniami słuchu nie rozumie poleceń nauczyciela, często wstydzi się, siedzi w ostatniej ławce i to przekłada się na jego wyniki w nauce- podkreślił.

Jak tłumaczą realizujący program każde badanie słuchu przeprowadzone wśród uczniów wiejskich szkół na Warmii i Mazurach musi być poprzedzoną pisemną zgodą rodziców dziecka. Kilkuminutowe badanie obejmuje ankietę audiowizualną i audiometryczną badania słuchu. Wyniki badań są zastrzeżone do wyłącznej wiadomości rodziców. Dzieci z wykrytymi zaburzeniami komunikacyjnymi otrzymują wskazania do dalszej diagnostyki, leczenia i rehabilitacji w ramach świadczeń refundowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia. (pap)