Pacjenci powinni uzyskać w nim informację o ofercie publicznych i prywatnych placówek medycznych, prawach pacjenta i standardach jakości obowiązujących w danym kraju. Dyrektywa obowiązuje od 25 października 2013 roku., wtedy też powinien powstać polski krajowy punkt kontaktowy.
Punkty takie działają w prawie wszystkich krajach UE, służą one pacjentom, którzy chcą korzystać z leczenia transgranicznego – wynika ze strony internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Konsumentów. W Polsce tę funkcję pełni jednoosobowo pracownik NFZ, z którym można się skontaktować tylko e-mailowo.
Ministerstwo Zdrowia zdecydowało już w 2013 roku, że punkt takie zostanie utworzony w centrali NFZ. Fundusz twierdzi jednak, że bez polskiej ustawy transgranicznej, która jest procedowana w parlamencie, nie może uwzględnić wydatków na tworzenie i funkcjonowanie KPK w swoim planie finansowym.
Cały artykuł www.gazetaprawna.pl
W Polsce ciągle brak centrum informacji dla zagranicznych pacjentów
Są już pieniądze na utworzenie centrum informacji dla zagranicznych pacjentów, ale nie ma podstawy prawnej do jego uruchomienia informuje Dziennik Gazeta Prawna. Utworzenie co najmniej jednego takiego centrum przewiduje dyrektywa transgraniczna.