Minister zdrowia Adam Niedzielski poinformował w poniedziałek, że program opieki medycznej nad osobami mającymi dodatni wynik COVID-19 zmienił się, bo resort dokonał jego oceny po dwóch tygodniach działania. Jak wyjaśnił, celem programu #DomowaOpiekaMedyczna jest zdalne monitorowanie stanu zdrowia pacjentów.

Niedzielski stwierdził, że lekarze zwrócili uwagę na to, iż pacjenci za późno trafiają do szpitala. - Odkładamy na ostatni moment to, kiedy potrzebujemy interwencji medycznej, takiej bardziej specjalistycznej, szpitalnej. Karetki są wzywane zbyt późno - dodał.

Czytaj: Wszyscy w kraju mają być przetestowani pod kątem COVID-19>>
 

- Żeby dobrze trafić w początek tego procesu leczenia chcemy, żeby wszyscy pacjenci w Polsce, którzy mają dodatki wynik byli objęci właśnie taką domową opieką medyczną, żeby mieli szansę, mieli możliwość trafić do szpitala w odpowiednim momencie, kiedy te terapia, kiedy te środki będą najskuteczniejsze - mówił.

Zobacz LEX News: Świadczenia w razie choroby osób poddanych kwarantannie jako domownicy osób zakażonych koronawirusem >

Minister dodał, że chciałby, aby wszyscy Polacy mieli zapewnioną taką dostępność. - Zdecydowaliśmy się razem z panem premierem Mateuszem Morawieckim, że taka dostępność do pulsoksymetru od państwa dla obywatela będzie zapewniona dla każdego, kto ma dodatni wynik testu COVIdowego - stwierdził Niedzielski. I poinformował, że w poniedziałek wysłano pulsoksymetry do ponad 7 tys. osób, które spełniają kryterium ukończenia 55. roku życia. - Stawiamy sobie cel, aby pulsoksymetr był dostępny dla każdego - powiedział minister zdrowia Adam Niedzielski.

Zdaniem ministra ten program ma być realnym narzędziem walki z dużą liczbą zgonów, którą odnotowaliśmy w ostatnich dwóch tygodniach. 

Czytaj w LEX: Automatyczna kwarantanna domowników osoby zakażonej i podstawa wypłaty zasiłku chorobowego >

 


Poczta dostarczy pulsoksymetr, potem monitoring

Ministerstwo Zdrowia zaprezentowało program Domowej Opieki Medycznej mający na celu zdalne monitorowanie stanu zdrowia pacjentów, do którego wykorzystywany będzie pulsoksymetr jako narzędzie diagnostyczne oraz aplikacja PulsoCare do przekazywania i monitoringu danych.

Jak poinformowano, pacjenci powyżej 55. roku życia z potwierdzonym koronawirusem włączani są do programu automatycznie. Osoby młodsze, poniżej 55 lat, mogą wykorzystać jedną z dwóch dostępnych ścieżek: poprzez formularz Pulsocare, który znajduje się na stronie Ministerstwa Zdrowia lub poprzez kwalifikację udzieloną przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, zarejestrowanego w systemie DOM.

Osobom, które otrzymają pozytywny wynik na COVID-19 dostarczony zostanie pulsoksymetr. Odbędzie się to za pośrednictwem Poczty Polskiej. Po otrzymaniu urządzenia, osoby te samodzielnie będą dokonywały pomiaru stanu zdrowia.

Stała obserwacja chorych z centrum kontaktu

Taki nadzór ma być sprawowany w sposób ciągły, przez całą dobę, przez Centrum Kontaktu powołane przez Ministerstwo Zdrowia. Konsultanci i lekarze będą monitorować wyniki pomiarów pacjentów i w razie konieczności wezwą Pogotowie Ratunkowe, natomiast w sytuacjach niepokojących pacjent zostanie skierowany na zdalną konsultację, która odbędzie się w formie teleporady. 

- Kluczowe w tym procesie jest odpowiednio wczesne uchwycenie przez lekarzy grupy pacjentów, którzy ze względu na pogorszenie stanu zdrowia powinni trafić na leczenie szpitalne - tłumaczy resort zdrowia.

Kto może otrzymać pulsoksymetr?

Pacjenci, którzy ukończyli 55 lat są automatycznie włączeni do programu Domowej Opieki Medycznej (DOM). Po stwierdzeniu pozytywnego wyniku na COVID-19 pracownik Poczty Polskiej dostarczy urządzenie do domu pacjenta.

Jeśli pacjent ma mniej niż 55 lat, wtedy, by otrzymać urządzenie: 

  • musi wypełnić formularz kontaktowy Pulsocare, który znajduje się na stronie Ministerstwa Zdrowia: https://form.govtech.gov.pl/ankieta/580284/formularz-pulsocare-dla-osob-ktore-ukonczyly-55-rok-zycia.html
  • zostanie  zakwalifikowany przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, który jest zarejestrowany w systemie DOM. Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej po otrzymaniu informacji, że u pacjenta zdiagnozowano COVID-19, na podstawie wywiadu medycznego, może go zakwalifikować do programu telemonitoringu. Wtedy pacjent otrzyma dane do logowania w systemie przez SMS, a pulsoksymetr zostanie dostarczony do jego domu przez listonosza Poczty Polskiej. Informacja o tym, że dana osoba potrzebuje sprzętu do telemonitoringu, będzie automatycznie przekazywana do Poczty Polskiej.

Prof.  Agnieszka Mastalerz-Migas, konsultant krajowa ds. medycyny rodzinnej podkreślała, że program Domowej Opieki Medycznej zwiększa bezpieczeństwo pacjenta zakażonego, który jest w opiece domowej.  – Obecność pacjenta w tym programie powoduje, że opieka jest ciągła – mówiła prof. Mastalerz-Migas.  
- Chorzy na różne choroby przewlekłe narażeni są na ciężki przebieg choroby. Żeby program dał efekt w postaci zmniejszenia liczby zgonów, musi być powszechny, a nie obejmować tylko grupy ryzyka, dlatego zachęcam do tego, by włączyć się do tego programu - podkreśliła.

Konsultant krajowa ds. medycyny rodzinnej dodała, że COVID-19 to choroba podstępna. -  Pacjenci mają dobre samopoczucie, ale mają niską saturację, a gdy trafiają do szpitala, wtedy mają już rozległe zmiany w płucach - mówiła prof. Mastalerz-Migas. -  Ważny jest także aspekt psychologiczny. Gdy pacjent będzie wiedział, że pomiary są prawidłowe, będzie czuł się bezpiecznie.

Minister zdrowia poinformował również, że każdy kto posiada własny pulsoksymetr może włączyć się do programu DOM. Więcej informacji na ten temat można uzyskać, dzwoniąc na Telefoniczną Informację Pacjenta (TIP) na numer – 800 190 590.
Pulsoksymetry to proste w użytkowaniu urządzenia elektroniczne służące do nieinwazyjnego pomiaru saturacji krwi oraz tętna. U osób zdrowych prawidłowa saturacja wynosi około 95-100%.

Pilotaż w Małopolsce, teraz cały kraj

Ministerstwo Zdrowia rozpoczęło program DOM od pilotażu w województwie małopolskim. Trafiło tam około 1,5 tys. pulsoksymetrów. Obecnie program został rozszerzony na całą Polskę. Do wszystkich placówek POZ w kraju została wysłana informacja o programie z prośbą o zgłaszanie się lekarzy i pielęgniarek do systemu. Jak poinformowano, codziennie odbywają się szkolenia online dla lekarzy z obsługi aplikacji.

Lekarz POZ, rejestrując pacjenta do programu DOM, musi wypełnić kilka pól w systemie. Zestaw przekazywanych danych został maksymalnie ograniczony, żeby nie powodować dużego nakładu pracy po stronie lekarzy POZ i faktycznie usprawniać ich pracę. Wystarczy podanie imienia, nazwiska, numeru telefonu, numeru PESEL i adresu pacjenta, aby system sam wysłał pacjentowi SMS-a z danymi do logowania do aplikacji PulsoCare oraz wiadomość do Poczty Polskiej z adresem pacjenta dla listonosza, który w ciągu doby dostarczy mu pulsoksymetr. Opcjonalnie lekarz może również podać dodatkowo dane osoby kontaktowej, do której należy dzwonić, jeżeli pacjent nie będzie odbierał telefonu.

Program Domowej Opieki Medycznej jest bezpłatny i całkowicie finansowany ze środków własnych Ministerstwa Zdrowia w ramach rezerwy celowej.