- Szpital nasz, zresztą jak każdy inny, jest organizacją złożoną, przez którą codziennie przepływa znaczna grupa osób – pacjentów i pracowników. W związku z tym mogą pojawić się w nim także pewne zagrożenia, które są czymś zupełnie normalnym i występują w szpitalach na całym świecie. Ważne jest, aby umieć sobie z tymi zagrożeniami radzić, aby minimalizować mechanizmy powodujące te zagrożenia, natomiast rozbudowywać te, które służą bezpieczeństwu pacjenta, a także personelu. Idealnym sposobem jest system akredytacji, który od szpitali wymaga spełnienia wielu standardów i norm. I choć akredytacja nie oznacza, że opieka i leczenie w szpitalu akredytowanym są zawsze idealne, to jednak pobyt tam jest bardziej bezpieczny- mówi Marek Konieczko, dyrektor Samodzielnego Szpitala wojewódzkiego im. Mikołaja Kopernika w Piotrkowie Trybunalskim.

Wśród zewnętrznych metod zapewnienia wysokiej jakości świadczeń akredytacja jest najszerzej sprawdzoną na świecie i najskuteczniejszą. Jej rola we współczesnych systemach zdrowotnych polega głównie na wyszukiwaniu zagadnień, które w największym stopniu wpływają na poziom świadczeń i bezpieczeństwo pacjentów. W tych obszarach tworzone są mierzalne kryteria oceny placówek opieki zdrowotnej określonego typu na przykład szpitali, lecznictwa otwartego, czy zakładów opieki długoterminowej, zwane standardami akredytacyjnymi.

Standardy te mają charakter dynamiczny, podlegają okresowej modyfikacji, zależnie od szybkości wywoływania pożądanych efektów. Dzięki temu spełnione jest założenie akredytacji polegające na stałym stymulowaniu do osiągania poziomu optimum, jaki wyznaczają standardy akredytacyjne. Każdorazowo wymogi standardów muszą być na poziomie możliwie wysokim, a przy tym jednak realnie osiągalnym.

Najcenniejszym elementem systemu akredytacji jest to, iż pojedyncza placówka, taka jak szpital, ma możliwość dokonania samooceny poprzez porównanie się z wzorcami dobrego postępowania jakimi są, przyjęte explicite, standardy akredytacyjne. Określenie w ten sposób własnych słabych stron pozwala osobom zajmującym się jakością na poszukiwania sposobów poprawy funkcjonujących wewnątrz jednostki procesów.

Certyfikat przyznany został po raz pierwszy szpitalowi w Piotrkowie w 2010 roku. W tej chwili w całej Polsce taki certyfikat posiada 146 szpitali, 5 w województwie łódzkim (4 w Łodzi).