Podstawowe cele przyjętych rozwiązań to zapewnienie pacjentom lepszego dostępu do świadczeń szpitalnych,  ambulatoryjnych  i rehabilitacyjnych, z uwzględnieniem kompleksowej i skoordynowanej opieki zdrowotnej, a także zagwarantowanie ciągłości i stabilności finansowania szpitalom o szczególnie istotnym znaczeniu dla bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli, poprawa elastyczności zarządzania szpitalami oraz optymalizacja kosztów leczenia. 

Cele te zostaną osiągnięte dzięki wdrożeniu systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej (system zabezpieczenia).

System będzie zabezpieczał pacjentom dostęp do następujących świadczeń w z zakresie leczenia szpitalnego, świadczeń wysoko specjalistycznych, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej realizowanej w poradniach przyszpitalnych, rehabilitacji leczniczej, programów lekowych, leków stosowanych w chemioterapii oraz nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. W ramach systemu przewidziano także zapewnienie pacjentom kompleksowej opieki zdrowotnej oraz ciągłości udzielanych świadczeń i stabilności ich finansowania.

Według założeń nowe rozwiązania mają zmniejszyć kolejki na SOR-ach, w izbach przyjęć oraz do specjalistów w poradniach przyszpitalnych i rehabilitacji poszpitalnej.
 

Sieć szpitali to grupy placówek 
 

W ramach systemu zabezpieczenia będą funkcjonować grupy szpitali: szpitale I, II, III stopnia, onkologiczne, pulmonologiczne, pediatryczne i ogólnopolskie (np. instytuty, szpitale resortowe). Do systemu zabezpieczenia będą kwalifikowane podmioty spełniające ściśle określone kryteria dotyczące zakresu i charakteru udzielanych świadczeń – niezależnie od struktury własności (czyli mogą to być podmioty publiczne i niepubliczne).

Kwalifikacji do każdego poziomu systemu zabezpieczenia będzie się dokonywać na okres kolejnych 4 lat kalendarzowych, jak wyjaśniono, jest to kompromis między potrzebą zapewnienia stabilizacji szpitalom a koniecznością dokonywania okresowej weryfikacji systemu. 


Czytaj: Sieć szpitali po poprawkach - czyli jakie zmiany znalazły się w nowej wersji projektu ustawy?>>>


W ramach kwalifikacji danemu szpitalowi zostanie przyporządkowany jeden z poziomów systemu zabezpieczenia oraz wskazane zostaną profile, zakresy i rodzaje świadczeń, w ramach których będzie on mógł udzielać świadczeń opieki zdrowotnej. Świadczeniodawca zakwalifikowany do danego poziomu systemu zabezpieczenia będzie miał zagwarantowane zawarcie umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Szpitale skupione w systemie zabezpieczenia środki na swoje funkcjonowanie będą otrzymywały w formie ryczałtu, którego wysokość będzie powiązana z wartością świadczeń zrealizowanych w poprzednich okresach. Ryczałt – oprócz świadczeń szpitalnych – obejmie również ambulatoryjną opiekę specjalistyczną (realizowaną w przychodniach przyszpitalnych) i rehabilitację leczniczą.

Szczegółowy sposób ustalania ryczałtu zostanie określony w rozporządzeniu ministra zdrowia. Wysokość ryczałtu będzie ustalana na okres rozliczeniowy określony w umowie, jednak nie dłuższy niż rok kalendarzowy. Poza tym minister zdrowia określi w rozporządzeniu świadczenia opieki zdrowotnej, dla których w ramach systemu zabezpieczenia zostaną wyodrębnione środki na ich finansowanie.

 

Sieć szpitali to finansowanie całości opieki


Przyjmując ryczałtową formę rozliczania kosztów świadczeń założono odstąpienie od finansowania pojedynczych przypadków i procedur na rzecz finansowania w – ramach jednej kwoty – całości opieki udzielanej pacjentom w danym okresie rozliczeniowym.

Obok kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej w ramach systemu zabezpieczenia, będzie obowiązywał dotychczasowy tryb zawierania umów o udzielanie świadczeń medycznych – na podstawie konkursów ofert lub rokowań. W praktyce niezakwalifikowanie szpitala do systemu zabezpieczenia, nie pozbawi go możliwości przyjmowania pacjentów w ramach umowy zawartej z Narodowym Funduszem Zdrowia. Placówka taka będzie mogła starać się o kontrakt, startując w ogłaszanych konkursach. Na finansowane ryczałtowe zostanie przeznaczone 91 procent środków przeznaczonych na leczenie szpitalne. Pozostała ilość będzie rozdzielana w wyniku konkursów.
Jeśli świadczeniodawcy będą chcieli zakwestionować niezakwalifikowanie się do systemu zabezpieczenia lub sposób kwalifikacji, to będą mogli skorzystać z postępowania odwoławczego.

Projektowane przepisy nie wykluczają możliwości wejścia do systemu zabezpieczenia nowych podmiotów w ramach kolejnych kwalifikacji. Do systemu zabezpieczenia będą mogły także wejść podmioty, które powstaną w wyniku łączenia się.

Pierwsze wykazy podmiotów zakwalifikowanych do systemu zabezpieczenia w każdym województwie będą ogłaszane nie później niż do 27 czerwca 2017 roku. Zostaną uzupełnione, nie później niż do 26 września 2017 roku, o podmioty lecznicze, które powstaną w wyniku połączenia dwóch lub więcej podmiotów.

Wykazy będą obowiązywały od 1 października 2017 roku przez kolejne 4 lata.

Źródło: www.premier.gov.pl