W dotychczasowym stanie prawnym dostawca publicznie dostępnych usług telefonicznych zapewnia swoim użytkownikom bezpłatne połączenia z numerami alarmowymi oraz kierowanie połączeń telefonicznych i krótkich wiadomości tekstowych (sms) do numerów alarmowych 112,997, 998 i 999 do właściwego terytorialnie centrum powiadamiania ratunkowego oraz połączeń do innych numerów alarmowych do właściwych terytorialnie jednostek służb powołanych do niesienia pomocy.

Czytaj: System powiadamiania ratunkowego coraz sprawniejszy >>>

Zdaniem wnioskodawców nowelizacji połączenia telefoniczne do numerów alarmowych w przeważającej mierze będą połączeniami głosowymi. Krótkie wiadomości tekstowy będą używane tylko w sytuacjach, gdy na przykład osoba poszkodowana w wypadku nie możne mówić lub nie słyszy. Poza tym organizacja systemu przesyłania sms-ów do wszystkich numerów alarmowych wiąże się z istotnymi trudnościami technicznymi.

Sejm uchwalił ustawę na 81. posiedzeniu 5 grudnia 2014 roku.