Elektroniczna Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (KUZ) będzie jednolitym dla wszystkich pacjentów dokumentem potwierdzającym prawo do leczenia. KUZ otrzymają wszystkie grupy osób, które w Centralnym Wykazie Ubezpieczonych posiadają status osoby posiadającej dostęp do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych oraz świadczeniobiorcy inni niż ubezpieczeni.
Posługiwanie się kartą będzie obowiązkowe. Podstawą do wydawania kart KUZ będzie Centralny Wykaz Ubezpieczonych. Dystrybucja kart odbywać się będzie poprzez świadczeniodawców. Pacjent zgłaszający się do lekarza musi przedstawić Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego i potwierdzić swoją tożsamość dowodem czy paszportem.
Karta Specjalisty Medycznego (KSM) będzie zapewniała wykonanie świadczenia poprzez potwierdzenie udziału specjalisty medycznego w leczeniu – złożenie podpisu elektronicznego poświadczonego certyfikatem wydawanym przez uprawniony podmiot.
Karty Specjalisty Medycznego będą posiadać wszystkie osoby wykonujące zawód medyczny, psycholodzy i psychoterapeuci, zatrudnieni przez świadczeniodawców, którzy mają zawarte umowy z NFZ. KSM będzie wydawana również diagnostom laboratoryjnym, ratownikom medycznym, farmaceutom oraz osobom wykonującym tzw. czynności techniczne, np. rejestratorkom, sekretarkom medycznym. KSM będzie wydawana raz na 10 lat.
Zakłada się, że już od 1 sierpnia 2016 roku recepty będą wystawiane jedynie w postaci elektronicznej. W niektórych określonych sytuacjach dopuszczalne będzie wystawianie recept papierowych.
Rząd przyjął założenia do nowelizacji ustawy o systemie informacji
Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego, Karta Specjalisty Medycznego, elektroniczne recepty na leki, elektroniczne skierowanie na badania, elektroniczne zlecenia oraz telemedycyna - to najważniejsze rozwiązania zawarte w przyjętych przez rząd założeniach do nowelizacji ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia.