Konkurencyjność wiąże się z koniecznością budowania renomy zakładów opieki zdrowotnej, z pozyskiwaniem uznania i zaufania leczonych w nich pacjentów, a także z umocnieniem pozycji negocjacyjnej tych podmiotów przy zawieraniu umów na finansowanie świadczeń zdrowotnych ze środków publicznych. 

„Nie ulega wątpliwości, że uzyskanie akredytacji w ochronie zdrowia podnosi rangę szpitali, jest jednoznacznym sygnałem, że w tychże placówkach opieka nad pacjentami sprawowana jest na najwyższym poziomie. Systematyczne podnoszenie  jakości świadczeń zdrowotnych jest bowiem jednym z najważniejszych kierunków rozwoju podmiotów leczniczych i istotnym punktem polityki zarządzania”-  podkreśla autor publikacji. 

Od 2009 roku w Polsce obowiązuje ustawa z  6 listopada 2008 roku o akredytacji w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2009 r. Nr 52, poz. 418 z późn. zm.). Umożliwia ona wszystkim wskazanym w niej podmiotom udzielającym świadczeń zdrowotnych ubieganie się  o certyfikowanie ich działalności leczniczej na równych i tożsamych dla wszystkich zasadach. Znajomość przepisów tego aktu prawnego stanowi warunek osiągnięcia sukcesu w tym względzie. 

W komentarzu do ustawy o akredytacji o ochronie zdrowia  poruszono w szczególności takie zagadnienia jak założenia i cele akredytacji w ochronie zdrowia, znaczenie i rola standardów akredytacyjnych w ocenie jakości usług medycznych, obowiązki i uprawnienia ministra zdrowia, Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia oraz Rady Akredytacyjnej w postępowaniu o udzielenie akredytacji, przebieg procedury oceniającej, instytucje wyłączeń wizytatorów i członków Rady Akredytacyjnej z postępowania o udzielenie akredytacji, jak również obowiązki i uprawnienia członków Rady Akredytacyjnej.

Komentarz zawiera wnikliwą analizę przepisów ustawy o akredytacji w ochronie zdrowia i jej aktów wykonawczych regulujących zasady potwierdzenia spełniania przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych tzw. standardów akredytacyjnych. 

Komentarz adresowany jest w szczególności do kadry zarządzającej podmiotami leczniczymi ubiegającymi się o udzielenie akredytacji w ochronie zdrowia oraz pracowników tych podmiotów biorących udział we wdrażaniu standardów akredytacyjnych, jak również pracowników Ministerstwa Zdrowia i Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia
oraz członków Rady Akredytacyjnej. 

W założeniu publikacja nie tylko ma wspierać podmioty lecznicze w skomplikowanej procedurze oceniającej i dalszych etapach postępowania o udzielenie akredytacji, lecz także wyjaśniać zasady prawidłowej realizacji obowiązków ustawowych ciążących na organach administracji publicznej odpowiedzialnych  za akredytację w ochronie zdrowia.

Szczególną uwagę poświęcono takim zagadnieniom, jak znaczenie standardów akredytacyjnych w podnoszeniu jakości prowadzonej działalności leczniczej oraz zwiększaniu konkurencyjności podmiotów leczniczych, zakres procedury oceniającej i uprawnień wizytatorów, procedowanie nad udzieleniem rekomendacji, zasady funkcjonowania Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia i Rady  Akredytacyjnej. 

W komentarzu wyjaśniono wątpliwości dotyczące procedury oceniającej, zasad funkcjonowania organów przeprowadzających to postępowanie oraz reguł opracowywania dokumentacji akredytacyjnej. Autor analizuje regulacje prawne związane z opracowaniem raportu po wizytacji i głosowaniem nad udzieleniem rekomendacji oraz środki zaskarżenia rozstrzygnięć niekorzystnych dla podmiotów leczniczych. W książce zamieszczono najważniejsze wzory umów. 


Książka dostępna jest w księgarni Profinfo.

Informacja o autorze

Damian Wąsik - doktor nauk prawnych, asystent w Zakładzie Podstaw Prawa Medycznego Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu; radca prawny zatrudniony w sektorze służby zdrowia; autor i współautor ponad 100 publikacji z zakresu prawa karnego, prawa medycznego i prawa wyborczego, w tym monografii Kontrola podmiotów leczniczych (2015) oraz komentarzy do ustaw: o systemie informacji w ochronie zdrowia (2015), o wyrobach medycznych (2015) oraz o kosmetykach (2016).