Zakładając niepubliczny zakład opieki zdrowotnej dokonałem odpowiednich rejestrów uznawanych przez NFZ. Obecnie Fundusz żąda nowego rejestru zakładu.
Na jakiej podstawie?
W zakładzie nic nie uległo zmianie a ostatni wypis z rejestru Fundusz uznał za prawidłowy i podpisał ze mną umowę.
Czy Fundusz ma prawo żądać nowych rejestrów?
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 16 lipca 2004 r. w sprawie rejestru zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 169, poz. 1781 z późn. zm.), zakład opieki zdrowotnej może rozpocząć i prowadzić działalność po uzyskaniu wpisu do rejestru zakładów opieki zdrowotnej, właściwych dla danego zakresu świadczeń, komórek organizacyjnych.
Narodowy Fundusz Zdrowia, aby mieć pewność co do stanu faktycznego i prawnego zakładu opieki zdrowotnej, ma prawo żądać od świadczeniodawców aktualnych ksiąg rejestrowych przed zawarciem umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Płatnik musi mieć pewność, że umowa zawierana jest z zakładem uprawnionym do udzielania określonego rodzaju świadczeń zdrowotnych. Wpis komórki organizacyjnej do księgi rejestrowej zakładu potwierdza przygotowanie zakładu do udzielania danego rodzaju usług oraz fakt, że pomieszczenia i urządzenia zakładu odpowiadają wymaganiom fachowym i sanitarnym określonym w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 10 listopada 2006 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 213, poz. 1568 z późn. zm.).

Procedura składania pełnej dokumentacji rejestrowej dotyczy obowiązkowo nowych podmiotów ubiegających się o zawarcie umowy z NFZ. Natomiast w przypadku świadczeniodawców posiadających umowy wieloletnie, u których stan faktyczny i prawny nie uległ zmianie, Fundusz nie wymaga od świadczeniodawców dostarczania ksiąg rejestrowych.