PPOZ postuluje stosowanie art. 50 ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych zgodnie z jego brzemieniem do świadczeń jednostkowo rozliczanych.
Porozumienie wyjaśnia, że składa wniosek w związku z pojawianiem się różnych interpretacji tego zapisu co do podstawowej opieki zdrowotnej, czego przykładem jest ostatnia sprawa dotycząca tzw. „błędu 99”, obecnie wyjaśniana przez Centralę NFZ.

Więcej na ten temat: PPOZ protestuje przeciwko weryfikacji listy pacjentów POZ>>>

Według PPOZ zapisy art. 50 ustawy nie umożliwiają jednoznacznie zakwestionowania ważności złożonych deklaracji wyboru z powodu możliwości potwierdzenia przez Fundusz uprawnień doświadczeń dla osób, które złożyły deklaracje wyboru, a mimo to bywa tak interpretowany.

Wprowadzone a art. 50 ustawy rozwiązania w sposób jasny i oczywisty mogą być zastosowane do świadczeń rozliczanych jednostkowo, takich jak np. porada czy hospitalizacja, kiedy bezpośrednio przez udzielaniem świadczenia następuje kontakt pomiędzy udzielający świadczenia a świadczeniobiorcą. Efektem jest uzyskanie przez świadczeniodawcę wymaganego przepisami ustawy potwierdzenia świadczeniobiorcy o uprawnieniach do świadczeń. Następuje to poprzez sprawdzenie w elektronicznym systemie weryfikacji uprawnień świadczeniobiorców eWUŚ czy poprzez przedstawienie stosowanych dokumentów lub złożenie oświadczenia oraz uzyskanie informacji o zapewnieniu finansowania świadczenia udzielanego w wyniku czynności opisanych powyżej.
Z uwagi na przyjęte od lat metody weryfikacji list zadeklarowanych świadczeniobiorców do lekarzy, pielęgniarek i położnych podstawowej opieki zdrowotnej oraz list uczniów szkół w zakresie świadczeń udzielanych w środowisku nauczania i wychowania (medycyna szkolna) wymienione wyżej sposoby uzyskiwania potwierdzenia do świadczeń nie znajdują zastosowania. Świadczeniodawcy POZ w wyniku comiesięcznej weryfikacji otrzymują z oddziałów wojewódzkich NFZ informację o zaliczonych oraz niezaliczonych deklaracjach wyboru, która to informacja stanowi podstawę do finansowania świadczeń w miesiącu następnym.

Fakt niezaliczenia deklaracji wyboru do sfinansowania w kolejnym miesiącu odbywa się bez opisywanego wyżej kontaktu świadczeniobiorcy ze świadczeniodawcą, co w praktyce uniemożliwia dokonanie czynności opisanych w art. 50 ustawy.

Porozumienie wyjaśnia, że jasna regulacje ustawowa potwierdzająca wprost wyłączenie stosowania zapisu art. 50 ustawy do deklaracji POZ będzie z korzyścią dla wszystkich stron, a jednocześnie będzie realizować założenia systemu eWUŚ, który miał być stosowany tylko i wyłącznie do świadczeń jednostkowo rozliczanych, o których mówi art. 50.

Według wyjaśnień Porozumienia takie zapisy zapewniać będą konstytucyjne prawo pacjentów do zabezpieczenia chociaż w podstawowym zakresie świadczeń medycznych, wśród których powinny być usługi w ramach POZ oraz ratownictwo medyczne. W podstawowej opiece zdrowotnej zapewni to dalszą realizację prawa do świadczeń w oparci o solidaryzm społeczny wyrażony w deklaracji POZ. Takie rozwiązanie ureguluje także obecnie występujący problem z rozliczeniami pacjentów w POZ występujący na linii Ministerstwo Zdrowia-NFZ.