Rzecznik Praw Pacjenta posiada uprawnienia, dzięki którym może pomóc pacjentom w dniu zgłoszenia.  -  W wielu sytuacjach wystarczy kontakt z Telefoniczną Informacją Pacjenta pod numerem 800-190-590, by Rzecznik mógł niezwłocznie zająć się sprawą, i jak w opisanym przypadku, jeszcze tego samego dnia pomóc pacjentowi - zaznacza biuro RPP. 

Ma być kontrola, ale szpital nie wyznaczył daty

Do jednego ze szpitali zgłosiła się matka z małym pacjentem, który doznał urazu oka. Dziecko zostało przyjęte i zaopatrzone na izbie przyjęć. Kontrolę okulistyczną zalecono za dwa dni, jednak szpital nie wyznaczył konkretnego terminu tej kontroli.

Sprawdź w LEX: Jaką karę Rzecznik Praw Pacjenta może nałożyć na prywatny podmiot leczniczy? >

Czytaj także na Prawo.pl:  Coraz więcej spraw trafia do Rzecznika Praw Pacjenta>>

Jak poinformowała Rzecznika Praw Pacjenta matka dziecka, szpital zaproponował jej skorzystanie z Informatora
o Terminach Leczenia NFZ. Miała w nim sprawdzić w jakiej przychodni i kiedy jest możliwe zarejestrowanie dziecka na kontrolę oka.

Zobacz nagranie szkolenia w LEX: Jak uniknąć naruszeń praw pacjenta w placówce - wskazówki dla personelu i kadry zarządzającej >

Odległe terminy kontroli w przychodni - interwencja RPP

Matka dziecka chciała wypełnić zalecenia lekarza, jednak ze względu na długie terminy rejestracji do lekarzy specjalistów było to niemożliwe. Skontaktowała się wtedy z Rzecznikiem Praw Pacjenta, który jeszcze tego samego dnia skierował do dyrektora szpitala wystąpienie. Zwrócił się o pilne wyznaczenie przez okulistę z tej placówki terminu kontroli. Tego samego dnia Rzecznik otrzymał odpowiedź, w której szpital poinformował o wyznaczeniu terminu na następny dzień. Dziecko zostało przyjęte do szpitala i zbadane.

Sprawdź w LEX: Czy pacjent na podstawie art. 26 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta może domagać się wydania kopii całej korespondencji dot. jego dziecka do różnych instytucji jak np. Sanepid? >

- Taka sytuacja nie powinna mieć miejsca, ponieważ szpital jest zobowiązany - w jak w najkrótszym czasie - pomóc małemu pacjentowi i nie wyznaczać zbyt odległych terminów kontroli po urazie oka. Opiekun nie może być również postawiony w sytuacji, w której jest zmuszony do samodzielnego poszukiwania pomocy w innej placówce medycznej, korzystając z wyszukiwarki NFZ. Interes pacjenta, w tym jego bezpieczeństwo, powinno być zawsze na pierwszym miejscu - podkreśla RPP. 

Czytaj w LEX: Prawa rodziny pacjenta w przepisach regulujących zasady udzielenia świadczeń zdrowotnych >

Zobacz nagranie szkolenia: Postępowanie z trudnym pacjentem w placówce medycznej >