Niebawem w Polsce wprowadzony zostanie powszechny system elektroniczny do zapisów na wizyty: system ma ruszyć w 2021 roku i będzie finansowany z pozyskanych środków europejskich. Tymczasem od września zacznie obowiązywać rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej.

Czas pandemii to pieniądze na e-zdrowie

Projekt e-zdrowie realizowany przez Ministerstwo Zdrowia od 2017 roku, teraz w związku z pandemią pokazał jak jest cenny dla ochrony zdrowia. Wzrost popularności teleporad potwierdza wagę telemedycyny w ochronie zdrowia. Menadżerowie sektora opieki zdrowotnej, biorący udział w badaniu „The Future of Virtual Health”, zrealizowanej w kwietniu br. przez Deloitte, przyznają, że zdalna ochrona zdrowia gwarantuje bardziej harmonijną opiekę. W ich ocenie do 2040 roku spora część usług zdrowotnych będzie świadczona na odległość. Uważają ponadto, że rozwiązania opierające się na sztucznej inteligencji, umożliwią wcześniejszą proaktywną diagnostykę oraz podjęcie najlepszych terapii.

Pierwszy etap projektu e-zdrowie

W pierwszym etapie projektu e-zdrowie (P1), którego koszt wyniósł 157 mln zł, uruchomiono m.in. bezpłatną aplikację Internetowego Konto Pacjenta, Gabinet, e-receptę oraz e-skierowanie (od 8 stycznia 2021 roku ma być obowiązkowe). Centrum e-Zdrowia kontynuuje prace nad wdrożeniem kolejnych e-usług, m.in. raportowania zdarzeń medycznych i wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej (pilotaż wystartował w sierpniu br.)

 

Plany resortu

Resort myśli o budowie kompleksowej platformy elektronicznych usług publicznych w zakresie ochrony zdrowia, która:  

  • pozwala na usprawnienie procesów związanych z planowaniem oraz realizacją świadczeń zdrowotnych;
  • oferuje monitorowanie i sprawozdawczość z realizacji świadczeń zdrowotnych;
  • umożliwia dostęp do informacji o udzielanych świadczeniach, jak i publikowanie informacji w obszarze ochrony zdrowia