Wydane do tej pory i potwierdzone legitymacje będą uwzględniane do czasu upłynięcia terminu ich ważności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych od 1 stycznia 2010 r. zaprzestaje wydawania i potwierdzania papierowych legitymacji ubezpieczeniowych. Prawo do świadczeń z opieki zdrowotnej potwierdzać będą inne dokumenty określone przez NFZ.
W ocenie ZUS, zmiana nie będzie miała wpływu na dostęp do opieki zdrowotnej na dotychczasowych zasadach. Dowodem ubezpieczenia są inne dokumenty określone przez Narodowy Fundusz Zdrowia, w szczególności dokumenty potwierdzające opłacanie składek, m.in. druk ZUS RMUA.
„Rezygnujemy z wydawania legitymacji, bo nie są już potrzebne" – mówiła w listopadzie ubiegłego roku Mirosława Boryczka, członek zarządu ZUS ds. ekonomiczno-finansowych. „Dane, które przekazujemy do NFZ są wystarczające do ustalenia prawa do korzystania ze świadczeń zdrowotnych. Nie ma potrzeby, by dublować je na papierze" – dodała. Dane te trafiają do NFZ w formie elektronicznej. Raz w tygodniu przekazywane są deklaracje zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego oraz deklaracje wyrejestrowania z ubezpieczenia. Raz w miesiącu – informacje o należnych i opłaconych składkach.
Szczegółowe informacje o zasadach potwierdzania prawa do świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego można znaleźć na stronie internetowej NFZ.
Źródło: Gazeta Prawna, 1 stycznia 2010 r.