Modernizacja 11 baz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (w tym 1 stacji obsługi technicznej) prowadzona jest w dwóch etapach współfinansowanych ze środków unijnych. Łączny koszt to ok. 68 mln zł.

Do tej pory zakończyliśmy modernizację baz w Białymstoku, Łodzi, Sanoku, Suwałkach oraz Stacji Obsługi Technicznej w Szczecinie. Trwają jeszcze prace w bazach w Poznaniu i Zielonej Górze.

Do sierpnia 2013 r. zmodernizujemy bazy w Gdańsku, Kielcach, Krakowie i Wrocławiu.

Podstawowe różnice między starą a nową bazą w Łodzi:

- Wcześniej: ścisk w niedostosowanych pomieszczeniach. Teraz: nowy budynek z nowocześnie wyposażonym zapleczem ambulatoryjnym, technicznym i operacyjnym.

- Wcześniej: do śmigłowca trzeba było przejść kilkaset metrów. Teraz: stoi bezpośrednio przed pomieszczeniami operacyjnymi.

- Wcześniej: śmigłowiec trzeba wyciągać z hangaru ciągnikiem. Teraz: wyjeżdża na platformie.

- Wcześniej: hangar namiotowy, a później blaszany, nieogrzewany. Teraz: ogrzewany hangar, z elektrycznie opuszczanymi wrotami.

- Wcześniej: cysterna. Teraz: podziemna stacja paliw.

- Teraz: agregat prądotwórczy w razie awarii zasilania.

Nowe śmigłowce – nowa jakość

- W czerwcu 2008 r. podpisano kontrakt na 23 śmigłowce Eurocopter EC135 wraz z symulatorem lotów.

- Ostatnie 2 śmigłowce dotarły do Polski w czerwcu 2010 r.

- Śmigłowce w 2012 wykonały ponad 7 tys. misji (w 2011 r. prawie 9 tys.).

Zespół może rozpocząć leczenie od momentu przylotu na miejsce zdarzenia i przetransportować chorego do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego (SOR) w ramach tzw. złotej godziny.

- Lotnicze Pogotowie Ratunkowe jest jedyną taką służbą w Europie, która w tak krótkim czasie wymieniła całą flotę śmigłowców bez ograniczania działalności. (PAP)