NFZ nie ma obowiązku wyjaśniać tzw. konfliktów personelu, ale może to zrobić

Pytanie
Czy Narodowy Fundusz Zdrowia podczas konkursu ofert powinien interweniować, sprawdzać lub wymagać dokumentów potwierdzających zatrudnienie od wykazanego personelu w ofercie konkursowej? Czy konflikty harmonogramu pracy występujące w portalu potencjału powinny być wyjaśniane przed rozstrzygnięciem postępowań?
Czy jest zgodne z prawem i zasadne, przyznanie aż 35 punktów za wykazanie podczas konkursu ofert w zakresie fizjoterapii ambulatoryjnej specjalisty w dziedzinie fizjoterapii w wymiarze czasu pracy odpowiadającym równoważnikowi co najmniej 1 etatu przeliczeniowego?
Odpowiedź
W konkursie ofert prowadzonym przez Fundusz na rok 2014 i lata następne dokumenty potwierdzające zatrudnienie personelu stanowią jedne z elementów oferty. Fundusz przed rozstrzygnięciem postępowania nie ma obowiązku wyjaśniać tzw. konfliktów personelu, może jednak to zrobić, aby wyeliminować nieprawidłowości w harmonogramach w umowie o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
Z kolei 35 punktów jest maksymalną liczbą punktów, jaką można uzyskać w kryterium "jakość-personel". W przypadku rehabilitacji leczniczej – zakres fizjoterapia ambulatoryjna, posiadanie w zespole realizującym świadczenia specjalisty w dziedzinie fizjoterapii jest jedynym wymogiem dodatkowo punktowanym, a co za tym idzie maksymalna liczba punktów jednostkowych do uzyskania w tym zakresie wynosi 2 (100%), co w istocie przekłada się na maksymalną ocenę punktową w kryterium "jakość-personel" – pkt 35.
Uzasadnienie
Zasady prowadzenia konkursu ofert są uregulowane ustawą z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.) - dalej u.ś.o.z. oraz zgodnie art. 146 u.ś.o.z. przedmiot postępowania, warunki wymagane od świadczeniodawców oraz kryteria oceny ofert określa prezes Funduszu w formie zarządzeń. W postępowaniu w sprawie zawarcia umów w rodzaju rehabilitacja na 2014 roku, zastosowanie mają następujące zarządzenia: Zarządzenie Nr 57/2013/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 2 października 2013 roku w sprawie warunków postępowania dotyczących zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, z późn. zm. – dalej zarządzenie 57; Zarządzenie Nr 3/2014/DSOZ prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z 23 stycznia 2014 roku w sprawie określenia kryteriów oceny ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, z późn. zm. – tabela 1.2. rehabilitacja lecznicza – dalej zarządzenie 3; Zarządzenie Nr 80/2013/DSOZ prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z 16 grudnia 2013 roku w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju rehabilitacja lecznicza.
W zarządzeniu nr 57/2013/DSOZ określone są zasady przygotowania oferty oraz dokumenty, jakie oferent jest zobowiązany przedstawić w toku postępowania. Są to między innymi oświadczenia według załączników nr 1a, 2 i ewentualnie załącznika nr 3 jeżeli stan prawny lub faktyczny nie uległ zmianie w stosunku do dokumentów znajdujących się w OW NFZ. Ponadto oferent zobowiązany jest do przedstawienie polisy OC (lub oświadczenia, że zawrze umowę OC na cały okres trwania umowy z NFZ), umów z podwykonawcami oraz oświadczenia o numerze rachunku bankowego.
Dodatkowo stosownie do § 10 ust. 4 pkt 3 zarządzenia 57, w przypadku personelu medycznego zgłaszanego w ofercie oferent obowiązany jest udokumentować gotowość udzielania świadczeń od pierwszego dnia obowiązywania umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej przez każdą z wymienionych w wykazie osób. Dokumentem potwierdzającym gotowość udzielania świadczeń jest zawarta z oferentem lub podwykonawcą umowa cywilnoprawna, w szczególności umowa o pracę lub pisemne zobowiązanie do zawarcia jednej z umów. Ten nowy, obowiązujący dopiero w konkursie ofert na 2014 rok wymóg jest wynikiem dotychczasowych doświadczeń w zakresie prawdziwości zgłaszanych danych w ofertach we wcześniejszych konkursach ofert, które nie poparte dokumentami potwierdzającymi ten fakt, okazywały się nieprawdziwe, często już po zawarciu umowy z NFZ.
Fundusz nie ma obowiązku prawnego weryfikacji konfliktu personelu poprzez zestawienie zgłaszanego personelu w przedstawianych ofertach. Takie weryfikacje wprawdzie są niekiedy prowadzone, jednak często prowadzą do wielu problemów, w konsekwencji istnieje możliwość weryfikacji tego typu konfliktów wyłącznie w trybie kontroli prawdziwości i prawidłowości danych zgłaszanych w ofercie. Weryfikacje tzw. konfliktów personelu są również utrudnione ze względu na postawę osób wykonujących zawody medyczne, które często oświadczają wielu pracodawcom chęć zatrudnienia w przypadku uzyskania kontraktu, w ten sposób zabezpieczają się na przyszłość, ostatecznie zatrudniając się u tego świadczeniodawcy, który uzyska kontrakt. Fundusz nie żąda na etapie postępowania, faktycznego zatrudnienia personelu (np. na podstawie umowy o pracę), zatem nawet w przypadku kontroli prawdziwości danych złożonych w ofercie weryfikuje tzw. promesy (oświadczenia), które dowodzą o nawiązaniu współpracy takiej osoby z oferentem ubiegającym się o zawarcie umowy. Złożenie przez jedną osobę kilku oświadczeń wielu oferentom wykaże w Funduszu tzw. konflikt personelu, nie będzie jednak świadczyło o nieprawdziwości danych zgłoszonych w ofercie przez konkretnego oferenta.
Pytanie pochodzi z Serwisu Prawao i Zdrowie