Skróci to jeszcze bardziej czas obsługi całego zgłoszenia. W przyszłości centra powiadamiania ratunkowego będą też obsługiwały zgłoszenia kierowane za pośrednictwem nowych sposobów komunikacji, np. sms lub eCall (samochodowy system informujący o wypadku) – informuje sekretarz stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji, Stanisław Huskowski w komunikacie na stronie Ministerstwa.

Minister Huskowski dodał , że trwają pracuje także nad modułem mapowym, dzięki któremu łatwo będzie można zlokalizować miejsce przebywania osoby, która dzwoni na numer alarmowy.

System powiadamiania ratunkowego (SPR) działa w modelu operatorskim – centra powiadamiania ratunkowego przekazując informację o zgłoszeniach służbom ratunkowym. Takie rozwiązanie jest zgodne z tym, co dzieje się w innych krajach Unii Europejskiej, gdzie zmniejsza się liczbę centrów po to, by były one lepiej wyposażone w profesjonalne narzędzia teleinformatyczne umożliwiające szybką i efektywną obsługę zgłoszeń.

Prace nad polskim systemem zostały poprzedzone analizami zrobionymi zaraz po przejęciu przez Ministra Administracji i Cyfryzacji nadzoru na systemem we wrześniu 2012 roku. Okazało się wtedy, że podstawowym problemem są kłopoty z dodzwonieniem się na numer 112 (w 2012 roku 30 procent połączeń nie zostało odebranych). System nie był też ujednolicony – zgłoszenia na 112 obsługiwała w większości przypadków Policja i Państwowa Straż Pożarna, a System Powiadamiania Ratunkowego obejmował w końcu 2012 roku teren kilku miast wojewódzkich – niespełna 10 procent Polaków.

W 2013 roku CPRy przejęły obsługę połączeń do numeru 112 z pozostałego terenu kraju, czyli obszaru zamieszkałego przez ponad 90 procent obywateli). Od 19 grudnia 2013 roku wszystkie zgłoszenia w Polsce kierowane do numeru alarmowego 112 są obsługiwane w centrach powiadamiania ratunkowego, czyli w ramach jednolitego SPR.

Od końca zeszłego roku numer 112 działa w sposób jednolity na terenie całego kraju. Zgłoszenia odbierają wyszkoleni operatorzy w Centrach Powiadamiania Ratunkowego. Dzięki ujednoliceniu systemu skrócił się czas oczekiwania na odebranie połączenia na numer 112 – Centra odbierają połączenie średnio w ciągu 10 sekund. Wcześniej, w systemie rozproszonym, średni czas wynosił 28 sekund.

Proces zmian i ujednolicenie wprowadzone przez MAC podsumowała ustawa z 22 listopada 2013 roku o systemie powiadamiania ratunkowego. Projekt ustawy został przygotowany w MAC. Ustawa obowiązuje od 1 stycznia 2014 roku i jest pierwszym aktem prawnym kompleksowo regulującym tę tematykę.

Zgodnie z nową regulacją minister administracji i cyfryzacji jest odpowiedzialny za organizację i koordynację funkcjonowania systemu, a wojewodowie odpowiadają za tworzenie centrów powiadamiania ratunkowego. Pozwala to na ustalenie jednolitych standardów funkcjonowania systemu, zarówno jeśli chodzi o standardy obsługi zgłoszeń alarmowych, jak i warstwę teleinformatyczną. Rozwiązanie to uwzględnia jednocześnie rolę wojewody, który w swoich działaniach kieruje się lokalnymi potrzebami i uwarunkowaniami.

Centra (CPR – jest ich w całym kraju 17) używają jednego, centralnego systemu teleinformatycznego. Informacja o lokalizacji dzwoniącego jest przekazywana automatycznie, więc udzielenie pomocy jest możliwe nawet, gdy osoba potrzebująca pomocy nie wie, gdzie się znajduje. W razie przeciążenia zgłoszeniami któregoś z centrów lub jego awarii, zgłoszenie alarmowe jest automatycznie przekierowywane do innego centrum.

W przyszłości w CPR obsługiwane będą też numery alarmowe Policji, Państwowej Straży Pożarnej i ratownictwa medycznego  (997, 998, 999) i – fakultatywnie – innych numerów (np. pogotowie energetyczne lub gazowe).