W ustawie okołobudżetowej na 2019 r. przyjętej we wtorek przez rząd znalazło się ponad 43 mln zł, ze środków będących w dyspozycji Ministra Obrony Narodowej, przeznaczone na zapobieganie negatywnym skutkom deficytu pilotów w Śmigłowcowej Służbie Ratownictwa Medycznego (HEMS) oraz modernizację zespołu transportowego w LPR.

- Potrzebujemy mniejszych samolotów do celów szkoleniowych – mówi Justyna Sochacka, rzecznik prasowy LPR. – Na nich piloci będą mogli wylatać tysiąc godzin nalotu, który jest potrzebny, by mogli pracować jako piloci LPR.

Upaństwowienie ratownictwa medycznego jednak 3 miesiące później czytutaj tutaj>>

Piloci emeryci- nie mają zastępstwa

Sochacka dodaje, że obecnie LPR ma 21 baz oraz jedną sezonową. W przyszłości niektóre z baz mają pracować dłużej, dlatego będzie potrzebnych więcej pilotów. Umożliwienie wylatania obowiązkowych godzin nowym pilotom, ma też pomóc uzupełnić braki kadrowe.

– Teraz pilotów nam nie brakuje, ale część z tych, którzy pracują, osiągnie wiek emerytalny i aby zapewnić zastępstwo pokoleń musimy wzmocnić szkolenia – mówi Sochacka.

W przetargu zostało wybranych już pięć samolotów, które mają być używane do celów szkoleniowych. Ok. 2,5 mln ma kosztować jeden śmigłowiec przeznaczany do celów szkoleniowych Robinson R344 RavenII.

 


Wybierają turboodrzutowce

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe kupi także dwa samoloty o napędzie turboodrzutowym. Przetarg jest realizowany w zakładzie zamówień publicznych przy Ministrze Zdrowia. Ma zostać rozstrzygnięty 29 października.

Samoloty będą miały zasięg europejski, a po dotankowaniu mają być w stanie dolecieć do Afryki. Robert Gałązkowski, dyrektor LPR tłumaczył, że potrzebują takich maszyn, by m.in.: móc odbierać Polaków z Egiptu i innych państw, w których wypoczywają i zdarza się, że tam maja zawał czy udar.

Pieniądze na zakup samolotów turboodrzutowych będą pochodzić z Ministerstwa Obrony Narodowej. Między LPR i MON zostało zawarte porozumienie o współpracy. Tymi samymi samolotami LPR ma transportować także ciężko rannych żołnierzy z polskich kontyngentów do kraju.

Modernizacja baz

To jednak nie koniec dużych inwestycji w LPR. Zaplanowana jest także modernizacja 10 baz LPR.

Projekt jest podzielony na trzy etapy. W pierwszym powstaną nowoczesne bazy Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego HEMS w Olsztynie i Lublinie oraz zmodernizowana zostanie baza w Płocku. Powstaną w nich hangary z torowiskiem pod elektryczną przesuwnicę pod śmigłowiec, stacja paliw, płyta przedhangarowa oraz zaplecze operacyjno-socjalne.

 

W bazie w Płocku planowana jest rozbudowa budynku o nowe pomieszczenia medyczne, warsztatowe, pokoje wypoczynku oraz przebudowa stacji paliw.

W drugim etapie projektu planowana jest budowa i doposażenie bazy HEMS w Bydgoszczy, Katowicach oraz rozbudowę bazy w Szczecinie i Białymstoku. W trzeciej przewiduje się budowę i doposażenie bazy HEMS w Warszawie oraz rozbudowę Stacji Obsługi Technicznej w Warszawie.

Całkowita wartość projektu wynosi ponad 68 mln zł. Lotnicze Pogotowie Ratunkowe m.in. udziela pomocy w razie nagłych zachorowań i wypadków drogowych oraz transportuje pacjentów między placówkami.