Kampania to wspólna inicjatywa Naczelnej Izby Aptekarskiej oraz fundacji "Promocja Zdrowia".

Prezes fundacji profesor Witold Zatoński podkreślił na konferencji prasowej inaugurującej kampanię, że "Polacy rzucają palenie, ale idzie im to bardzo wolno, więc trzeba szukać nowych pomysłów jak im w tym pomóc i przyspieszyć ten proces".

- W 2014 roku osiągnęliśmy najniższy poziom palenia od II wojny światowej. Nadal jednak pali około 30 procent mężczyzn i 19 procent kobiet w Polsce - zaznaczył.



 

Jak wskazywał, coraz większe jest także zainteresowanie lekami wspomagającymi rzucanie palenia, ponieważ ludzie szukają czegoś, co pomoże im rzucić palenie. Dodał, że obecnie na rynku dostępne są leki z grupy nikotynowej terapii zastępczej, ale także leki zawierające cytyzynę, która blokują receptory nikotyny.

Prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej dr Grzegorz Kucharewicz podkreślił, że kampania nie będzie formą programu lojalnościowego.
- To promocja zdrowia, a nie promocja apteki - zapewnił.

Według Kucharewicza, szeroko rozumiana opieka farmaceutyczna to przyszłość polskiego aptekarstwa.

Rzecznik prasowy Naczelnej Rady Aptekarskiej Eugeniusz Jarosik podkreślał, że apteki to najbardziej dostępne placówki ochrony zdrowia publicznego.

- W Polsce funkcjonuje obecnie 14,3 tysięcy aptek, a odwiedza je dziennie dwa miliony osób - podkreślił Jarosik. Jak dodał, farmaceuci, których jest około 30 tysięcy, cieszą się też ogromnym zaufaniem pacjentów, a dzięki specjalistycznej wiedzy mogą skutecznie wspierać działania w zakresie opieki, profilaktyki i edukacji zdrowotnej. Zauważył też, że apteki są często pierwszym miejscem, do którego pacjenci udają się po poradę, a nawet krótka rozmowa z farmaceutą może skłonić palacza do decyzji o zerwaniu z nałogiem.

W ramach kampanii prowadzone będą działania edukacyjne: rozpowszechniane będą materiały edukacyjne dla farmaceutów oraz pacjentów w aptekach, a także zorganizowane zostaną - we współpracy z okręgowymi izbami aptekarskimi - szkolenia dla farmaceutów na temat opieki farmaceutycznej w leczeniu zespołu uzależnienia od tytoniu. O kampanii będą informowały także plakaty w aptekach oraz spoty telewizyjne. Podsumowanie kampanii zaplanowano za rok. Współpraca ma być jednak wieloletnia.

Czytaj: Światowy Dzień Rzucania Palenia: wciąż pali 9 mln Polaków >>>

Kampania społeczna ma być przedłużeniem i kontynuacją działań fundacji "Promocja Zdrowia" i jej akcji "Rzuć palenie razem z nami". W czasie jej trwania od 1991 roku blisko 5 mln Polaków deklarowało, że rzuciło palenie właśnie dzięki tej akcji.

20 listopada 2014 po raz 40. obchodzony był Światowy Dzień Rzucania Palenia. Według ekspertów z Centrum Onkologii w Warszawie - choć liczba Polaków palących papierosy spada, codziennie temu nałogowi wciąż oddaje się 9 mln osób, w tym 3,5 mln kobiet.(pap)