Przedmiotem ekonomii są ludzie: ich potrzeby, aspiracje, preferencje, wartości, zachowania, relacje między jednostkami i grupami, efekty ich działania i wiele innych aspektów ludzkiej egzystencji. Ekonomia jest nauką o człowieku w jego społecznym uwikłaniu. To społeczne uwikłanie może przybierać postać systemu, mechanizmu, czy też postać dramatu. Odnosząc te słowa prof. J. Wilkina do ekonomiki zdrowia trudno nie dostrzec analogii, że oto mamy do czynienia z pacjentem jako jednostką, jak i pacjentem w jego relacji do usługodawcy, uwikłanym w system organizacyjny, w którym toczy się gra interesów. Interes pacjenta nie zawsze jest priorytetowym. Stąd pozycja pacjenta jako klienta systemu ochrony zdrowia wymaga zdecydowanego poparcia, a jego rola właśnie jako klienta – popularyzacji – mówi Iga Rudawska.
Według autorki opracowania podstawowym warunkiem wymiany usługowej w relacji pacjent-usługodawca jest zaufanie między jej stronami, które to powinno tworzyć zaangażowanie obu stron w pozytywny rezultat działań usługowych.
- Moim zdaniem, znaczenie zaufania wykracza poza sferę psychologiczną i społeczną stając się kategorią ekonomiczną, co oznacza, że w dłuższych okresach daje ono określone efekty ekonomiczne w postaci niższych kosztów systemu (redukcji ilości wizyt, ilości ordynowanych leków, długości hospitalizacji, ilości dublowanych badań i testów) – mówi Iga Rudawska.
Autorka podkreśla też, że zaufanie pozwala usługodawcy na stabilizację związków z pacjentami i wzrost jego konkurencyjności wobec alternatywnych podmiotów leczniczych. Z perspektywy pacjenta natomiast realnym efektem zaufania w relacji jest redukcja postrzeganego ryzyka związanego z faktem bycia pacjentem.
Konsekwencją zaufania i zaangażowania ważną z obu punktów widzenia, jest współpraca obu stron relacji dotycząca uzyskania korzystnych efektów terapeutycznych.
Książka dostępna jest w Księgarni Profinfo.
Iga Rudawska - doktor habilitowany nauk ekonomicznych, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Szczecińskiego; stypendystka programów DAAD, fundacji Dekabana oraz profesor wizytujący w University of Vitez (Bośnia i Hercegowina); jej zainteresowania naukowe obejmują głównie: ekonomiczne problemy funkcjonowania sektora ochrony zdrowia, marketing usług opieki zdrowotnej, kształtowanie relacji rynkowych oraz metodykę pomiaru jakości usług; autorka ponad 150 publikacji naukowych, w tym kilku książek.
Ida Rudawska: pozycja pacjenta jako klienta wymaga poparcia i popularyzacji
Monografia Zintegrowana opieka zdrowotna. Podejście relacyjne do obsługi pacjenta jako klienta jest głosem na rzecz podnoszenia jakości obsługi pacjentów, stanowiących coraz liczniejszą i coraz bardziej kosztową grupę w większości systemów zdrowotnych, czyli pacjentów przewlekle chorych mówi autorka opracowania Iga Rudawska.