Konferencję zorganizowano w połowie realizacji trwającego od maja ubiegłego roku programu "Promocja Branży Turystyki Medycznej". Program finansowany jest ze środków unijnych, a realizowany jako jeden z 15 branżowych programów promocji ministerstwa gospodarki. Jego realizacją zajmuje się konsorcjum, w którego skład wchodzi: Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ), Europejskie Centrum Przedsiębiorczości (EuCP) oraz firma Ameds Centrum.

Kierownik projektu dr Ada Kostrz-Kostecka poinformowała na konferencji, że do programu dotychczas przystąpiło 40 uczestników: szpitale, specjalistyczne kliniki, sanatoria, ośrodki wellness i spa oraz pośrednicy w turystyce medycznej z całej Polski. Nadal prowadzony jest nabór kolejnych placówek.
"Wyjazdy w celach turystyki medycznej stają się coraz bardziej popularne na całym świecie, a Polska traktuje ten sektor jako wart rozwoju" - mówiła Kostrz-Kostecka. Jak dodała, podstawowe atuty Polski to wysoka jakość oferowanych usług medycznych dzięki kompetencjom personelu medycznego oraz nowoczesnemu sprzętowi, a także niższe ceny usług medycznych w porównaniu z krajami na Zachodzie.

Przypomniała, że w ramach projektu, który będzie realizowany do marca 2015 r., działania promocyjne realizowane są w Danii, Szwecji, Norwegii, Niemczech, Rosji, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych m.in. poprzez udział w międzynarodowych targach branżowych, reklamy w prasie branżowej, publikacje, wizyty studyjne dziennikarzy oraz przedstawicieli branży. Uczestnicy projektu mogą liczyć na dofinansowanie udziału w imprezach promocyjnych nawet do 75 proc.

Przedstawicielka firmy turystycznej ze Szwecji Liza Zetterberg relacjonowała, że odwiedziła kilka biorących udział w projekcie klinik i przychodni w Krakowie oraz Warszawie. "W tych placówkach jest bardzo duży potencjał dla turystyki medycznej" - mówiła. Według niej atuty to wyposażenie w nowoczesny sprzęt, dobrze przeszkolony personel, brak bariery językowej. "Ceny są niższe, a jakość wyższa" - dodała.

W jej ocenie potencjalni pacjenci ze Szwecji będą najbardziej zainteresowani usługami z zakresu stomatologii, kardiologii oraz operacjami bioder i kolan. Jak zaznaczyła, poziom zainteresowania zależy w dużej mierze od sposobu przedstawienia oferty turystyki medycznej do Polski.

Także Julie Conner z amerykańskiej firmy zajmującej się turystyką medyczną podkreślała, że dla potencjalnych pacjentów ze Stanów Zjednoczonych najważniejsze są wysoka jakość oraz cena. "Polska oferuje bardzo wysoką jakość usług przy bardzo niskich cenach" - oceniła. Według niej należy bardziej rozreklamować Polskę jako kraj turystyki medycznej.

Właściciel centrum medycznego w Szczecinie Michał Płatek, który jest uczestnikiem projektu, podkreślał, że promowanie polskiej turystyki medycznej już zaczyna przynosić efekty. "Po jednej wizycie na targach w Londynie od razu było widać większe zainteresowanie pacjentów z Wielkiej Brytanii" - stwierdził.

W ramach projektu tworzą się również więzi między uczestnikami, np. placówka, która nie oferuje danej usługi medycznej kieruje zainteresowanego pacjenta z zagranicy do innego uczestnika projektu. (PAP)