W IIII kwartale 2015 oddziały NFZ przeprowadziły łącznie 353 postępowania kontrolne w aptekach, z czego 312 kontroli zakończyło się przekazaniem zaleceń pokontrolnych. Tylko w 54 przypadkach nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie realizacji recept refundowanych. Pozostałe postępowania kontrolne zakończyły się wystosowaniem do aptek zaleceń pokontrolnych z negatywną oceną podmiotów kontrolowanych (213 postępowań) lub oceną pozytywną i jednoczesnym wskazaniem uchybień, nieprawidłowości (86 postępowań).
W wyniku przeprowadzonych kontroli stwierdzono nieprawidłowości między innymi w zakresie danych niezbędnych do realizacji recepty na leki refundowane dotyczących pacjenta, osoby wystawiającej receptę oraz świadczeniodawcy, przepisanych refundowanych leków oraz prawidłowej realizacji recepty przez osobę wydającą lek z aptek.
Zdarzały się sytuacje, że recepty były realizowane pomimo braku, niepełnych lub nieczytelnych danych pacjenta bądź osoby uprawnionej do wystawiania recept, w tym braku podpisu czy pieczątki przy zaordynowanych lekach bądź naniesionych poprawkach, a także pomimo braku lub błędnej daty wystawienia recepty, braku identyfikatora płatnika lub błędnego wpisu i braku pieczęci świadczeniodawcy.
Czytaj: Umowy na realizację recept z NFZ istotne dla aptek>>>
Stwierdzone przez NFZ nieprawidłowości dotyczyły także niepełnych danych dotyczących przepisanych leków, a w tym: niepełnej nazwy leków, postaci, dawki, wielkości opakowań i ilości leków oraz sposobu dawkowania - niespełniających wymogów rozporządzenia w sprawie recept lekarskich. Zdarzały się realizacje recept przed datą ich wystawienia lub po upływie terminu ich ważności, a także bezpłatne realizacje recept dla osób nieuprawnionych, czy też wydanie leku ze zniżką poza wskazaniami.
Odnotowano także braki potwierdzenia realizacji recepty, czyli brak na rewersie recepty imienia i nazwiska osoby wydającej lek w formie nadruku lub pieczęci lub brak podpisu osoby wydającej, realizację recept niezgodnie z odpłatnością określoną na recepcie lub niezgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, dzielenie opakowań leków refundowanych; brak podziału leków przepisanych w postaci parenteralnej, wydanie bezpłatnie leków osobom z uprawnieniami dodatkowymi bez ich sprawdzenia oraz odnotowania na rewersie recepty rodzaju i numeru dokumentu potwierdzającego te uprawnienia lub niezgodnie z rzeczywistymi uprawnieniami dodatkowymi.
W kontrolowanych aptekach zatrudnieni byli pracownicy bez kwalifikacji i uprawnień do realizacji recepty (na przykład w przypadku wydawania leków psychotropowych), zdarzała się realizacja recept wystawionych przez felczerów medycznych na leki z wykazu A oraz psychotropowe, wydanie innego leku objętego refundacją niż przepisany na recepcie w przypadku kiedy lekarz przepisał lek pełnopłatny (niezamieszczony w obwieszczeniu), wydanie pacjentowi z uprawnieniem IB bezpłatnie leku o kategorii dostępności OTC, realizacja recepty na lek recepturowy, dla którego naliczony został koszt sporządzenia leku recepturowego niezgodnie z przedstawioną fakturą zakupu czy dwukrotna realizacja tej samej recepty oraz realizacja recept z ilością leku wypisaną cyfrą rzymską.
W zakresie prawidłowego otaksowania recepty i zgodności z danymi przekazywanymi w raportach statystycznych do NFZ stwierdzono nieprawidłowości polegające na niepełnym lub nieprawidłowym otaksowaniu recept (niepełne lub nieprawidłowe dane apteki, niepełne określenie produktów leczniczych, dawek, wielkości opakowania itp.), przekazywanie przez apteki w komunikacie elektronicznym innych danych niż odczytane ze zrealizowanych recept w aptekach (data wystawienia recepty, data realizacji recepty, PESEL pacjenta, kod uprawnień dodatkowych pacjenta, kod odpłatności za lek, REGON świadczeniodawcy, numer recepty, EAN leku, numer prawa wykonywania zawodu lekarza, identyfikator OW NFZ, itp);, podanie w danych o obrocie błędnej informacji czy wydano odpowiednik (T - dla leku wydanego zamiennie; N - dla leku wydanego zgodnie z preskrypcją) bądź niesprawozdanie odpowiednika, nieterminowe przekazywanie danych o obrocie lekami w formie Zbiorczych Zestawień Recept, niewydanie leku pacjentowi sprawozdanego przez aptekę w komunikatach xml oraz brak informacji lub nieterminowe informowanie w formie pisemnej lub elektronicznej oddziału wojewódzkiego Funduszu o każdej zmianie ewidencji osób zatrudnionych w aptece (w tym realizacja recept przez osobę niefigurującą w ewidencji personelu).