- Dobra komunikacja zewnętrzna placówki medycznej jest tu antidotum zarówno na nadmierne krytykowanie, jak i na idealizowanie możliwości służby zdrowia – wyjaśnia profesor.
Słaba komunikacja w ochronie zdrowia może mieć także jeszcze inne skutki. Według redaktora naukowego opracowania rosnąca roszczeniowość pacjentów jest związana nie tylko z coraz większymi oczekiwaniami co do sprawności każdego leczenia, każdej procedury, bez uwzględniania indywidualnych warunków podejmowania decyzji.
- Prawnicy mamią odszkodowaniami, to skutek komercjalizacji, ale i słabej komunikacji zdrowotnej- dodaje profesor Goban-Klas.
„Komunikowanie w ochronie zdrowia” to pierwsza polska obszerna publikacja z zakresu nowego obszaru nauk społecznych i nauk o zdrowiu - komunikacji zdrowotnej, health communication. Składa się z trzech części poprzedzonych wprowadzeniem i zawierających po pięć analiz szczegółowych tematów i przypadków. Autorami są znani polscy filozofowie, językoznawcy, psychologowie, socjolodzy, informatycy oraz medioznawcy, w tym wielu z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Najważniejsza z punktu widzenia inspiracji praktycznego działania jest część II, zatytułowana: Organizacja, która przedstawia problemy komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej placówki medycznej.
Książka umożliwia też zapoznanie się z tematyką, historią i szczegółowymi analizami z zakresu komunikowania w opiece zdrowotnej jako nowej dyscypliny praktyczno-naukowej. Może stanowić inspirację do przygotowanie audytu komunikacyjnego w placówce medycznej. Umożliwia także lepsze zrozumienie wielostronnej roli i znaczenia komunikowania w sferze doskonalenia ochrony zdrowia a także uwrażliwia pracowników NFZ na włączanie w program działania kwestii usprawniania systemu komunikacji zdrowotnej.
Książka dostępna jest w Księgarni Profinfo.
Tomasz Goban-Klas, profesor doktor habilitowany nauk humanistycznych, profesor emeritus Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierownik Katedry Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej na Wydziale Administracji i Nauk Społecznych w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie; recenzent Narodowego Centrum Nauki, Centralnej Komisji ds. Stopni i Tytułów; członek Komitetu Prognoz Polska 2000+ Polskiej Akademii Nauk; autor publikacji z zakresu mediów i komunikacji społecznej.
Na temat komunikacji w ochronie zdrowia czytaj także:
Wyniki ankiety szpitala: pacjenci oczekują lepszej komunikacji >>>
Szpital w Kostrzynie pyta o opinie i oczekiwania >>>
Lux Med: nowy kanał komunikacji z pacjentami: „Zapytaj lekarza przez Internet” >>>
Dobra komunikacja antidotum na krytykę oraz na idealizowanie ochrony zdrowia
Wizerunek lekarza jest w dużej mierze kształtowany przez otoczenie medialne, w tym przez dziennikarskie materiały o przypadkach błędów i korupcji. które skupiają się na obrazach negatywnych, oraz przez seriale telewizyjne czy programy poradnicze, które na ogół ukazują heroiczny obraz lekarza i mądrość porad - mówi profesor dr hab. Tomasz Goban-Klas, redaktor naukowy książki Komunikowanie w ochronie zdrowia interpersonalne, organizacyjne i medialne, która została opublikowana przez wydawnictwo Wolters Kluwer.