Odpowiedź:

Warunki realizacji świadczeń gwarantowanych w rodzaju leczenie szpitalne w zakresie położnictwa i ginekologii określone zostały nade wszystko przepisami rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 22 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego (Dz. U. poz. 1520 z późn. zm.) - dalej r.ś.g.l.sz., w szczególności postanowieniami załącznika nr 3 „Warunki szczegółowe realizacji świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego”. W tym miejscu wskazać należy, iż obecnie w trakcie prac legislacyjnych znajduje się między innymi projekt z dnia 9 września 2015 roku rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego, który to projekt zakłada, że w przypadku udzielania świadczeń na bloku operacyjnym w trybie hospitalizacji i hospitalizacji planowej, świadczeniodawca zapewnia, w zakresie kwalifikacji personelu, równoważnik co najmniej dwóch etatów na każdy stół operacyjny, zgodnie z czasem udzielania świadczeń określonym w harmonogramie pracy – pielęgniarka specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa operacyjnego lub w trakcie specjalizacji, lub pielęgniarka po kursie kwalifikacyjnym w dziedzinie pielęgniarstwa operacyjnego, lub w trakcie kursu kwalifikacyjnego. Co istotne także, w odniesieniu do świadczeń z zakresu położnictwa i ginekologii, niezależnie od poziomu referencyjnego, projekt zobowiązuje świadczeniodawców do wyodrębnienia całodobowo personelu położniczego dedykowanego sali porodowej.

Uzasadnienie:

Warunki realizacji świadczeń gwarantowanych w rodzaju leczenie szpitalne w zakresie położnictwa i ginekologii określone zostały nade wszystko przepisami rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego, w szczególności postanowieniami załącznika nr 3 do r.ś.g.l.sz. Kwestię warunków realizacji świadczeń z zakresu położnictwa i ginekologii normują ponadto przepisy zarządzenia Nr 89/2013/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 19 grudnia 2013 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju: leczenie szpitalne.
W tym miejscu wskazać należy, iż obecnie w trakcie prac legislacyjnych znajdują się dwa projekty rozporządzeń ministra właściwego do spraw zdrowia zmieniających rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego. I tak projekt z dnia 10 lutego 2016 roku (na etapie opiniowania) rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego określa wyłącznie kwestię warunków realizacji świadczenia „Terapia protonowa nowotworów zlokalizowanych poza narządem wzroku”, identyfikowanego procedurą medyczną 92.288 - Teleradioterapia hadronowa wiązką protonów. Z kolei projekt z dnia 9 września 2015 roku (po etapie konsultacji publicznej - do komisji prawniczej) dokonuje w pierwszej kolejności zmian w zakresie definicji lekarza w trakcie specjalizacji. Jednocześnie zdefiniowano również w projekcie pojęcia pielęgniarka albo położna specjalista, w trakcie specjalizacji oraz w trakcie kursu kwalifikacyjnego. Ponadto projekt zakłada, że w przypadku udzielania świadczeń na bloku operacyjnym w trybie hospitalizacji i hospitalizacji planowej, świadczeniodawca zapewnia, w zakresie kwalifikacji personelu, równoważnik co najmniej części wymiaru etatu odpowiadający czasowi udzielania świadczeń określonemu w harmonogramie pracy - lekarz posiadający specjalizację I lub II stopnia w dziedzinie anestezjologii lub anestezjologii i reanimacji, lub anestezjologii i intensywnej terapii, lub tytuł specjalisty w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii, lub lekarz w trakcie specjalizacji z anestezjologii i intensywnej terapii bezpośrednio nadzorowany przez lekarza specjalistę w dziedzinie anestezjologii lub anestezjologii i reanimacji, lub anestezjologii i intensywnej terapii, pod warunkiem spełniania standardów postępowania medycznego w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii określonych na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie standardów postępowania medycznego w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą (Dz. U. z 2013 r., poz. 15) oraz równoważnik co najmniej dwóch etatów na każdy stół operacyjny, zgodnie z czasem udzielania świadczeń określonym w harmonogramie pracy - pielęgniarka specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa operacyjnego lub w trakcie specjalizacji, lub pielęgniarka po kursie kwalifikacyjnym w dziedzinie pielęgniarstwa operacyjnego, lub w trakcie kursu kwalifikacyjnego. W konsekwencji określenia wymiaru etatu oraz kwalifikacji personelu pielęgniarskiego w rozporządzeniu zrezygnowano z odwołania do zapewnienia opieki pielęgniarskiej lub położnych z uwzględnieniem minimalnej liczby pielęgniarek lub położnych ustalonej na podstawie przepisów o działalności leczniczej. Co istotne także, w odniesieniu do świadczeń z zakresu położnictwa i ginekologii, niezależnie od poziomu referencyjnego, zobowiązano świadczeniodawców do wyodrębnienia całodobowo personelu położniczego dedykowanego sali porodowej.
Na marginesie zaś powyższych rozważań wskazania wymaga tylko, iż na etapie opiniowania w Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia znajduje się projekt zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia zmieniającego zarządzenie Nr 88/2013/DSOZ z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju: świadczenia zdrowotne kontraktowane odrębnie, który to projekt wprowadza konstrukcję koordynowanej opieki nad kobietą w ciąży (KOC).

Artur Paszkowski, autor współpracuje z Lex Ochrona Zdrowia
Odpowiedzi udzielono  23.03.2016 r.