Czy dyrektor SP ZOZ-u może samodzielnie podjąć decyzję o podpisaniu umowy leasingowej na zakup auta dostawczego na potrzeby SP ZOZ-u, czy też wymaga to akceptacji rady społecznej i organu założycielskiego?
Dyrektor SP ZOZ-u co do zasady nie może samodzielnie zawrzeć umowy leasingu. Podstawy braku samodzielności tkwią jednak poza przepisami ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.
Nade wszystko należy wskazać, że umowa leasingu zawierana przez SP ZOZ będący wszak jednostką sektora finansów publicznych wymaga zastosowania jednego z trybów zamówień publicznych, chyba że nie przekracza wartości 14.000 EURO. Stanowisko to wynika wprost z przepisu art. 2 pkt 2 oraz art. 4 pkt 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.). W ustawie z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.; dalej jako: u.z.o.z.) brak jest przepisów zobowiązujących do uzyskania opinii czy zgody rady społecznej oraz podmiotu tworzącego na "pozyskanie" pojazdu. Uprawnienie takie może jednak wynikać z postanowień statutu (art. 46 pkt 7 u.z.o.z.). Należy stwierdzić zatem, że dyrektor SP ZOZ-u w zasadzie nie może samodzielnie podpisać umowy leasingu, chociaż przyczyny tego są inne niż wskazano w pytaniu.
Agnieszka Sieńko