Zmiany określone w projekcie ustawy o zmianie ustawy z 28 kwietnia 2011 roku o systemie informacji w ochronie zdrowia (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 636 z późn. zm.) - dalej u.s.i.o.z., oraz niektórych innych ustaw obejmują przepisy dotyczące rejestrów medycznych tworzonych przez ministra właściwego do spraw zdrowia w drodze rozporządzenia. Projekt proponuję zmianę między innymi art. 19 u.s.i.o.z. Celem tej zmiany jest odzwierciedlenie faktu, iż w praktyce rejestry medyczne są tworzone głównie na wniosek podmiotów, którym następnie powierzane jest ich prowadzenie. Katalog podmiotów, którym można powierzyć prowadzenie rejestrów medycznych został poszerzony o Narodowy Fundusz Zdrowia. Ponadto projekt proponuje usytuowanie administratora danych na poziomie podmiotów prowadzących rejestry.

Projektowana ustawa proponuje zmianę art. 19 ust. 10 u.s.i.o.z., w którym zobowiązuje się podmioty prowadzące rejestry medyczne do nieodpłatnego przekazywania danych z rejestrów medycznych na wniosek właściwego do spraw zdrowia. Wskazany przepis znajdzie odpowiednie zastosowanie w przypadku danych przetwarzanych w systemie RUM - NFZ.

Ponadto doprecyzowano przepisy dotyczące finansowania prowadzenia rejestrów wyraźnie wskazując, iż minister właściwy do spraw zdrowia może przyznać podmiotowi prowadzącemu rejestr dotację na jego prowadzenie, bądź finansowanie rejestru następować będzie w ramach środków przeznaczonych na finansowanie programu polityki zdrowotnej, o którym mowa w art. 48 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.) - dalej u.ś.o.z. Jeśli zastosowany zostanie drugi z wymienionych sposobów finansowania, do zlecenia przez ministra właściwego do spraw zdrowia prowadzenia rejestru przez określony w ustawie podmiot nie będzie miał zastosowania art. 48b u.ś.o.z. Ponadto analiza potrzeb utworzenia rejestru została uzupełniona o nowy element - spodziewane koszty utworzenia i prowadzenia rejestru.

Projektowana ustawa proponuje również wprowadzenie obowiązku nieodpłatnego przekazywania danych do rejestrów przez usługodawców oraz podmioty prowadzące rejestry publiczne i rejestry medyczne. Ze wskazaną zmianą skorelowana została zmiana upoważnienia ustawowego zawartego w art. 20 ust. 1 u.s.i.o.z. Minister właściwy do spraw zdrowia w rozporządzeniu tworzącym dany rejestr medyczny będzie określał usługodawców zobowiązanych do przekazywania danych do tego rejestru, jak również sposób i terminy przekazywania tych danych. 

Kolejna proponowana zmiana zakłada wskazanie, iż administratorem danych przetwarzanych w systemie RUM - NFZ jest Narodowy Fundusz Zdrowia. System RUM - NFZ jest systemem teleinformatycznym, którego celem jest przetwarzanie danych o udzielonych i planowanych świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz rozliczanie tych świadczeń. Jak wskazano w uzasadnieniu projektowanej ustawy, Narodowy Fundusz Zdrowia jest jednostką, która w praktyce decyduje o celach i środkach przetwarzania danych osobowych, między innymi na potrzeby rozliczania świadczeń, tym samym wskazana wyżej zmiana usankcjonuje jedynie istniejący stan faktyczny. Nieodzowne w związku z tym jest także wprowadzenie możliwości tzw. outsourcingu danych przetwarzanych w systemie podmiotom wyspecjalizowanym w zapewnianiu obsługi technicznej systemów teleinformatycznych.

Zakłada się, iż projektowana ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

 [-OFERTA_HTML-]