Posłowie PO Iwona Kozłowska i Rajmund Miller w ramach pytań bieżących w Sejmie skierowali do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego pytanie o zmiany na kierunku studiów analityka medyczna - w związku z pracami nad nowelizacją ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym oraz zmianie niektórych innych ustaw.

Kozłowska stwierdziła, że teraz kierunek analityka medyczna, tak jak inne kierunki medyczne jest realizowany w ramach jednolitych studiów magisterskich, po których ukończeniu zdobywa się zawód diagnosty laboratoryjnego. "W środowisku zaangażowanym w proces kształcenia na kierunku analityka medyczna pojawiły się obawy, iż wprowadzenie na tym kierunku dwustopniowego systemu, czyli 3+2 (studia licencjackie i uzupełniające magisterskie), może obniżyć poziom nauczania. Niepokój budzi także dopuszczenie możliwości zdobycia zawodu diagnosty laboratoryjnego w inny sposób niż studia wyższe" - mówiła Kozłowska i pytała, czy resort nauki proponuje jakieś zmiany na tym kierunku.

"Odpowiadając najprościej na pytanie powiedziałabym, że nic nie zamierzamy zmieniać - stwierdziła podsekretarz stanu w ministerstwie nauki Daria Lipińska-Nałęcz. - Tak jak studia mogły być prowadzone w systemie jednolitych studiów magisterskich, tak nadal będą mogły być prowadzone w tej postaci. Dopuszczamy również możliwość prowadzenia ich w podzielonym systemie 3+2".

Lipińska-Nałęcz przypomniała, że w nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym MNiSW proponuje, by możliwe było potwierdzanie efektów kształcenia uzyskanych poza systemem szkolnictwa formalnego. "W tym przypadku wydaje się, że byłoby to właściwe dla osób, które w laboratoriach już pracują - chociażby techników diagnostycznych" - stwierdziła. Wyjaśniła, że takie osoby z doświadczeniem mogłyby uzyskać potwierdzenie swoich umiejętności i szybciej zaliczyć część przedmiotów.

Wiceminister zaznaczyła, że przepisy unijne określają standard tylko dla siedmiu kierunków: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa, położnictwa, architektury i weterynarii. "Muszą być one realizowane w systemie jednolitych studiów magisterskich" - wyjaśniła i dodała, że dodatkowe wytyczne sprecyzowane są w rozporządzeniu o warunkach prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie.

Co do analityki medycznej, na razie istnieje jeden wzorzec edukacji, przygotowany przez ekspertów z Ministerstwa Zdrowia, który dotyczy realizacji efektów kształcenia na jednolitych studiach magisterskich. "Takich wzorców może być jednak kilka" - zaznaczyła Lipińska-Nałęcz. Dodała, że propozycje uczelni dotyczące programu kształcenia na danym kierunku weryfikują Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Polska Komisja Akredytacyjna.

Wiceminister przypomniała ustawę z lipca 2001 r., która definiuje, kto może być diagnostą laboratoryjnym. Osoba taka musi mieć odpowiedni tytuł magistra lub ukończyć właściwe studia podyplomowe. Jednak dodatkowo osobą uprawnioną do wykonywania czynności diagnostyki laboratoryjnej w laboratorium może być osoba z tytułem licencjata na kierunku analityka medyczna. "Ten kształt wydaje się słuszny do podtrzymania" - powiedziała. Przyznała jednak, że resorty nauki i zdrowia zastanawiają się, czy warto rozszerzyć listę kierunków, po ukończeniu których osoba może mieć prawo do studiów podyplomowych w zakresie analityki medycznej.