Jednocześnie BCC zwraca uwagę, że gromadzone w indywidualnej dokumentacji medycznej dane dotyczą stanu zdrowia pacjentów. Są to dane wrażliwe, objęte ustawą z 27 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych. Dlatego konieczne jest odpowiednie ich zabezpieczenia na poziomie administratora danych, przygotowania personelu nie tylko medycznego, samego sprzętu, serwerowni, sieci, aplikacji itp.
Projekt nowelizacji ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra zdrowia, wprowadza znaczne udogodnienia dla pacjentów, lekarzy i aptekarzy.
Według BCC, proponowane regulacje zyskują akceptację i poparcie przedsiębiorców nie tylko świadczeniodawców usług medycznych, ale także firm z sektora IT oraz wyrobów medycznych.
„Oczekujemy, że ustawa zostanie przyjęta jeszcze w tej kadencji Sejmu. Zgodnie z przyjętym vacatio legis możliwość elektronicznego wystawiania recept, zleceń i skierowań oraz prowadzenia całej dokumentacji medycznej pacjenta powstanie po wejściu w życie ustawy oraz uruchomieniu Platformy P1, (tj. w tym roku). Natomiast obligatoryjność postaci elektronicznej zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2018 roku” – komentuje Zenon Wasilewski, ekspert Business Centre Club.
Czytaj: Ustawa o systemie informacji w ochronie zdrowia porządkuje infrastrukturę informacyjną >>>
Ustawa wprowadza Internetowe Konto Pacjenta (IKP), dzięki któremu każdy pacjent otrzyma dostęp do swojej historii leczenia, umożliwi dostęp do elektronicznej dokumentacji medycznej oraz informacji o zrealizowanych usługach medycznych (między innymi e-skierowania, e-recepty, e- zlecenia) od momentu założenia konta. Umożliwi także wystawianie elektronicznej e-recepty, która ma być powszechnie obowiązująca. Dzięki e-recepcie usunięty zostanie problem nieczytelnych recept. Jednak w niektórych sytuacjach, wskazanych w ustawie, będzie można stosować recepty papierowe. Pacjent będzie mógł uzyskać wydruk informacyjny o wystawieniu recepty w postaci elektronicznej i lekach na niej przepisanych.
Natomiast wprowadzenie e-zleceń na wyroby medyczne spowoduje między innymi brak konieczności wizyty pacjenta w oddziale NFZ w celu potwierdzenia uprawnień. E-zlecenie zostanie wysłane przez lekarza elektronicznie do NFZ, który dokona jego weryfikacji, a następnie prześle pacjentowi informację o możliwości zrealizowania zlecenia. Elektroniczne skierowanie powinno przyczynić się do zmniejszenia kolejek do specjalistów i skrócenia czasu oczekiwania na wizytę. Uniemożliwi zapisywanie się do danego specjalisty w kilku różnych poradniach. Pacjent nie będzie musiał także dostarczać do przychodni oryginału papierowego skierowania. Na wizytę będzie mógł się umówić telefonicznie przez podanie kodu dostępu oraz numeru dokumentu potwierdzającego tożsamość.