Józef Kielar: We wrześniu tego roku zostały opublikowane wyniki Badania stopnia informatyzacji podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Jaki był cel ich przeprowadzenia i co wynika z tych badań?

Anna Gawrońska: Badania przeprowadziło Centrum e-Zdrowia, a ich celem było sprawdzenie poziomu informatyzacji podmiotów leczniczych. Ich wyniki mogą być jednak subiektywne i uzależnione od sposobu postrzegania niektórych zagadnień przez placówki medyczne. W porównaniu w poprzednim badaniem nastąpił wzrost zainteresowania badaniem do 12 tysięcy ankiet, czyli dwa razy więcej, niż przed rokiem. Analizując wyniki badania możemy stwierdzić, że zwiększa się poziom informatyzacji placówek ochrony zdrowia.

Czytaj także na Prawo.pl: Nowy pełnomocnik do spraw informatyzacji w Ministerstwie Zdrowia >

Czytaj także na Prawo.pl: Projekt e-Gabinet+ to 95 mln zł na komputery dla POZ >

Czego dotyczyły pytania zawarte w ankiecie?

Pytania dotyczyły m.in. charakterystyki i specyfiki badanych podmiotów. Nie zabrakło też pytań związanych z telemedycyną, m-Zdrowiem, czy sztuczną inteligencją. Bardzo ważną kwestią jest Elektroniczna Dokumentacja Medyczna (EDM) i sposób gromadzenia tych danych. Z jednej strony mamy określone wymogi prawne dotyczące gromadzenia wspomnianych danych w sposób wystandaryzowany. Z drugiej strony cała struktura teleinformatyczna szpitali nie jest na tyle dojrzała, żeby te dokumenty przetwarzać. Często jest bowiem tak, że placówki medyczne muszą te dokumenty drukować. Nie powinno tak być. Chodzi o to, żeby ta elektroniczna dokumentacja medyczna nie była sztucznym tworem. Należy więc zadać sobie pytania, co należy zmienić, żeby EDM sprawdzała się w praktyce, czyli wspierała personel medyczny w realizacji określonych zadań i czynności.

Czytaj w LEX: Wystawianie i realizowanie e-recept w razie braku dostępu do systemu e-zdrowie >>>

Czytaj w LEX: Definicja, zakres i rodzaje elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM)  >>>

Ponad 50 proc. ankietowanych uważa, że ich struktura teleinformatyczna cechuje się dużym poziomem dojrzałości.

Jest to pozytywny aspekt dokonujących się zmian. Należy jednak pamiętać, że są to jednak tylko deklaracje ze strony placówek medycznych. Przy wdrażaniu rozwiązań cyfrowych niezwykle ważną jest kwestia cyberbezpieczeństwa. Jak zabezpieczyć się

przed wyciekiem danych? Wiele podmiotów zidentyfikowało określone potrzeby w tym zakresie. Świadczy to o tym, że rośnie świadomość dotyczący tej problematyki. Dowodem na to jest rosnąca liczba repozytoriów, czyli miejsc do składowania EDM.

Czytaj w LEX: Zakres przedmiotowy zastosowania ustawy o cyberbezpieczeństwie w sektorze ochrony zdrowia >>>

Proszę przypomnieć z jakich udogodnień może korzystać osoba posiadająca Internetowe Konto Pacjenta (IKP)?

Pierwotnie IKP miało ograniczony zakres. Obecnie możemy zobaczyć nie tylko naszą elektroniczną receptę, ale e-skierowania, czy e-receptę na leki, które stale przyjmujemy. W przypadku osób małoletnich rodzice mają możliwość sprawdzić konto swojego dziecka i zweryfikować e-recepty, czy e-skierowania. IKP będzie się rozwijać. (Mogą korzystać z niego także uchodźcy z Ukrainy). Możemy wygenerować unijny certyfikat o szczepieniu przeciwko wirusowi SARS-CoV-2 oraz wypełnić ankietę w związku z badaniem Profilaktyka 40 PLUS.

Na czym będzie polegać pilotaż centralnej e-rejestracji?

W pilotażu wezmą udział podmioty medyczne z powiatu siedleckiego oraz z Łodzi. Pacjent będzie umawiał się sam na świadczenie bez konieczności wizyty w placówce medycznej. Dzięki IKP będzie mógł zapisać się do kardiologa oraz na rezonans magnetyczny i tomografię komputerową. Rozwiązanie to przyczyni się do ograniczenia czynności administracyjnych. Dzięki centralna e-rejestracja powinien skrócić się czas oczekiwania na określone świadczenia zdrowotne. Natomiast personel będzie miał więcej czasu na opiekę nad pacjentem.

Sprawdź w LEX: Dokumentacja gabinetu lekarza POZ - przydatne wzory >>>

Czy jest możliwe wprowadzenie elektronicznego systemu Wspomagania Decyzji Lekarza z uwagi na brak środków z Krajowego Panu Odbudowy (KPO)?

Nie wiadomo, czy i kiedy będziemy mogli skorzystać z tych środków. A jest to bardzo interesujący pomysł. Bardzo mocno wpisuje się w trendy związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w procesie diagnostycznym. System ma mieć możliwość pobierania różnych danych z urządzeń, które monitorują stan zdrowia pacjenta, a z drugiej strony ma mieć możliwość dostępu do wyników badań. Na tej podstawie ma być stworzona platforma umożliwiająca lekarzowi podejmowania bardziej trafnych decyzji w krótkim czasie. Ma to szczególne znaczenie na przykład w wykrywaniu nowotworów w ich wczesnej fazie, a także w innych chorobach cywilizacyjnych. Z informacji medialnych wynika, że wywołuje to zarówno entuzjazm wśród pacjentów, ale niesie i obawy. Chorzy zastanawiają się, czy faktycznie szybszy dostęp do zgromadzonych danych przełoży się na szybszy czas reakcji na ich potrzeby? Wynika to z niedoboru kadr medycznych, zarówno lekarzy, jak i pielęgniarek.

 

 

Z jakich aplikacji w telefonie może korzystać pacjent i jakie ma to znaczenie ?

Aplikacje są dużym wsparciem dla pacjentów. Przypominają np. jakie leki, kiedy i w jakich dawkach należy przyjmować. Są i takie, które podpowiadają chorym, jakie są potencjalne interakcje między poszczególnym lekami. Jesteśmy, niestety krajem, który wiedzie prym w zażywaniu leków bez recepty i suplementów diety. Ta aplikacja ma więc szczególne znaczenie. Drugą grupą aplikacji mobilnych są te, które monitorują nasze funkcje życiowe. Dzięki temu lekarz prowadzący może podjąć bardziej trafną decyzję dotyczącą dalszego sposobu leczenia. Mamy aplikację, która monitoruje płód u kobiet w ciąży, ciśnienia itp. To jest telemedycyna, która w okresie pandemii kojarzyła się z teleporadą. Dzięki właśnie telemedycynie pacjent nie musi za każdym razem zgłaszać się do lekarza. Szkoda, że rozwiązań tych brakuje w tzw. szarej części funkcjonowania szpitala. W tej części dominuje dokumentacja papierowa, niestety. Nie przyczynia się to do zwiększenia efektywności ekonomicznej placówki ochrony zdrowia i poprawy bezpieczeństwa pacjenta.