Odpowiedź

Zwrot kosztów przez gminę uzależniony jest przede wszystkim od wyjaśnienia, kto jest organem prowadzącym szkołę, w której funkcjonuje oddział przedszkolny.

Uzasadnienie

Udzielając odpowiedzi na pytanie, należy przede wszystkim mieć na uwadze – kto jest organem prowadzącym w omawianej sytuacji. Jeżeli jest to j.s.t. to należałoby w zasadzie udzielić odpowiedzi negatywnej. Przepisy ustawy o systemie oświaty , nie przewidują wzajemnego dokonywania rozliczeń pomiędzy gminami w zakresie refundacji kosztów uczęszczania dzieci do przedszkoli prowadzonych przez inne gminy. Uważam jednak, że kwestia ta może być rozstrzygnięta na drodze porozumienia między zainteresowanymi gminami.

Jeżeli mowa jest o przedszkolu publicznym prowadzonym przez podmioty inne niż j.s.t. oraz o przedszkola niepubliczne – to sposób dokonywania wzajemnych rozliczeń uwzględniają odpowiednio przepisy art. 80 ust. 2a oraz 90 ust. 2c ustawy o systemie oświaty . Z literalnego brzmienia powołanych przepisów wynika, że mowa jest o "przedszkolu". W pytaniu zaś autor pisze o "oddziale przedszkolnym". Wyjaśnienia wymaga kwestia, czy dzieci uczęszczające do oddziału przedszkolnego są objęte dotacją w rozumieniu przywołanych zapisów ustawy o systemie oświaty . Zgodnie z zapisem § 5 ust. 1 zał. Nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.) podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział. W świetle zaś art. 61 ust. 1 ustawy o systemie oświaty struktura organizacyjna szkoły podstawowej obejmuje klasy I-VI – a więc nie obejmuje oddziałów przedszkolnych. Zgodnie ze stanowiskiem MEN usytuowanie oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej nie oznacza, że oddział ten staje się integralną jednostką tej szkoły. Oddział przedszkolny zachowuje odrębności programowe, odmiennie również - niż w przypadku szkoły podstawowej - zorganizowane jest kształcenie i wychowanie. Ponadto uczęszczanie dzieci do oddziału przedszkolnego należy traktować jako spełnienie obowiązku przedszkolnego przez uczniów. W świetle bowiem zapisu art. 14 ust. 1 ustawy o systemie oświaty wychowanie przedszkolne jest realizowane nie tylko w przedszkolach, ale również w oddziałach przedszkolnych.

Z uwagi na całokształt powołanych przepisów, jak również na cel funkcjonowania oddziałów przedszkolnych, uważam, że w przypadku oddziałów przedszkolnych w szkołach publicznych prowadzonych przez podmioty inne aniżeli j.s.t. oraz w przypadku oddziałów przedszkolnych w szkołach niepublicznych, powinny być zastosowane (powołane wyżej) zapisy ustawy o systemie oświaty , dotyczące wzajemnych rozliczeń pomiędzy gminami w związku z uczęszczaniem do danego oddziału przedszkolnego dziecka niebędącego mieszkańcem gminy dotującej oddział przedszkolny. W tym miejscu należy również zasygnalizować, że w przypadku rozbieżności pomiędzy miejscem zamieszkania a zameldowania ucznia decydujące znaczenie ma zamieszkanie ucznia (a wiec miejscowość, w której uczeń przebywa z zamiarem stałego pobytu), a nie zameldowanie, które jest kategorią prawa administracyjnego. Przepisy ustawy o systemie oświaty mówią bowiem o miejscu zamieszkania ucznia i w tym kontekście należy odczytywać powyższe rozważania.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)