Związek międzygminny rozważa możliwość wykonywania zadania publicznego w zakresie utrzymania czystości i porządku, w tym gospodarowania odpadami komunalnymi, na terenie gmin wchodzących w skład związku. Celem wykonywania zadania przez związek międzygminny w zakresie odbioru odpadów komunalnych jest jedynie prowadzenie przez związek spraw obsługi adminstracyjno-finansowej tego zadania bez pozbawienia gmin należnych opłat. Gminy zamierzają przekazywać związkowi jedynie składkę z tytułu realizacji tego zadania tak aby pokrywała ona koszty administracyjno-finansowe.

W związku z powyższym związek międzygminny zwrócił się do RIO we Wrocławiu z zapytaniem czy w świetle ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach samorząd gminny może przekazać w całości do realizacji dla związku międzygminnego zadania w tym zakresie łącznie z uzyskiwaniem dochodów z tytułu wpływów z opłat za odbiór odpadów oraz ponoszeniem wydatków z tego tytułu oraz czy opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi może stanowić dochód związku międzygminnego, czy też wyłącznie gmin.



Zdaniem Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu prawna możność utworzenia związku międzygminnego w celu wspólnego wykonywania zadań wynika z przepisu art. 64 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym - dalej u.s.g. Związkowi mogą być przekazane wszelkie zadania publiczne gmin, zarówno te, których realizacja następuje w formach administracyjnoprawnych, jak i te, które mogą być realizowane w formach cywilnoprawnych. Skutkiem tego przekazania jest przejście na związek praw i obowiązków gmin związanych z wykonywaniem powierzonych zadań. Z przekazaniem zadań musi też łączyć się zapewnienie środków na ich realizację, ustawodawca nie określił jednak jego formy prawnej. Zasady udziału gmin w kosztach realizacji powierzonych zadań powinny być określone w statucie związku. Przepisy regulujące tworzenie i funkcjonowanie związków międzygminnych nie stanowią więc przeszkody do tego, aby gminy przekazały związkowi te dochody z powierzonej działalności, które same wydatkowałyby na jej prowadzenie. Gminy mogą przekazać związkowi opłaty, bo im samym one przysługują. Nie ulega wątpliwości, że środki finansowe - zasadniczo w wysokości tych opłat - powinny przekazać, są one bowiem przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji powierzonych zadań, a gdy chodzi o opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - tylko tych zadań.

Źródło: www.wroclaw.rio.gov.pl

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391)