Do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego trafił projekt ustawy Prawo wodne, który zakłada zmiany w kwestii regulacji wodnych na terenie kraju. Projekt przewiduje między innymi utworzenie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, w wyniku przekształcenia Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej oraz Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.

Istotną z punktu widzenia władz samorządowych zmianą będzie przepisanie katalogu ich dotychczasowych zadań z zakresu administracji rządowej do kompetencji administracji rządowej związanych z:
- realizacją przez marszałków województw praw właścicielskich Skarbu Państwa do wód ważnych z punktu widzenia regulacji stosunków wodnych dla rolnictwa, służących polepszeniu zdolności produkcyjnej gleby i w stosunku do innych wód,
-określeniem przez starostę bądź marszałka województwa w drodze decyzji linii brzegu,
-wydawaniem przez marszałka województwa i starostę pozwoleń wodnoprawnych,
-ustalaniem przez marszałka województwa kwoty odszkodowania w związku ze szkodami, o których wspominają obecnie art. 16 ust. 3 i art. 17 ust. 1 ustawy – Prawo wodne,
-gospodarowaniem przez starostę i marszałka województwa innym mieniem związanym z gospodarką wodną, których właścicielem jest Skarb Państwa,
-rozgraniczeniem gruntów pokrytych wodami przed wykonaniem urządzenia wodnego, w drodze decyzji przez starostę.

Projekt ustawy o prawie wodnym przewiduje wprowadzenie regulacji pozwalającej samorządom na partycypację w kosztach inwestycji, które mają miejsce na wodach będących własnością Skarbu Państwa, jak również w kosztach utrzymania tychże wód. Nowe przepisy pozwolą jednostkom samorządu terytorialnego ponosić niektóre koszty inwestycji związane przede wszystkim z ochroną przed powodzią. Projekt ustawy stanowi, że ochrona przed powodzią stanowi zadanie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, a także organów administracji rządowej i samorządowej.

Nowe prawo wodne przewiduje przekazanie wojewodom szeregu kompetencji dotyczących wydawania aktów prawa miejscowego. Za ich pomocą będą oni mogli wprowadzić czasowe ograniczenie w korzystaniu z wód (w szczególności w poborze wody lub wprowadzaniu ścieków do wód bądź ziemi) w celu zapobiegnięcia ewentualnym skutkom powodzi lub suszy po wprowadzeniu stanu klęski żywiołowej. W drodze aktu prawa miejscowego będą mogli oni ponadto ustanowić strefy ochronne ujęć wód powierzchniowych czy obszary ochronne, na terenie których obowiązują zakazy, nakazy czy ograniczenia w użytkowaniu gruntów lub korzystaniu z wody, w celu ochrony zasobów tych wód przed degradacją.
Projekt zakłada ponadto wprowadzenie pojęcia zgody wodnoprawnej, która obejmuje wydanie pozwolenia wodnoprawnego, przyjęcie zgłoszenia wodnoprawnego, ocenę wodnoprawną czy wydanie decyzji.

(wartowiedziec.org)
 

LEX Samorząd Terytorialny
Artykuł pochodzi z programu LEX Samorząd Terytorialny
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami