W dniu 31 sierpnia 2011 r. Minister Sprawiedliwości wydał rozporządzenie w sprawie zawiadamiania gmin o osobach pozbawionych prawa wybierania (Dz. U. Nr 184, poz. 1091) . Rozporządzenie nie wprowadza znaczących zmian w stosunku do obowiązującego dotychczas stanu prawnego. Doprecyzowaniu uległ termin, w którym sądy pierwszej instancji (które wydały orzeczenie) przekazują urzędom właściwych gmin zawiadomienia o:
- osobach pozbawionych praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu, jeżeli koniec okresu, na który ten środek karny orzeczono, przypada nie wcześniej niż w dniu wyborów oraz
- osobach ubezwłasnowolnionych do dnia wyborów prawomocnym orzeczeniem sądu.
Nowe rozporządzenie stanowi, iż termin ten rozpoczyna swój bieg z chwilą ogłoszenia aktu o zarządzeniu wyborów. Zawiadomienia należy przekazać urzędowi właściwej gminy oraz, odpowiednio, administracji zakładu karnego lub aresztu śledczego nie później niż w trzydziestym dniu przed dniem wyborów.
 
Ponadto do przekazywania urzędom właściwych gmin zawiadomienia o osobach pozbawionych praw wyborczych prawomocnym orzeczeniem Trybunału Stanu właściwym jest Sąd Najwyższy, a nie jak dotąd Sąd Okręgowy w Warszawie. Wynika to z art. 20e ustawy z dnia 26 marca 2002 r. o Trybunale Stanu (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 925 ze zm.) , na mocy którego Sąd Najwyższy, prowadzi obsługę kancelaryjną Trybunału Stanu od dnia 14 listopada 2001 r., zaś od dnia 23 października 2003 r. zapewnia również obsługę kancelaryjną oraz czynności sekretariatu Trybunału Stanu.
 
Skrócono również z 14 do 7 dni termin, w ciągu którego należy wysłać zawiadomienie o pozbawieniu praw publicznych, ubezwłasnowolnieniu a także pozbawieniu praw wyborczych prawomocnym orzeczeniem Trybunału Stanu. Analogicznie należy postąpić w przypadku uchylenia orzeczenia o pozbawieniu praw publicznych lub ubezwłasnowolnieniu. Termin na dokonanie zawiadomienia biegnie od chwili uprawomocnienia się orzeczenia lub zwrotu akt z właściwego sądu. W zamyśle prawodawcy skrócenie terminu ma pozwolić sądom na przekazywanie aktualnych informacji urzędom gmin, a tym samym na prawidłowe prowadzenie rejestru wyborców.
 
Rozporządzenie wprowadza również nowe wzory zawiadomień, które jednak nie różnią się  merytorycznie od swoich poprzedników. Zmiany wzorów dotyczą jedynie poszczególnych sformułowań, którym nadano brzmienie odpowiednie do praktyki stosowanej w korespondencji organów wymiaru sprawiedliwości.
 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, tj. 5 września 2011 r. Jednocześnie traci moc poprzedzające je rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 lutego 2002 r. w sprawie trybu i terminu zawiadamiania gmin o osobach pozbawionych prawa wybierania (Dz. U. Nr 19, poz. 195) .


Przydatne materiały:
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 lutego 2002 r. w sprawie trybu i terminu zawiadamiania gmin o osobach pozbawionych prawa wybierania (Dz. U. Nr 19, poz. 195)
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 31 sierpnia 2011 r. w sprawie zawiadamiania gmin o osobach pozbawionych prawa wybierania (Dz. U. Nr 184, poz. 1091)
Ustawa z dnia 26 marca 2002 r. o Trybunale Stanu (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 925 ze zm.)