Odpowiedź


Przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - dalej u.s.o., określają zadania i kompetencje jednostek samorządu terytorialnego względem prowadzonych przez nie szkół.


Zgodnie z regulacjami u.s.o. organ prowadzący szkołę odpowiada za jej działalność; do zadań organu prowadzącego szkołę należą w szczególności: zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki oraz zapewnienie obsługi administracyjnej i finansowej.
 

Na podstawie u.s.o. organ prowadzący szkołę sprawuje nadzór nad jej działalnością w zakresie spraw finansowych i administracyjnych. W tym obszarze nadzorowi podlega m.in. prawidłowość dysponowania przyznanymi szkole środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez szkołę środkami pochodzącymi z innych źródeł, a także prawidłowość gospodarowania mieniem.

W zakresie sprawowania przedmiotowego nadzoru kompetencje organu prowadzącego wykonuje odpowiednio: wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek województwa (organy jednostki samorządu terytorialnego).


Wobec powyższego, w ramach wykonywania nadzoru –burmistrz organu prowadzącego szkołę jest uprawniony do uzyskania danych, które pozwolą mu na ocenę prawidłowości dysponowania przez szkołę środkami finansowymi. Dane w tym zakresie podlegają udostępnieniu nawet wówczas, jeśli odnoszą się okresu, kiedy burmistrzem była inna osoba.


Dane przekazywane są bowiem organowi jednostki samorządu terytorialnego, wykonującemu kompetencje organu prowadzącego szkołę.


Jeśli wraz z danymi dotyczącymi wynagrodzeń miałyby być przekazywane dane osobowe pracowników szkoły, wówczas dopuszczalność przekazania danych osobowych należy rozstrzygnąć na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Wskazać należy, iż udostępnianie danych osobowych mieści się w zakresie pojęcia "przetwarzanie danych osobowych" (art. 7 pkt 2 u.o.d.o.).

Przetwarzanie danych osobowych jest dopuszczalne (legalne) tylko wówczas, jeśli zachodzi jedna z przesłanek wyszczególnionych w art. 23 ust. 1 u.o.d.o. Podkreślić przy tym należy, iż wskazane w art. 23 ust. 1 u.o.d.o. przesłanki dopuszczalności przetwarzania danych osobowych są od siebie niezależne, co oznacza, że wystąpienie tylko jednej z nich przesądza o dopuszczalności przetwarzania danych osobowych, zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 18 października 2012 r. (wyrok WSA z dnia 18 października 2012 r. II SA/Wa 697/12, Lex nr 1241598).

W tym miejscu zwrócić trzeba uwagę na art. 23 ust. 1 pkt 2 u.o.d.o., na podstawie którego przetwarzanie danych osobowych jest dopuszczalne m.in. wówczas, gdy jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa. Wskazany przepis koresponduje z konstytucyjną zasadą, stanowiącą, iż organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa (art. 7 Konstytucji RP) – organy władzy zasadniczo mogą uzyskać tylko takie dane, na przetwarzanie których pozwalają im przepisy prawa (por. też art. 51 Konstytucji RP).

W uproszczeniu mówiąc – powinien istnieć przepis prawa, który pozwalałby burmistrzowi ubiegać się o uzyskanie od dyrektora szkoły danych dotyczących wynagrodzeń poszczególnych nauczycieli (art. 23 ust. 1 pkt 2 u.o.s.o.).

Zawarte w art. 34a ust. 3 u.s.o. odesłanie do odpowiedniego stosowania przepisów art. 33 ust. 3 pkt 1 i 2 u.s.o., daje podstawę organowi prowadzącemu do wglądu w prowadzoną przez szkołę dokumentację dotyczącej przebiegu nauczania, wychowania i opieki (jednak tylko w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia kontroli spraw finansowych i administracyjnych). Zakres danych osobowych, które ewentualnie podlegać będą udostępnieniu uzależniony jest od zakresu prowadzonej kontroli.
Dodać jednak trzeba, iż w wyroku z dnia 11 marca 2009 r. (wyrok NSA z dnia 11 marca 2009 r. I OSK 1528/08, Lex nr 595187) Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że w ramach sprawowania nadzoru finansowego i administracyjnego, o którym mowa w art. 34a u.s.o., organ prowadzący nie może wkraczać w stosunki pomiędzy pracodawcą a pracownikiem danej jednostki.

Pytanie pochodzi z programu Prawo Oświatowe.