Zapraszamy do lektury artykułu Artura Walasika pt. Wątpliwości dotyczące wieloletniej prognozy finansowej , dostępnego w Serwisie Samorządowym Wolters Kluwer Polska.
 
 
SAMORZĄD TERYTORIALNY NR 1-2/2011
 
 
ARTYKUŁY
Joanna Jagoda
Samorządowe osoby prawne.
 
W doktrynie i orzecznictwie brakuje jednolitej koncepcji definicji pojęcia „samorządowa osoba prawna”, co prowadzi do problemów związanych z praktycznym zastosowaniem przepisów odwołujących się do tego pojęcia. Odnosi się to w szczególności do ustalenia statusu prawnego spółek „z udziałem” jednostek samorządu terytorialnego. Artykuł podejmuje próbę zdefiniowania tego pojęcia poprzez wskazanie, że są to – oprócz podmiotów tworzonych przez jednostki samorządu terytorialnego – także podmioty, w których jednostka samorządu terytorialnego ma pozycję dominującą.
 
 
Maciej J. Nowak
Spółki gminne w Polsce. Formuła, cele i zakres działania.
 
Artykuł podejmuje problematykę funkcjonowania spółek powołanych przez gminy. Zdecydowana większość z nich realizuje zadania o charakterze użyteczności publicznej. Ustawodawca pozostawił jednak możliwość powołania w pewnych przypadkach spółek gminnych podejmujących w szerszym zakresie działalność gospodarczą. Autor analizuje interdyscyplinarne pojęcia odnoszące się do tych spółek zawarte w ustawie o gospodarce komunalnej oraz porównuje zakres funkcjonowania spółek gminnych i związanych z tym zależności (statystycznych) w polskich województwach (ze szczególnym wskazaniem na województwo zachodniopomorskie).
 
 
Anna Wągrodzka
Federalizm fiskalny, decentralizacja i mechanizm subwencjonowania.
 
Artykuł rozpatruje kwestię subwencjonowania wspólnot terytorialnych z perspektywy federalizmu fiskalnego oraz decentralizacji sektora finansów publicznych. Autorka analizuje najskuteczniejsze metody procesu decentralizacji i centralizacji z punktu widzenia wykonywania zadań przez jednostki samorządu terytorialnego oraz skupia się na poszukiwaniu optymalnej wspólnoty terytorialnej według modelu „głosowania nogami” Charlesa M. Tiebouta. Ponadto szczegółowo opracowuje typologię subwencji, wskazując uzasadnienia dla wyborów ich różnych typów.
 

Artur Walasik
Wątpliwości dotyczące wieloletniej prognozy finansowej.
 
Prognozowanie przebiegu procesów gromadzenia i rozdysponowania samorządowych funduszy publicznych stanowi warunek realizacji lokalnej oraz regionalnej polityki finansowej. Sporządzanie wieloletnich prognoz finansowych jest uzasadnione racjonalizacją gospodarki finansowej władz samorządowych. Przedmiotem artykułu jest identyfikacja oraz krytyczna ocena zagrożeń i szans związanych z obowiązkiem stosowania przez jednostki samorządu terytorialnego wieloletniego prognozowania finansowego.
 

Remigiusz Arendarski
Efektywne zarządzanie płynnością finansową w jednostkach samorządu terytorialnego.
 
Artykuł prezentuje możliwości efektywnego zarządzania płynnością finansową w jednostkach samorządu terytorialnego. Sprawne zarządzanie płynnością umożliwia terminowe regulowanie zobowiązań płatniczych i jest jednym z najważniejszych obszarów oceny kondycji finansowej jednostki samorządu terytorialnego. Zarządzanie płynnością finansową w jednostce samorządu terytorialnego jest zdeterminowane w głównej mierze jakością planowania budżetowego i zarządzania kapitałem obrotowym, jak również modelem współpracy pomiędzy samorządem a bankiem, który obsługuje rachunki budżetu samorządu.
 

Michał Bitner
Wpływ transakcji partnerstwa publiczno-prywatnego na dług i deficyt jednostki samorządu terytorialnego.
  
Artykuł analizuje wpływ transakcji partnerstwa publiczno-prywatnego na dług publiczny oraz deficyt operacyjny budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Autor zwraca uwagę na konsekwencje różnic metodologii obliczania długu dla potrzeb ustawy o finansach publicznych i procedury nadmiernego deficytu oraz błędy popełniane przez regulatora w związku z istnieniem tych różnic. Analizuje także wpływ niektórych rozporządzeń wykonawczych na kwalifikację zobowiązań wynikających z transakcji partnerstwa publiczno-prywatnego. Tekst dotyczy także przesłanek, które muszą być spełnione, aby wydatki ponoszone w związku z transakcjami partnerstwa publiczno-prywatnego były uznane za wydatki majątkowe, a przez to – neutralne dla wyniku operacyjnego budżetu.
 
 Łukasz Jaroszewski
Stosowanie ulg w zakresie spłaty niepodatkowych należności jednostki samorządu terytorialnego na podstawie ustawy z 27.08.2009 r. o finansach publicznych.
 
Artykuł porusza kwestie związane z udzielaniem ulg w spłacie niepodatkowych należności jednostek samorządu terytorialnego z uwzględnieniem nowych zasad wprowadzonych ustawą z 27.08.2009 r. o finansach publicznych. Autor wskazuje na różnice w podstawach prawnych i procedurach występujących w postępowaniach o udzielenie ulg w zależności od tego, czy są to należności o charakterze publiczno-prawnym czy cywilnym. Artykuł może być pomocny z punktu widzenia praktyka stosującego omawianą instytucje.
 
 
Władysław Grześkiewicz
Finansowe uwarunkowania samorządu terytorialnego wobec zdrowia publicznego.
 
Artykuł porusza problematykę zmian instytucjonalno-prawnych, w wyniku których samorząd terytorialny stał się kreatorem ochrony zdrowia dla społeczności lokalnej. Autor wskazuje istniejące uwarunkowania oraz wyzwania stojące przed jednostkami samorządu terytorialnego z zakresu ochrony zdrowia publicznego. Zwraca ponadto uwagę na wzmocnienie jednostek samorządu terytorialnego w zasoby finansowe odpowiednio adekwatne do przekazywanych zadań z ochrony zdrowia.
 
 
Dorota Fleszer
Zasady dostępu do informacji publicznej przetworzonej.
  
Informacje będące w posiadaniu sektora publicznego są, co do zasady, powszechnie dostępne. Reguła ta nie obejmuje informacji publicznej przetworzonej, której przygotowanie wymaga od podmiotu odpowiedzialnego za jej udostępnienie intelektualnego zaangażowania, opracowania posiadanych już informacji, co w efekcie prowadzi do powstania nowej gatunkowo informacji. Autorka omawia zasady dostępu do informacji publicznej przetworzonej ze szczególnym uwzględnieniem przesłanek determinujących dostęp do tej kategorii informacji publicznej.
 
Bartosz Majchrzak
Prawne relacje między starostą a powiatowym inspektorem nadzoru budowlanego.
  
Artykuł przedstawia elementy tworzące więzi prawne między starostą a powiatowym inspektorem nadzoru budowlanego. Ukazuje je przez pryzmat pięciu aspektów zasady zespolenia aparatu administracyjnego w ujęciu modelowym. Autor formułuje wniosek, że relacje starosty i powiatowego inspektora nadzoru budowlanego w przeważającej mierze obejmują czynności o charakterze koordynacyjnym i współdziałania, w węższym zakresie – nadzorczym, a tylko wyjątkowo – analogicznym do kierowniczego.
 
 
Piotr Ruczkowski
Ustrój prawny i operacje gminnych kas wiejskich pożyczkowo-oszczędnościowych w okresie międzywojennym.
 
Tekst analizuje ustrój prawny i działalność gminnych kas wiejskich pożyczkowo-oszczędnościowych w okresie II Rzeczypospolitej. Kasy te stanowiły zwarty system instytucji finansowych udzielających tanich pożyczek na cele gospodarcze oraz gromadzących oszczędności mieszkańców gmin wiejskich. Instytucje te mogły być tworzone tylko przez gminy wiejskie, na obszarze centralnej i wschodniej Polski. Na pozostałym obszarze nie przewidziano ich tworzenia z uwagi na silnie rozwinięta sieć kas spółdzielczych oraz komunalnych kas oszczędności.
 
 
ORZECZNICTWO
Dawid Sześciło
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 16 lipca 2009 r. w sprawie C-254/08 Futura Immobiliare srl Hotel Futura, Meeting Hotel, Hotel Blanc, Hotel Clyton, Business srl v. Comune di Casoria.
 
Kacper Sampławski
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 10 września 2009 r. w sprawie C-206/08 Eurawasser.
 
Joanna M. Salachna
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 28 lipca 2010 r.
(I SA/Bd 498/10).
 
 
SPRAWOZDANIA
Justyna Przedańska
Zjazd Katedr Prawa Administracyjnego i Postępowania Administracyjnego „Współzależność dyscyplin badawczych w sferze administracji publicznej”, Kazimierz Dolny nad Wisłą, 19–22 września 2010 r.
  
 
PRZEGLĄD PIŚMIENNICTWA:
Opracowała Justyna Przedańska.

Już teraz zamów miesięcznik Samorząd Terytorialny

Zobacz poprzednie numery Samorządu Terytorialnego:
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 12/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 11/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 10/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 9/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 7-8/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 6/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 5/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 4/2010