FINANSE KOMUNALNE Nr 3/2011
Robert Suwaj
Przedmiotem artykułu są rozważania dotyczące poszerzenia granic administracyjnego postępowania egzekucyjnego w związku ze stworzeniem przez ustawodawcę (w ustawie z 27.08.2009 r. o finansach publicznych) nowej kategorii środków publicznych, stanowiących niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publiczno-prawnym. Do środków tych ustawodawca zalicza również wszelkie dochody pobierane przez państwowe i samorządowe jednostki budżetowe na podstawie odrębnych ustaw, do których nie stosuje się ordynacji podatkowej.
Celem niniejszej publikacji jest przedstawienie zasad, na jakich podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej) są wyłączane z kręgu podatników podatku od wartości dodanej (VAT) w świetle dyrektyw unijnych i orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS). Należy jednak pamiętać, że polskie przepisy oraz praktyka ich stosowania nierzadko są odmienne od regulacji wspólnotowych.
Gminy są beneficjentami m.in. podatków rolnego i od nieruchomości. Zasadne jest więc wyłączenie ich z podatku rolnego. W przeciwnym razie mielibyśmy do czynienia z sytuacją, w której ten sam podmiot byłby jednocześnie podatnikiem i wierzycielem podatkowym. Z tego względu poważne zastrzeżenia budzą rozwiązania występujące w podatku od nieruchomości, gdzie nie ma przepisów, na podstawie których gmina byłaby podmiotowo wyłączona z opodatkowania. Celem niniejszego opracowania jest poddanie analizie przepisów wprowadzających wyłączenie podmiotowe w podatku rolnym i wyłączenie przedmiotowe w podatku od nieruchomości, z których korzysta gmina.
W ustawie o samorządzie gminnym oraz ustawie o finansach publicznych z 2005 r. nie ma przepisu dającego radzie gminy kompetencję do dokonywania zmian w przedłożonym przez organ wykonawczy projekcie zmiany uchwalonego budżetu. Organ stanowiący, po przedłożeniu projektu zmiany w budżecie gminy, może taką zmianę uchwalić lub też odmówić jej uchwalania, nie posiada natomiast kompetencji, jak w przypadku przedłożenia projektu budżetu – wynikającej z art. 183 ust. 2 u.f.p. z 2005 r. – do dokonywania zmian.
Po 18 latach od Kongresu założycielskiego EURORAI, który odbył się w Manchesterze w 1992 r., brytyjska Komisja Audytu była ponownie gospodarzem, tym razem VII Kongresu EURORAI. Temat Kongresu: Meeting the chellenge – Sprostać wyzwaniu – w szczególny sposób nawiązuje trwającego kryzysu w gospodarce krajów Europy i nie tylko. Nowa sytuacja gospodarcza powoduje konieczność zmiany polityki rządów, także władz samorządowych, stawiając przed nimi nowe zadania. Okoliczności te w znaczący sposób zmieniają środowisko audytu środków publicznych i stawiają swoiste wyzwania przed instytucjami, które te zadania realizują.
Książka ukazała się nakładem wydawnictwa Wolters Kluwer Polska sp. z o.o., w serii Praktyczne komentarze. Uwzględnia stan prawny z 1.07.2010 r. Jest to już trzeci komentarz do ustawy z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.). Opublikowany został po upływie ponad półtora roku od uchwalenia ustawy, a zatem w czasie, gdy możliwe było już zebranie niektórych uwag jej odbiorców.
Już teraz zamów prenumeratę miesięcznika Finanse Komunalne
Zobacz poprzednie numery Finansów Komunalnych:
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA FINANSE KOMUNALNE 1-2/2011
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA FINANSE KOMUNALNE 12/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA FINANSE KOMUNALNE 11/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA FINANSE KOMUNALNE 10/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA FINANSE KOMUNALNE 9/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA FINANSE KOMUNALNE 7-8/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA FINANSE KOMUNALNE 6/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA FINANSE KOMUNALNE 5/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA FINANSE KOMUNALNE 4/2010







