Zapraszamy do lektury artykułu Mariusza Popławskiego pt. Wyłączenie z opodatkowania w podatku rolnym i od nieruchomości przysługujące gminie .w Serwisie Samorządowym Wolters Kluwer Polska.


FINANSE KOMUNALNE Nr 3/2011
 
 
ARTYKUŁY:
Robert Suwaj
Wpływ ustawy z 27.08.2009 r. o finansach publicznych na zakres administracyjnego postępowania egzekucyjnego.
 
Przedmiotem artykułu są rozważania dotyczące poszerzenia granic administracyjnego postępowania egzekucyjnego w związku ze stworzeniem przez ustawodawcę (w ustawie z 27.08.2009 r. o finansach publicznych) nowej kategorii środków publicznych, stanowiących niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publiczno-prawnym. Do środków tych ustawodawca zalicza również wszelkie dochody pobierane przez państwowe i samorządowe jednostki budżetowe na podstawie odrębnych ustaw, do których nie stosuje się ordynacji podatkowej.

BUDŻET:
Paweł Galiński
Bankowa obsługa projektów unijnych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w Polsce.
 
Celem artykułu jest przedstawienie bankowych instrumentów wspierających jednostki samorządu terytorialnego w procesie realizacji projektów unijnych. Scharakteryzowano zakres obsługi jednostek samorządu terytorialnego (JST) przez banki komercyjne i spółdzielcze w Polsce w ramach tego typu przedsięwzięć. W pracy wykorzystano wyniki badań nt. biznesu i ryzyka banków w obsłudze projektów unijnych w perspektywie średniookresowej (tj. w latach 2009–2014), przeprowadzonych wśród banków komercyjnych i spółdzielczych w Polsce w kwietniu 2010 r. 

PODATKI I OPŁATY LOKALNE:
Marcin Szymankiewicz
Opodatkowanie podatkiem VAT działalności gospodarczej podmiotów prawa publicznego w świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Celem niniejszej publikacji jest przedstawienie zasad, na jakich podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej) są wyłączane z kręgu podatników podatku od wartości dodanej (VAT) w świetle dyrektyw unijnych i orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS). Należy jednak pamiętać, że polskie przepisy oraz praktyka ich stosowania nierzadko są odmienne od regulacji wspólnotowych.

Mariusz Popławski
Wyłączenie z opodatkowania w podatku rolnym i od nieruchomości przysługujące gminie.

Gminy są beneficjentami m.in. podatków rolnego i od nieruchomości. Zasadne jest więc wyłączenie ich z podatku rolnego. W przeciwnym razie mielibyśmy do czynienia z sytuacją, w której ten sam podmiot byłby jednocześnie podatnikiem i wierzycielem podatkowym. Z tego względu poważne zastrzeżenia budzą rozwiązania występujące w podatku od nieruchomości, gdzie nie ma przepisów, na podstawie których gmina byłaby podmiotowo wyłączona z opodatkowania. Celem niniejszego opracowania jest poddanie analizie przepisów wprowadzających wyłączenie podmiotowe w podatku rolnym i wyłączenie przedmiotowe w podatku od nieruchomości, z których korzysta gmina. 

 
MIENIE I ZAMÓWIENIA PUBLICZNE:
Magdalena Bielikow
Warunki udziału w postępowaniu oraz sposób oceny ich spełnienia w świetle ustawy – Prawo zamówień publicznych.
 
Niniejszy artykuł ma na celu analizę warunków udziału w postępowaniu i sposobu oceny ich spełnienia. Prowadząc postępowanie przetargowe zamawiający może natknąć się na wiele sytuacji, które często mają znaczący wpływ na wybór oferty i rozstrzygnięcie postępowań o zamówienia publiczne oraz niejednokrotnie decydują o wykluczeniu wykonawcy z powodu naruszenia bądź niewłaściwej interpretacji artykułów 22 i 24 ustawy – Prawo zamówień publicznych. 

NADZÓR I KONTROLA:
Sławomir Czarnow
Zakres i środki nadzoru nad gospodarką komunalną.
 
 Jedynym kryterium nadzoru nad działalnością komunalną, w tym gospodarką komunalną, jest legalność. Z punktu widzenia nadzoru istotny jest podział gospodarki komunalnej na działalność w sferze użyteczności publicznej (niekomercyjną) i poza tą sferą (komercyjną). Działalność niekomercyjna jest dozwolona w bardzo szerokim zakresie, a działalność komercyjna – w znacznie węższym. Jednak nadzór ograniczony do kwestii formalnoprawnych może nie wystarczać, gdyż władze samorządowe – jak wskazuje orzecznictwo w sprawach praktyk monopolistycznych – naruszają interes obywateli, także przestrzegając prawa.

ORZECZNICTWO:
Inicjatywa uchwałodawcza rady gminy (glosa do wyroku WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 26.05.2010 r.; II SA/Go 263/10 – Andrzej Skibiński)
 
W ustawie o samorządzie gminnym oraz ustawie o finansach publicznych z 2005 r. nie ma przepisu dającego radzie gminy kompetencję do dokonywania zmian w przedłożonym przez organ wykonawczy projekcie zmiany uchwalonego budżetu. Organ stanowiący, po przedłożeniu projektu zmiany w budżecie gminy, może taką zmianę uchwalić lub też odmówić jej uchwalania, nie posiada natomiast kompetencji, jak w przypadku przedłożenia projektu budżetu – wynikającej z art. 183 ust. 2 u.f.p. z 2005 r. – do dokonywania zmian.
 
VARIA:
Tadeusz Dobek
Meeting the challenge – Sprostać wyzwaniu. VII Kongres EURORAI w Londynie.
 
Po 18 latach od Kongresu założycielskiego EURORAI, który odbył się w Manchesterze w 1992 r., brytyjska Komisja Audytu była ponownie gospodarzem, tym razem VII Kongresu EURORAI. Temat Kongresu: Meeting the chellenge – Sprostać wyzwaniu – w szczególny sposób nawiązuje trwającego kryzysu w gospodarce krajów Europy i nie tylko. Nowa sytuacja gospodarcza powoduje konieczność zmiany polityki rządów, także władz samorządowych, stawiając przed nimi nowe zadania. Okoliczności te w znaczący sposób zmieniają środowisko audytu środków publicznych i stawiają swoiste wyzwania przed instytucjami, które te zadania realizują.

RECENZJE:
Stefan Płażek
Recenzja pracy: Ustawa o pracownikach samorządowych. Komentarz, Wojciech Drobny, Marcin Mazuryk i Piotr Zuzankiewicz

Książka ukazała się nakładem wydawnictwa Wolters Kluwer Polska sp. z o.o., w serii Praktyczne komentarze. Uwzględnia stan prawny z 1.07.2010 r. Jest to już trzeci komentarz do ustawy z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.). Opublikowany został po upływie ponad półtora roku od uchwalenia ustawy, a zatem w czasie, gdy możliwe było już zebranie niektórych uwag jej odbiorców.


Już teraz zamów prenumeratę miesięcznika Finanse Komunalne

Zobacz poprzednie numery Finansów Komunalnych:
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA FINANSE KOMUNALNE 1-2/2011
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA FINANSE KOMUNALNE 12/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA FINANSE KOMUNALNE 11/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA FINANSE KOMUNALNE 10/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA FINANSE KOMUNALNE 9/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA FINANSE KOMUNALNE 7-8/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA FINANSE KOMUNALNE 6/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA FINANSE KOMUNALNE 5/2010

ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA FINANSE KOMUNALNE 4/2010