Do ustawy - Prawo zamówień publicznych zostanie dodany nowy rozdział, zawierający przepisy dotyczące zamówień w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa państwa. Zdaniem twórców założeń do projektu nowelizacji, taka koncepcja pozwoli stworzyć pełną, przejrzystą i spójną regulację, w której zostaną systemowo ujęte procedury udzielania różnego rodzaju zamówień publicznych (klasycznych, sektorowych oraz w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa).

Wdrożone zostaną mechanizmy przewidziane w dyrektywie obronnej dotyczące: ochrony interesów gospodarczych państw członkowskich; większej swobody zamawiających w zakresie udzielenia zamówień; szybkości przeprowadzenia postępowania; zastosowania trybów niekonkurencyjnych; odpowiedniego zabezpieczenia interesów zamawiającego w zakresie bezpieczeństwa dostaw oraz ochrony informacji niejawnych. Ponadto, zostaną wdrożone te przepisy dyrektywy obronnej, które - mimo że nie podlegają obowiązkowemu wdrożeniu - mogą przyczynić się do zapewnienia jak najszerszego udziału polskich przedsiębiorstw w uzyskaniu, realizacji lub podwykonawstwie zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa udzielanych w Polsce. Wdrożone będą również rozwiązania, które zapewnią zamawiającym właściwą ochronę informacji wrażliwych z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa.

Twórcy projektu nowelizacji zakładają, że wprowadzane zmiany będą służyć także innowacyjności zamówień publicznych (chodzi o dopuszczenie stosowania dialogu technicznego przez zamawiających); zwiększeniu udziału małych i średnich przedsiębiorstw w realizacji zamówień publicznych (możliwość zobowiązania koncesjonariusza do wyboru podwykonawców w trybie postępowania konkurencyjnego oraz rozszerzenie metod prekwalifikacji wykonawców w oparciu o obiektywne i niedyskryminacyjne kryteria). Celem nowelizacji jest także poszerzenie rynku zamówień publicznych otwartych na konkurencję (udzielanie zamówień „sektorowych” poniżej progów unijnych w oparciu o zasady równego traktowania, niedyskryminacji, przejrzystości, itp.), jak też odbiurokratyzowanie zamówień sektorowych przez zwolnienie zamawiających sektorowych z obowiązku żądania dokumentów od wykonawców objętych systemem kwalifikowania.

 

Źródło: www.premier.gov.pl, stan z dnia 29 czerwca 2011 r.