Do czasu, kiedy przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publiczny (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) dalej p.z.p. określające wymóg użycia środków komunikacji elektronicznej nie wejdą w życie, zamawiający nie jest zobowiązany do określania z jakiego powodu odstępuje od wymogu ich zastosowania i nie ma obowiązku wypełniania tej części protokołu, która dotyczy określania przyczyn takiego odstąpienia.

Podstawowym sposobem udostępnienia protokołu jest droga elektroniczna >>>

Protokół postępowania jest odzwierciedleniem przebiegu przetargu i stanowi dokumentację poszczególnych etapów i czynności. Zamawiający wypełnia tylko te elementy protokołu, które dotyczą konkretnego postępowania. Tytułem przykładu można wskazać punkt 19 załącznika nr 1 do rozporządzenia z dnia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (Dz. U. poz. 1128) dalej rozporządzenie, gdzie należy podać „Powody unieważnienia postępowania (podać uzasadnienie faktyczne i prawne)”. Nie ma wątpliwości, że ta część protokołu wypełniana jest tylko wtedy kiedy zamawiający unieważnia postępowanie.

Podobnie w przypadku punktu 10.4 załącznika nr 1 do rozporządzenia „Powody odstąpienia od wymogu użycia środków komunikacji elektronicznej przy składaniu ofert (w przypadkach, o których mowa w art. 10c ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych)” należy wskazać jedynie w sytuacji, gdy zamawiający, odstępuje od wymogu użycia środków komunikacji elektronicznej przy składaniu ofert. Zasady odstąpienia od wymogu można podać jedynie w sytuacji, gdy taki wymóg istnieje.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1020), przepisy p.z.p. w zakresie, w jakim przewidują obowiązek komunikacji zamawiającego z wykonawcą wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej stosuje się w odniesieniu do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonych przez innych zamawiających niż centralny zamawiający od dnia 18 października 2018 r.

Elektronizacja postępowania nie może dyskryminować wykonawców >>>

Przepis art. 18 ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1020) wskazuje, że w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych i niezakończonych przed dniem 18 października 2018 r., a w przypadku postępowań prowadzonych przez centralnego zamawiającego, przed dniem 18 kwietnia 2017 r. oferty i wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego składa się pod rygorem nieważności w formie pisemnej albo – za zgodą zamawiającego – w postaci elektronicznej, podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub równoważnego środka, spełniającego wymagania dla tego rodzaju podpisu.

Do czasu, kiedy przepisy p.z.p. określające wymóg użycia środków komunikacji elektronicznej nie wejdą w życie, zamawiającego nie dotyczy ten wymóg. W związku z tym nie jest on zobowiązany do określania z jakiego powodu od wymogu takiego odstępuje i nie ma obowiązku wypełniania tej części protokołu.