Podstawę prawną w zakresie m.in. sposobu udostępniania protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego stanowi rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (Dz. U. poz. 1128) dalej rozporządzenie.

W dniu 28 lipca 2016 r. weszło w życie nowe rozporządzenia regulujące kwestie związane z protokołem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Zgodnie z § 4 rozporządzenia: 1) Zamawiający udostępnia protokół lub załączniki do protokołu na wniosek; 2) Przekazanie protokołu lub załączników następuje przy użyciu środków komunikacji elektronicznej; 3) W przypadku protokołu lub załączników sporządzonych w postaci papierowej, jeżeli z przyczyn technicznych znacząco utrudnione jest udostępnienie tych dokumentów przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, w szczególności z uwagi na ilość żądanych do udostępnienia dokumentów, zamawiający informuje o tym wnioskodawcę i wskazuje sposób, w jaki mogą być one udostępnione.

Elektronizacja postępowania nie może dyskryminować wykonawców >>>

Z powyższego wynika zatem, że podstawowym sposobem udostępnienia protokołu wraz z załącznikami jest obecnie droga elektroniczna. Jedynie w wyjątkowych okolicznościach sposób udostępnienia może być inny niż elektroniczny. Zgodnie z § 4 ust. 5 rozporządzania zamawiający udostępnia wnioskodawcy protokół lub załączniki niezwłocznie. Jednocześnie art. 96 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) dalej p.z.p. wskazuje, że załączniki do protokołu udostępnia się po wyborze najkorzystniejszej oferty lub unieważnieniu postępowania, z tym że oferty udostępnia się od chwili ich otwarcia, oferty wstępne od dnia zaproszenia do składania ofert, a wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu od dnia poinformowania o wynikach oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu. Niezależnie od powyższego zwrócić trzeba uwagę, że w wyjątkowych przypadkach, w szczególności związanych z zapewnieniem sprawnego toku prac dotyczących badania i oceny ofert, zamawiający udostępnia odpowiednio oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w terminie przez siebie wyznaczonym, nie później jednak niż odpowiednio w dniu przekazania informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty lub w dniu przekazania informacji o wynikach oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu i otrzymanych ocenach spełniania tych warunków albo w dniu przekazania informacji o unieważnieniu postępowania (§ 4 ust. 5 zdanie drugie).

Wykonawca zawsze może się zwrócić o udostępnienie informacji publicznej >>>

Jeżeli chodzi o kwestię opłat związanych z udostępnieniem protokołu, to zagadnienia tego nie reguluje ani p.z.p. ani też powoływane rozporządzenie w sprawie protokołu. Nie oznacza to jednak, że zamawiający zobowiązany jest do nieodpłatnego udostępniania informacji w przedmiotowym zakresie. Warto w tym miejscu przypomnieć, że protokół postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wraz z załącznikami stanowi informację publiczną. Z tych też względów uznać można, że w zakresie określania wysokości opłat za udostępnienie protokołu posłużyć się należy stosownymi regulacjami z ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U.z 2015 r. poz. 2058). Zgodnie z art. 15, jeżeli w wyniku udostępnienia informacji publicznej na wniosek, o którym mowa w art. 10 ust. 1, podmiot obowiązany do udostępnienia ma ponieść dodatkowe koszty związane ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku, podmiot ten może pobrać od wnioskodawcy opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom. Podmiot, o którym mowa wyżej, w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, powiadomi wnioskodawcę o wysokości opłaty. Jeżeli zatem zamawiający będzie ponosił dodatkowe koszty związane z udostępnieniem protokołu, to będzie miał prawo zażądać od wnioskodawcy stosownej zapłaty. Zaznaczyć przy tym trzeba, że zamawiający powinien poinformować wnioskodawcę o wysokości opłat za dodatkowe czynności, które są konieczne do udostępnienia protokołu, o ile informacja taka nie została wskazana w SIWZ.

Wykonawca powinien realnie dysponować zasobami innego podmiotu >>>

Reasumując wskazać jeszcze warto, że znowelizowane p.z.p. nie zmieniła kręgu podmiotów uprawnionych do wystąpienia z wnioskiem o udostępnienie protokołu wraz z załącznikami. Wniosek taki nadal może złożyć każdy zainteresowany otrzymaniem informacji podmiot. Nie musi on przy tym udowadniać posiadania interesu prawnego lub faktycznego w dostępie do protokołu.