Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o.o. ze 100% kapitałem gminy. W 2008 r. gmina zleciła naszemu przedsiębiorstwu przygotowanie kosztorysu i projektu wykonania sieci kanalizacyjnej. Przedsiębiorstwo projekt zleciło i zapłaciło, księgując opłatę za projekt na inwestycję. W 2009 r. Gmina wykonała tę inwestycję za własne fundusze, na podstawie naszego projektu. Inwestycja została zakończona. U nas na inwestycji istnieje tylko projekt.



 Jak zakończyć rozpoczętą inwestycję, którą docelowo wykonała gmina?

Jakich księgowań należy dokonać w związku z jej zakończeniem?

Odpowiedź

Wyksięgowanie poniesionych nakładów na budowane lub ulepszane obiekty nieodpłatne przekazanie (darowizna) np. dokumentację projektową sieci kanalizacyjnej wykonywaną przez innego inwestora (gminę) ujmowane są na koncie 761 Pozostałe koszty operacyjne zapisem.

Uzasadnienie

Na koncie 080 Środki trwałe w budowie ujmowane są koszty stanowiące elementy składowe kosztu wytworzenia - w rozumieniu art. 28 ust. 3 i 8 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223) - dalej u.o.r., ceny nabycia (w rozumieniu art. 28 ust. 2 i 8 u.o.r.) lub kosztu ulepszenia (zdefiniowanego w art. 31 ust. 1 u.o.r.), dotyczące środka trwałego lub inwestycji w nieruchomości. Na koncie tym ewidencjonowane są koszty:
- pozostające w bezpośrednim związku z budową lub montażem środka trwałego siłami obcymi lub siłami własnymi jednostki,
- ulepszenia już istniejącego własnego lub obcego środka trwałego,
- budowy lub ulepszenia inwestycji w nieruchomości.

Przykład

Wyksięgowanie nakładów:
- Wn konto 761 Pozostałe koszty operacyjne
- Ma konto 080 Środki trwałe w budowie.