W opisanej sytuacji pracodawca ma obowiązek wydać pracownikowi świadectwo pracy bez wniosku pracownika.
Zmiana Kodeksu pracy , która weszła w życie 21 marca 2011 r. znacznie skomplikowała kwestie związane z wydawaniem świadectw pracy. Zasada pozostała niezmieniona, zgodnie z art. 97 § 1 Kodeksu pracy , w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy.
Od powyższej zasady do 20 marca 2011 r. był jeden wyjątek. W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę z pracownikiem, z którym dotychczasowy pracodawca nawiązywał kolejną umowę o pracę bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy o pracę, pracodawca był obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy, tylko na jego żądanie. W poprzednim stanie prawnym, w sytuacji opisanej w pytaniu pracodawca miałby obowiązek wystawienia świadectwa pracy wyłącznie na żądanie pracownika.
Obecnie, w myśl art. 97 § 11 Kodeksu pracy , jeżeli pracownik pozostaje w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy, pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie takich umów, zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z tych umów. W uproszczeniu można stwierdzić, że z tego niezbyt jasnego przepisu wynika obowiązek wydawania świadectwa pracy co 24 miesiące. Jednak przepis ten dotyczy wyłącznie umów o pracę na okres próbny, umów o pracę na czas określony oraz umów o pracę na czas wykonania określonej pracy.
W przypadku zawierania umowy na czas nieokreślony po umowie o pracę na czas określony nie ma zastosowania art. 97 § 11 Kodeksu pracy . Skoro nie ma zastosowania wyjątek, to należy wrócić do zasady zawartej w art. 97 § 1 Kodeksu pracy , z której wynika obowiązek wystawiania świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy. Z pracownikiem samorządowym podejmującym po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym zawiera się umowę o pracę na czas określony nie dłuższy niż 6 miesięcy – art. 16 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych . Warunkiem dalszego zatrudniania pracownika jest zdanie egzaminu. Jeżeli po zdanym egzaminie pracownik będzie zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, to wystawienie świadectwa pracy jest obligatoryjne.
Gdyby po okresie służby przygotowawczej i zdanym egzaminie pracownik był zatrudniony na podstawie umowy o prace na czas określony (co nie jest wykluczone), to wystawienie świadectwa pracy nie byłoby obowiązkowe. Pracodawca miałby obowiązek je wystawić tylko na żądanie pracownika.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. 1998 r. Nr 21, poz. 94)
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.)