Skarżący Adam S. zwrócił się o podanie wysokości kwot wynagrodzeń miesięcznych dla kapłanów sprawujących posługę w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym w Olsztynie. Stwierdził, że obywatel ma prawo znać te wartości.
Dyrektor Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego odmówił jednak stronie udzielenia informacji publicznej – podania wysokości wynagrodzeń kapelanów sprawujących posługę w tym szpitalu oraz podania adresu zamieszkania księdza – darczyńcy wyposażenia kaplicy szpitala, pełniącego jednocześnie funkcję kapelana szpitalnego.
Kapelan to nie publiczna funkcja
Dyrektor wskazał, że według art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, prawo do takiej informacji podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji. Kapelani takich cech nie noszą. Z tej przyczyny dane dotyczące ich wynagrodzeń oraz miejsca zamieszkania nie podlegają ujawnieniu w trybie dostępu do informacji publicznej.
W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie skarżący wniósł o uchylenie zaskarżonej decyzji w części odmowy podania skarżącemu wysokości wynagrodzeń kapelanów zatrudnionych w szpitalu, o którą to informację zwrócił się wnioskiem z 21 marca 2025 r. do dyrektora.
W ocenie skarżącego odmowa podania wynagrodzenia kapelanów zatrudnionych w szpitalu jest niezgodna z obowiązującym prawem i zasadami współżycia społecznego.
Uchylenie decyzji dyrektora szpitala
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie uznał skargę za zasadną i uchylił decyzję dyrektora szpitala. Przeprowadzona przez sąd kontrola legalności zaskarżonej decyzji wykazała, że skarga zasługuje na uwzględnienie.
W orzecznictwie przyjęto, że informację publiczną stanowi każda informacja wytworzona przez szeroko rozumiane władze publiczne oraz osoby pełniące funkcje publiczne, a także inne podmioty, które tę władzę realizują bądź gospodarują mieniem komunalnym lub mieniem Skarbu Państwa w zakresie tych kompetencji. Taki charakter ma również wiadomość niewytworzona przez podmioty publiczne, lecz odnosząca się do tych podmiotów (zob. wyrok NSA z 30 października 2002 r., sygn. II SA 1956/02, LEXnr 78062). Przy czym, prawo do informacji publicznej jest zasadą, a wyjątki od niej powinny być interpretowane ściśle.
WSA podzielił stanowisko organu, że kapelan zatrudniony w szpitalu nie może być uznany za osobę pełniącą funkcję publiczną. Sfera kompetencji (posług) kapelana dotyka materii ściśle osobistej, więzi z pacjentami w wymiarze duchowym i religijnym i nie odnosi się w żadnym wypadku do sprawowania funkcji publicznych. Kapelan wykonuje posługę duszpasterską, zatem pełni jedynie funkcje usługowe.
Należy jednak podkreślić, że bez wątpienia informacja o wydatkowaniu środków publicznych przez podmioty wykonujące zadania publiczne jest informacja publiczną, ponieważ jest informacją o działalności podmiotów w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mienie komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa. Wniosek o udostępnienie informacji o wysokości wynagrodzeń w istocie nie dotyczy wskazania kwot wypłacanych konkretne osobie – oznaczonej z imienia i nazwiska – nie dotyka zatem w sposób bezpośredni sfery ad personam.
Wynagrodzenie bez nazwiska księdza
- Żądanie udostępnienia wynagrodzenia miesięcznego dla kapelanów nie dotyczy ujawnienia prywatnych danych dotyczących konkretnego kapelana, ale jest żądaniem informacji o wysokości środków finansowych przeznaczonych na działalność i funkcjonowanie organu. W tym również na wypłatę wynagrodzenia związanego z wykonywaniem określonych zadań. Dla uzyskania informacji o sposobie wydatkowania środków publicznych nie jest konieczna znajomość kwot wypłacanych osobom określonym z imienia i nazwiska – orzekł sąd.
Realizacja wniosku skarżącego o udostępnienie informacji publicznej polega na ujawnieniu wysokości wynagrodzenia wypłacanego na określonym stanowisku, bez wskazywania danych osobowych konkretnej osoby. Żądaną informacją nie jest bowiem to, jakie wynagrodzenie otrzymuje konkretna osoba, ale kwota wydawana na utrzymanie danego etatu (czy zlecenia) ze środków publicznych. Zatem informacja o wynagrodzeniu księży nie narusza prywatności tych księży. Pytanie bowiem nie zmierza bezpośrednio do ustalenia personaliów księży.
Kontrola społeczna, prawo do wpływu na działanie podmiotów publicznych wiąże się przede wszystkim z kontrolą wydatkowania środków publicznych. Dlatego też nie jest zasadne, aby wysokość środków publicznych, które ponoszą na wynagrodzenia podmioty publiczne, nie mogła zostać ujawniona.
Odnosząc się zaś do kwestii prywatności, sąd wskazał, że wniosek o udzielenie informacji publicznej dotyczy wynagrodzenia pracowników – kapelanów – bez podania ich danych osobowych. Zatem w okolicznościach tej sprawy, udostępnienie informacji publicznej polegające na ujawnieniu wysokości wynagrodzenia wypłacanego księżom bez wskazania danych osobowych konkretnego księdza nie będzie wiązało się z koniecznością ingerencji w prawnie chronioną sferę prywatności księży na podstawie art. 5 ust. 2 u.d.i.p.
Wyrok WSA w Olsztynie z 13 sierpnia 2025 r., sygn. akt II SA/Ol 299/25
Cena promocyjna: 179.1 zł
|Cena regularna: 199 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 139.29 zł











