Wykonawca może zwrócić się do zamawiającego o umożliwienie wglądu do ofert złożonych w postępowaniach o wartości poniżej 30.000 euro, ale zamawiający nie musi się na to zgodzić, gdyż nie obowiązują go regulacje wynikające z art. 96 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) dalej p.z.p.

Regulamin udzielania zamówień może zawierać wykluczenia przedmiotowe >>>

W pierwszej kolejności trzeba zaznaczyć, że każde wydatkowanie środków publicznych w istocie jest zamówieniem publicznym, które powinno być zrealizowane zgodnie z określonymi zasadami, i które może podlegać rozmaitej kontroli.

Zasady wydatkowania środków publicznych wynikają między innymi z ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885) dalej u.o.f.p. W art. 44 ust. 3 u.o.f.p. wskazano, że wydatkowanie środków publicznych następować musi w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów, w sposób umożliwiający terminową realizację zadań, w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań. W literaturze podkreśla się również, że „…  wszystkie zamówienia publiczne, nawet te, do których nie stosuje się przepisów p.z.p., powinny być dokonywane zgodnie z generalnymi zasadami z niej wynikającymi. Podmioty dokonujące zamówień publicznych powinny urzeczywistniać zasadę jawności wydatków, zasadę zachowania uczciwej konkurencji, równego traktowania podmiotów mogących wykonać zamówienie oraz zachowywać zasadę pisemności.” (vide: Andała-Sępkowska Justyna, Zamówienia publiczne do 30.000 euro. Komentarz praktyczny, opublikowano ABC).

Zasada jawności wynika m.in. z ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2015 r. poz. 2058) dalej u.d.i.p. Odnosi się ona również do podmiotów, które należą do kręgu zamawiających. Zgodnie z zasadą jawności wszystkie informacje dotyczące udzielania zamówień publicznych stanowią informację publiczną i w związku z tym powinny być udostępniane wszystkim zainteresowanym osobom.

Zasada jawności wydatków publicznych uwzględniona również została w przywołanej już u.o.f.p. Rozdział IV ustawy dotyczy jawności i przejrzystości finansów publicznych. „Ustawodawca konstruując tą zasadę w kontekście środków publicznych i ich wydatkowania miał na celu zapewnienie dostępu do informacji odnośnie działań jednostek publicznych. Wskazana zasada ma w swym założeniu również charakter pomocniczy dla zachowania wszystkich powyżej wyliczonych zasad, jakimi kierować się musi każdy zamawiający.” (vide: Andała-Sępkowska Justyna, op.cit.).

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że choć w analizowanym przypadku zamawiający nie jest związany przepisami p.z.p., to jednak nie oznacza to, iż nie obowiązuje go również zasada jawności.

Można żądać wadium w przetargu o wartości poniżej 30 tys. euro >>>

Wykonawca może wystąpić do niego o udostępnienie każdej informacji, która będzie miała charakter informacji publicznej. O ile oddzielnego rozważenia wymagałaby kwestia, czy oferty złożone w postępowaniu mają charakter informacji publicznej, to jednak pewne dane w tych ofertach wskazane powinny być udostępnione, gdyż uzasadniają/potwierdzają prawidłowość wydatkowania środków publicznych. Chodzi oczywiście w szczególności o wartość poszczególnych ofert. Jeżeli zatem zamawiający odmówi udostępnienia złożonych ofert, to wykonawca powinien rozważyć możliwość wystąpienia z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej odnoszącej się w istocie do poszczególnych elementów tychże ofert.